Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Piloten zetten banen op de tocht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Piloten zetten banen op de tocht

KLM heeft op lange termijn ‘grote’z Europese partner nodig

4 minuten leestijd

AMSTELVEEN - De piloten bij de KLM dreigen hun werkgelegenheid en die van de rest van het personeel op het spel te zetten. Als zij niet instemmen met de hogere pensioenleeftijd kan dat tot het uitbesteden van het Europese lijnennet leiden. De internationale vloot van de KLM zal daardoor mogelijk ook een andere samenstelling krijgen. Door beide besluiten kunnen banen op de tocht komen te staan.

President-directeur P. Bouw gebruikte de persconferentie over de jaarcijfers van de KLM gisteren om duidelijk te maken waar het conflict met de vliegers om draait. De kosten van hen, die Bouw 20 tot 30 procent te hoog vindt, moeten omlaag. Met het onderzoek daarnaar heeft de luchtvaartmaatschappij grote haast.

Voorwaarde

Binnenkort moet de KLM beslissen over de uitbreiding en samenstelling van haar Europese en internationale vloot. Voordat dit besluit genomen wordt, wil de KLM weten waar zij met de vliegers aan toe is. Daarom wil de luchtvaartmaatschappij afspraken maken over het onderzoek naar de loonkosten. De vliegers weigeren dat volgens de KLM.

Wat de lijnendiensten in Europa betreft, blijft de KLM er de voorkeur aan geven die zelf uit te voeren. Bouw verbindt daaraan de voorwaarde dat zijn maatschappij dat wel kostenconcurrerend moet kunnen doen. Deze eis is nu juist het probleem voor de KLM. Zij is duurder vanwege de loonkosten van de vliegers. Vandaar dat steeds meer lijnen in Europa worden overgedaan aan Transavia en Air UK waarin KLM een belang heeft van respectievelijk 80 en 45 procent. Een vlieger van Air UK is 40 tot 50 procent goedkoper dan zijn collega bij de KLM.

De KLM heeft haar regionale partners in Europa, waartoe ook het Duitse Eurowings, het Deense Maersk en het Oostenrijkse Tyrolean Airways worden gerekend, de komende jaren hard nodig. De KLM-groep, zoals het geheel van de KLM en haar partners wordt genoemd, streeft naar een marktaandeel van 9 a 10 procent. Op dit moment is het aandeel 7,5 procent. Op de lange termijn wil de KLM een marktaandeel van 15 procent bereiken.

Versterken

Om dat doel te halen, is het „noodzakelijk” dat de KLM een grote Europese partner vindt. Op de Europese markt zijn de laatste tijd samenwerkingsverbanden gesloten tussen SAS en Lufthansa en tussen Swissair en Sabena. Volgens Bouw pas de eerste stappen in een proces van consolidatie. De KLM houdt wat een eventuele partner betreft „alle opties” open.

De KLM wacht voorlopig de marktontwikkelingen af. De luchtvaartmaatschappij geeft voorrang aan het versterken van haar positie. Ze wil voorkomen dat ze met de rug tegen de muur gedwongen wordt tot samenwerking met een Europese partner. Mocht een partner in zicht komen dan zullen bij de besprekingen zaken als het lijnennet, de financiële situatie en de luchthavens een rol spelen. Bij de gesprekken twee jaar geleden met SAS, Swissair en Austrian bleek dat Schiphol en Kopenhagen nogal in elkaars vaarwater te zitten.

Financieel had de KLM in het boekjaar 1994/95 de wind mee. Zoals bekend is, steeg de winst van 103 miljoen naar 470 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat ging van 467 naar 772 miljoen gulden. Het rendement als percentage van het gemiddeld eigen vermogen kwam uit op 13,4 procent. De luchtvaartmaatschappij streeft naar een gemiddeld rendement van 14 procent. Eind maart zat 3,2 miljard gulden aan liquide middelen in kas.

Geen herhaling

De KLM-top lijkt met zijn strategie tegenover de vliegers een herhaling van het Cityhopper-drama te willen voorkomen. De vliegers van de Cityhopper, opgericht om in Europa voor de KLM-routes te vliegen, hadden een goedkopere cao. Twee jaar geleden zagen de vliegers hun kans schoon hieraan een eind te maken.

In 1993 kreeg de KLM vijf Fokker-100-toestellen uit de failliete boedel van een Franse deelneming. Deze toestellen wilde de KLM-directie plaatsen bij Cityhopper. De vliegers blokkeerden dat door de KLM in de tang te nemen. De luchtvaartmaatschappij had de instemming van de piloten met de pensioenpremie-holiday nodig. Die wilden ze enkel geven als de Fokkers bij de KLM werden geplaatst. De directie gaf hun vanwege de grote financiële nood van het bedrijf op dat moment hun zin. KLM-Cityhopper is hiervan de dupe geworden. Zij kan niet meer uitgroeien tot een zelfstandige dochter met eigen winstverantwoordelijkheid.

China

De KLM-top waant zich nu ijzersterk tegenover de vliegers. President-directeur Bouw reist volgende week „met een gerust hart” naar Peking. De achterblijvende directieleden zijn volgens hem sterk genoeg om het conflict op te lossen. In Peking bevindt Bouw zich in het kielzog van premier Kok. De KLM hoopt dat dit bezoek zal leiden tot het openen van luchtlijnen tussen Nederland en China. Een lijndienst op Peking staat al jaren op het verlanglijstje van de luchtvaartmaatschappij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Piloten zetten banen op de tocht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken