Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van uitvlaggen naar invlaggen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Van uitvlaggen naar invlaggen

Rederij Van Ommeren blij met kabinetsplannen voor zeescheepvaart

3 minuten leestijd

ROTTERDAM (ANP) - In de kantoren van de Rotterdamse rederij Van Ommeren is met enthousiasme gereageerd op de plannen die het kabinet in de maak heeft voor de zeescheepvaart. Eind vorige week lekten die plannen uit. „Het pakket maatregelen dat er nu ligt is zeker concurrerend”, stelt bestuursvoorzitter C. van den Driest. „Wij zijn hier heel blij mee”.

Van Ommeren heeft ervaring met het zogenoemde uitvlaggen. Schepen van Van Ommeren maken sinds 1875 deel uit van de Nederlandse koopvaardijvloot. Maar in 1987 ging ook Van Ommeren, in navolging van vele anderen, ertoe over schepen onder een goedkope vlag te brengen. Het ging in dit geval om drie droge-bulk-carriers, zeeschepen voor droog massagoed, zoals bijvoorbeeld graan.

Van den Driest: „Het was erg vervelend dat we daartoe moesten overgaan. Het was een besluit dat in onze organisatie de emoties flink in beroering heeft gebracht. Je tast daardoor de hele opbouw van je bestand aan officieren aan. Door dit besluit kregen veel mensen het gevoel dat de zeescheepvaart voor ons bedrijf een aflopende zaak was”.

Emoties

Kostenoverwegingen dwongen het Rotterdamse concern, dat zich behalve met scheepvaart vooral bezighoudt met tankopslag, tot uitvlaggen. De drie vrachtschepen van Van Ommeren kregen de vlag van het economisch zo succesvolle stadstaatje Singapore. „De reden van het uitvlaggen is voor ons in de eerste, de tweede en de derde plaats een kwestie van bemanningskosten. Voor de schepen waar wij mee varen gaat het gemiddeld om een bedrag van 1 miljoen gulden dat we besparen door het schip onder goedkope vlag te brengen”.

Salarissen

De buik-carriers van Van Ommeren hebben ongeveer twintig bemanningsleden aan boord. Volgens de huidige Nederlandse regels mogen de gezellen van buitenlandse, veelal Aziatische, afkomst zijn. De buitenlanders hebben veel lagere salarissen dan Nederlandse opvarenden. De kapitein en de officieren moeten momenteel nog wel Nederlander zijn. Door uit te vlaggen kunnen dus ook op die posities goedkopere Aziaten geplaatst worden.

Na 1987 heeft Van Ommeren nog een keer een serie van dezelfde schepen oader de vlag van Singapore gebracht. Omdat veel andere rederijen hetzelfde deden, leidde dat ertoe dat vorig jaar nog maar ongeveer 350 zeeschepen onder Nederlandse vlag voeren. Halverwoge de jaren zestig waren dat er nog zo’n 1400. Ook uit andere overwegingen was het uitvlaggen niet leuk. Van den Driest: „Van Ommeren is een van de traditionele Nederlandse rederijen. Het management en de officieren hebben dezelfde nationaliteit.

Het is in het verleden bijvoorbeeld heel vaak gebeurd dat officieren na verloop van tijd overgingen naar een leidinggevende positie aan de wal. Dat gebeurt niet meer als je alleen nog met buitenlandse officieren vaart”.

Overplaatsen

De afgelopen jaren heeft Van Ommeren zelfs serieus met de gedachte gespeeld het hele management van de zeescheepvaart over te plaatsen naar Singapore. „Ik denk dat die ontwikkeling doorkruist wordt door het pakket waar het kabinet nu mee komt. Ik vind het ook nogal wat om je hele bedrijf te verplaatsen. Uiteindelijk liggen onze wortels hier”.

Van de negen vrachtschepen voor droge bulk die Van Ommeren in de vaart heeft zijn er nu dus zes uitgevlagd. De andere drie zijn de afgelopen jaren onder Nederlandse vlag gebleven, omdat deze schepen gebouwd zijn met subsidie volgens de Investeringspremieregeling Zeescheepvaart (IPZ). Het gebruik maken van de IPZ verplicht de reders de schepen ten minste gedurende een bepaald aantal jaren onder Nederlandse vlag te houden. Bij een van de schepen is die termijn voorbij, maar Van den Driest houdt rekening met de mogelijkheid dat dit schip niet meer wordt overgeschreven naar Singapore.

Invlaggolf

Het pakket voorstellen van het kabinet (ruimere mogelijkheden voor buitenlanders aan boord, fiscale faciliteiten in de sfeer van de lonen, minder belastingdruk voor de bedrijven) zal het uitvlaggen zeker gaan afremmen, zo is de overtuiging van de topman van Van Ommeren. „Ik weet natuurlijk niet of je hiermee ook direct recent uitgevlagde schepen weer terugbrengt. Daar zou ik geen uitspraak over willen doen. Maar het is zeker mogelijk dat er nu een tendens komt waarbij het uitvlaggen wordt afgeremd, en misschien komt er zelfs wel een invlaggolf”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 mei 1995

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Van uitvlaggen naar invlaggen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 mei 1995

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken