Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sponsoring past niet bij politiek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Sponsoring past niet bij politiek

Muur tussen partijen en het bedrijfsleven moet hoog zijn

4 minuten leestijd

Minister Dijkstal (Binnenlandse Zaken) wil het, onder enkele simpele regels, mogelijk maken dat politieke partijen door bedrijven worden gesponsord. Dat is het antwoord van de bewindsman op verzoeken van de voorzitters van de grote politieke partijen aan hem om meer geld te ontvangen. Het is een verkeerd antwoord, want sponsoring past niet bij de politiek, die het algemeen belang dient.

De voorzitters van de grote politieke partijen klagen de laatste tijd steen en been over hun financiële nood. Het aantal partijleden loopt, als gevolg van de ontzuiling en verminderde betrokkenheid van de kiezers bij de partijpolitiek, schrikbarend terug. En daardoor derven deze partijen nogal wat aan contributie-inkomsten. Nu moet het kabinet bijspringen, omdat de grote partijen anders hun partijorganisatie niet draaiende kunnen houden.

Afgezien van de vraag of het juist is dat het Rijk partijen subsidieert, is het van partijvoorzitters als Helgers (CDA), Rottenberg (PvdA) en Vrijhoef (D66) wat al te simpel om hun geldnood zonder meer op het bordje van het Rijk te deponeren. Wellicht is het verstandig eerst eens grondig na te gaan of er niet gesneden kan worden in de uitgaven.

Tv-coryfee

Daarbij zouden deze partijvoorzitters na kunnen gaan of het wel nodig is om peperdure verkiezingscampagnes te voeren. Zouden de kiezers echt hun stem laten afhangen van het optreden van een zanger of tv-coryfee op bepaalde verkiezingsbijeenkomsten? Dit gebeurde in de campagne voor de recente statenverkiezingen. De bijeenkomsten kregen in de afgelopen jaren steeds meer het karakter van shows, waarin het politieke geluid een marginale rol speelde.

Met het organiseren van shows en conferencierachtige bijeenkomsten willen de grote partijen inspelen op de in hun ogen levende behoefte bij de kiezers om ‘vermaakt’ te worden. Maar vermoedelijk ontgaat het hun daarbij dat de politiek in de ogen van dezelfde kiezers daardoor verwordt tot een circus. Dit inspelen op de behoefte aan vermaak is een heilloze weg, die tot steeds extremer vormen van shows zal leiden, louter en alleen omdat ‘het publiek’ daarom vraagt.

Dijkstal wil niet dat het Rijk meer geld in politieke partijen steekt. Daarom opperde hij het idee van sponsoring van politieke partijen door bedrijven. Met de Leidse politicoloog Koole moet gezegd worden dat de minister hiermee een heilloze weg dreigt in te slaan. Koole, onder de Nederlandse politicologen de specialist op het gebied van organisatie en financiering van politieke partijen, denkt dat bedrijven door sponsoring een in zijn ogen ongewenste invloed krijgen op het politieke proces.

Gevaar

Het gevaar is zeker niet denkbeeldig dat bedrijven alleen die partijen sponsoren die hen aan vergroting van de naamsbekendheid zullen helpen en die zeker niet onwelwillend staan ten opzichte van het bedrijvsleven in het algemeen en deze bedrijven in het bijzonder. In dat opzicht zal de VVD, de partij waarvan minister Dijkstal lid is, bij sponsoring welvaren, maar zullen andere, vooral kleinere, partijen per definitie achter het net vissen, omdat de bedrijven in deze partijen niet geïnteresseerd zijn.

Overigens is sponsoring van politieke partijen niet nieuw. Op dit moment is het bedrijven al toegestaan giften aan politieke partijen over te maken, maar het bedrijfsleven is daarin nog steeds terughoudend. Over deze bedrijfsgiften is een convenant gesloten tussen de partijbesturen en het kabinet. Partijen hebben zich in dat convenant verplicht giften van 10.000 gulden en hoger die door bedrijven geschonken zijn, openbaar te maken. Daar moet het dan maar bij blijven. Sponsoring past niet bij de politiek.

Terwille van de zuiverheid is het beter dat het Rijk politieke partijen subsidie geeft voor de instandhouding van een goede partijorganisatie. Voor de hoogte van de subsidie zijn best normen te bedenken die op alle partijen toepasbaar zijn, zoals aantallen leden en kiezers, in combinatie met aantallen politici in vertegenwoordigende lichamen, zoals gemeenteraden. Provinciale Staten en Staten-Generaal. Desnoods zou een vloer kunnen worden ingebouwd, waardoor ook de kleinere politieke partijen, mits ze in de Tweede Kamer zijn vertegenwoordigd, op subsidie aanspraak kunnen maken.

Doelsubsidies

Daarnaast moeten de doelsubsidies voor de verschillende ideële taken die politieke partijen hebben, intact blijven. Momenteel worden er doelsubsidies gegeven voor wetenschappelijk werk, voor scholing en vorming, voor jongeren en voor contacten en uitwisseling met verwante politieke partijen in Oosteuropese landen. Het is veel beter dat partijen volgens vaste normen financieel afhankelijk zijn van het Rijk dan van bedrijven.

Want het is ondenkbaar dat bedrijven bij sponsoring geen kosten-batenanalyse maken. Hun uitgaven moeten rendabel of winstgevend zijn. Bij sponsoring door bedrijven komen partijen en politici in een gebied vol mijnen. Moeten politici straks de sponsors van hun partij in politiek opzicht bevoordelen? De muur tussen ideële organisaties en het bedrijfsleven moet maar zo hoog mogelijk blijven. Dat voorkomt belangenverstrengeling en onjuiste manipulaties of zelfs geruchtvorming in deze richtingen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 29 Pagina's

Sponsoring past niet bij politiek

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 29 Pagina's

PDF Bekijken