Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schrempp veegt Daimler-Benz schoon

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Schrempp veegt Daimler-Benz schoon

Gevolgen voor Fokker van problemen ‘moeder’ voorlopig onduidelijk

4 minuten leestijd

APELDOORN - Schoon schip maken bij Daimler-Benz. Jürgen Schrempp, nauwelijks vijf weken voorzitter van de raad van bestuur van Duitslands grootste industriële onderneming, ziet dit als zijn eerste opgave. De komende maanden gaat de bezem door het conglomeraat.

De aankondiging woensdag dat het concern een aanzienlijk verlies zal leiden, kwam als een verrassing. In mei had Schrempps voorganger Reuter verklaard voor dit jaar op een winst van 1 miljard mark te rekenen. Analisten rekenen nu op een verlies van 2 miljard mark. In 1994 boekte Daimler-Benz een winst van 895 miljoen mark.

De lage dollar is in de ogen van het concern de oorzaak van de slechte gang van zaken. De geringe waarde van de Amerikaanse munt maakt het produceren in Duitsland vanwege de harde mark duur. Daimler-Benz maakt het overgrote deel van zijn kosten in marken en haalt zijn inkomsten in dollars. Normaal dekt een bedrijf zich in tegen de risico’s van valutaschommelingen. In april moest de leiding van Daimler-Benz bekennen dat dit onvoldoende gebeurd was. Intussen heeft het concern bij Airbus (waarin zij een belang heeft) voor 80 procent en bij Fokker voor 40 procent de dollar-schommelingen afgedekt.

Een deel van de kosten van Daimler-Benz bestaat uit salarissen. Het laatste cao-akkoord tussen de machtige metaalvakbond IG Metall en de Duitse werkgevers voorziet, zeer tot ongenoegen van Schrempp, in een aanzienlijke loonsverhoging. De hoge lonen maken de Duitse produkten extra duur. Schrempp, die lange tijd een vurig aanhanger was van de gedachte van Standort Deutschland -Duitsland als vestigingsplaats van industriële ondernemingen- heeft nu laten blijken zich daar niet meer aan gebonden te achten. Het verplaatsen van bedrijfsdelen naar het buitenland is voor hem niet uitgesloten. De Duitsers hebben zichzelf uit de markt geprijsd.

Deze veranderde opvatting zal hem niet populair maken bij de politici. Voor de Duitsers gold het in de jaren tachtig gevormde conglomeraat Daimler-Benz als het bewijs dat een industriële onderneming in Duitsland toekomst had. Daimler-Benz moest in hun ogen en in die van Reuter het. technologische paradepaardje van Europa worden.

Dasa

Bijzonder kritisch zal de nieuwe Daimler-topman kijken naar Dasa, de luchtvaartdivisie van het concern. De luchtvaartdivisie is het zwaarst getroffen door de aanhoudend lage dollar. Bij Dasa verdwijnen zeker 13.500 banen. Een hoger aantal wordt niet uitgesloten. De Dasa-leiding denkt erover een deel van de produktie naar het buitenland te verplaatsen. Een werkgroep moet voor de problemen bij Dasa een oplossing bedenken. In oktober moeten zij hun aanbevelingen klaar hebben.

Onduidelijk is nog wat de gevolgen voor de Nederlandse dochter van Dasa, Fokker, zijn. Fokker heeft al aangekondigd over het eerste half jaar een verlies van 150 miljoen gulden te zullen lijden. Dit bedrag zal waarschijnlijk hoger uitvallen/omdat Fokker reorganiseert. De kosten hiervan worden geschat op 350 miljoen gulden.

De problemen bij Daimler-Benz en Dasa komen voor de vliegtuigbouwer op een zeer ongelegen moment. Fokker heeft vanwege de aanhoudende verliezen dringend een kapitaalinjectie nodig. Ondanks de recente orders voor Fokker-toestellen komt de bodem van de kas in zicht. De nieuwe vulling van de kas moet voor een deel van Dasa of Daimler-Benz komen.

Voor een ander deel hoopt Fokker de Nederlandse regering te strikken. Minister Wijers van economische zaken heeft onlangs nog laten weten daartoe niet zonder meer bereid te zijn. De minister wil dat de vliegtuigbouwer eerst wat het dollarrisico betreft orde op zaken zet. Daarna kan er gepraat worden over steun vanuit Den Haag.

AEG

Dasa en Fokker zijn niet de enige zorgenkindjes van Daimler-Benz. AEG Industries, waarin de activiteiten op het gebied van micro-elektronica, energie- en railtechniek zijn ondergebracht, lijdt al jaren verlies. Nieuwe ingrepen in deze divisie lijken onontkoombaar. Gespeculeerd wordt op het verkopen van onderdelen van deze divisie. Van het eens machtige AEG zou dan weinig meer overblijven.

De kurk waarop Daimler-Benz drijft is de personenauto- en vrachtwagenfabrikant Mercedes. Deze dochter maakte vorig jaar een enorme winstsprong, van een verlies van 567 miljoen mark in 1993 naar een plus van 2,7 miljard mark in 1994. Ook de eerste vijf maanden van dit jaar heeft de autofabrikant goed geboerd. De verkoop van Mercedessen steeg wereldwijd met 2 procent. In het buitenland verkocht Mercedes 148.000 auto’s, 8 procent meer dan vorig jaar en daar- mee een record.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Schrempp veegt Daimler-Benz schoon

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken