Bekijk het origineel

Ideële koffiemakelaar gaat in zaken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Ideële koffiemakelaar gaat in zaken

Max Havelaar-keurmerk is naar diverse Europese landen geëxporteerd

3 minuten leestijd

UTRECHT (ANP) - Vanaf 1 juli is hij gevestigd als zelfstandig adviseur. Bert Beekman, vanaf de oprichting directeur van de Stichting Max Havelaar, gaat op de commerciële toer. Maar dan wel met een idealistische bijgedachte. Als adviseur zal Beekman zich vooral bezig houden met het wegwijs maken van bedrijven in de Derde Wereld.

De eerste contacten met het Nederlandse bedrijfsleven zijn al gelegd, zo vertelde Beekman vrijdag tijdens zijn laatste werkdag bij Max Havelaar. Namen wil hij niet noemen, maar de ondernemingen zijn actief in de voedingssector en in de markt van plantaardige oliën.

Telefoon

Een multinational als Shell heeft nog niet aan de telefoon gehangen. De oliemaatschappij is behoorlijk actief in de Derde Wereld en zou een mooie klant kunnen zijn. „Natuurlijk zal ik die willen adviseren. Ik denk dat ze me daar wel gebruiken kunnen”, aldus Beekman.

Volgens de scheidende directeur dwingt de „bewuste consument” grote ondernemingen namelijk steeds meer tot een andere opstelling. Wie niet meedoet, zoals Douwe Egberts in de koffiesector, loopt de kans achter te blijven en trendvolger te worden. „Hoe kwetsbaar je daardoor wordt, hebben de recente gebeurtenissen rond Shell aangetoond”.

Beekman heeft zich vanaf de start van de ideële stichting Max Havelaar ten doel gesteld de zaken goed aan te pakken. Met succes, zo stelt hij na zeven jaar vast. Jaarlijks gaan twaalf miljoen pakjes koffie met het keurmerk Max Havelaar over de toonbank, goed voor een marktaandeel van 2,4 procent. De omzet van de Max Havelaar- koffie, die direct is ingekocht bij kleine coöperaties in de Derde Wereld, bedraagt inmiddels ƒ 50 miljoen. Bedragen waar volgens Beekman menig ondernemer jaloers op is.

Zakelijk

De stichting, die destijds op initiatief van Derde-Wereldbeweging Solidaridad werd opgericht, begon ooit in een hoekje van een magazijn te Culemborg. Beekman zélf mocht daar als eerste gaan plaatsnemen. „Ik had tien jaar als ontwikkelingswerker gezien hoe honderden miljoenen guldens in het water vielen. Hier wilde ik het anders aanpakken”.

Beekman wilde het vooral zakelijk aanpakken. Geen steunverlening aan de boeren in de ontwikkelingslanden, maar een „normale” commerciële verhouding moest de garantie zijn voor een goed opgezette koffiehandel. „Boeren zijn geen bedelaars en ze zijn ook niet zielig, ook al zijn ze arm”, aldus Beekman.

Inmiddels werken er tien mensen in de stichting, die al lang niet meer alleen in Nederland actief is en zich ook al lang -niet meer alleen op koffie concentreert. Zij zorgen ervoor dat Westerse bedrijven een keurmerk krijgen voor „eerlijk verhandelde” produkten.

Inmiddels is het keurmerk doorgedrongen in diverse Europese landen. En behalve de Max Havelaar-koffie zijn er nu ook bananen, cosmeticaprodukten en chocoladeprodukten met hetzelfde stempel.

Het begint erop te lijken dat Max junior volwassen is geworden. Ook daarom neemt Beekman afscheid. „Een directeur moet niet voor al te lange tijd op zijn stoel blijven zitten, want dan sluipt het gevaar van verstarring naar binnen. Zeven jaar is een prachtige periode om iets op te bouwen; nu breekt een periode van uitbouw aan, die mogelijk andere kwaliteiten van het management vereist”.

Beekman denkt daarbij onder meer aan een verdere samenwerking tussen een sociaal gerichte organisatie als Max Havelaar en de milieubeweging. Nu verkoopt Max Havelaar nog wel eens koffie die niet door de beugel kan volgens de normen van de milieubeweging; bijvoorbeeld omdat de bebouwde grond te snel erodeert. „Maar als de mensen verhongeren, kun je geen duurzaamheid verlangen”, weet Beekman. „Toch zullen we naar elkaar toe moeten groeien”.

De man die daar bij Max Havelaar voor moet zorgen heet Hans Bolscher, die al twee jaar bij de stichting in dienst is. Deze nieuwe makelaar in koffie is van oorsprong bedrijfs- en ontwikkelingseconoom.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 26 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Ideële koffiemakelaar gaat in zaken

Bekijk de hele uitgave van maandag 26 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken