Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nog geen sloopplan voor Brent Spar

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nog geen sloopplan voor Brent Spar

Offshore-aannemer wacht volgens adviesbureau uitgebreide studie

3 minuten leestijd

Niemand Is in staat op dit moment te zeggen hoe het olieopslagplatform Brent Spar gesloopt moet worden. Het zou wel eens een jaar kunnen duren, voordat de eerste snijbrander op het platform zijn vernietigende sporen trekt.

Dat zegt offshore-ingenieur Thor Sterker van Abondonment Consultants Group (ACG), een in Amsterdam gevestigd adviesbureau op het gebied van boorplatformverwijdering. Hij was betrokken bij de installatie van ongeveer 65 platforms en bij verschillende sloopprojecten over de hele wereld.

Volgens Sterker ziet het ernaar uit dat Shell een zogenaamde internationale tender zal uitschrijven, waarop offshore-aannemers of gespecialiseerde sloopbedrijven dan een offerte kunnen uitbrengen. Aannemers zullen daaraan een uitgebreide studie laten voorafgaan. „Het is in de eerste plaats de vraag of het platform in horizontale of verticale positie gesloopt moet worden. Om die vraag te beantwoorden, moet je weten hoe stabiel die boei is”.

Elke geïnteresseerde aannemer zal daarom eerst alle bouwtekeningen op tafel willen hebben en dan een aantal berekeningen uitvoeren ter bepaling van de dynamische sterkte van het gevaarte. Die sterkte is van groot belang als de Brent Spar voor de sloop in horizontale positie gebracht moet worden.

Verzwakt

„Je moet zeker weten dat het platform dan niet in tweeën breekt”, zegt Sterker. Extra moeilijkheid in dit verband is dat twee interne opslagtanks bij de installatie van de Brent Spar, in 1976, in elkaar gedrukt zijn. Toen was dat niet iets om moeilijk over te doen, vindt Sterker. „De opslagcapaciteit van het platform nam daardoor met een derde af, maar er was nog altijd laadvermogen voor 200.000 vaten ruwe olie. Nu zou best kunnen blijken dat die ingedrukte tanks de sterkte van de constructie zodanig verzwakken, dat horizontaal leggen van het platform behoorlijke risico’s met zich mee zou brengen”.

Bij horizontale sloop zal het staal van het platform op de wal verzaagd en versneden worden tot behandelbare afmetingen. De vervuilde restanten kunnen op land volgens Sterker ook goed aangepakt worden. „De waterige stoffen zijn er makkelijk uit te halen. Het ingedikte en geconcentreerde goedje wat dan overblijft, moet opgeslagen of verbrand worden”.

Bij verticale sloop blijft het platform in het water staan. „Hadat je het stevig verankerd hebt, kun je met een aantal drijvende bokken van bovenaf telkens een laag weghalen. Ik denk dat het in vijf & zes stukken af te breken valt”, zegt Sterker.

Diep genoeg

Hij weet ook dat de Noorse Gansfjord, bij Stavanger, diep genoeg is om de Brent Spar in verticale toestand te kunnen ontvangen. „Nu wordt daar nog aan een platform gebouwd, maar binnenkort is die fjord weer beschikbaar. Om de Brent Spar daar te kunnen slopen moet een aannemer eerst wel aan alle lokale voorwaarden voldoen. Het duurt zeker nog een jaar voordat de sloop begint”, verwacht Sterker.

De kosten van de hele operatie schat Shell op 120 miljoen gulden. Sterker, die al voor diverse maatschappijen „verwijderingsstudies” opstelde, denkt dat het met de helft van die som ook kan. „Voor een bedrag tussen de 30 en de 60 miljoen gulden moet de Brent Spar binnen te halen en te ontmantelen zijn”.

„Extra moeilijkheid zou kunnen zijn dat het platform nu buitengaats op sleeptouw is geweest”, denkt Sterker. „Daar wordt de constructie niet beter van”. Alle extra kosten zullen voor rekening van Shell komen, verwacht hij. „Bij de Britse overheid kan het bedrijf moeilijk een bijdrage voor de milieuvriendelijke sloop aanvragen. Die regering heeft een vergunning gegeven voor het dumpen, dus die springt nu niet in de houding met een mandje met geld”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Nog geen sloopplan voor Brent Spar

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken