Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aantrekkelijke KLM wacht rustig op grote Europese maatschappij

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Aantrekkelijke KLM wacht rustig op grote Europese maatschappij

Uitbesteding groot deel Europees netwerk nog steeds niet uitgesloten

4 minuten leestijd

SEATTLE - De KLM blijkt voor de Europese luchtvaartmaatschappijen een aantrekkelijke partner te zijn. President-directeur drs. P. Bouw merkt dat tijdens contacten met collega’s. Een grote Europese partner zou de positie van de KLM in Europa versterken. Als er zich een interessante mogelijkheid tot samenwerking voordoet, zal de luchtvaartmaatschappij daar zeker op ingaan.

De KLM praat op dit moment met geen enkele Europese maatschappij. De positie van de luchtvaartmaatschappij zal wel een heel andere zijn dan tijdens de onderhandelingen in het verleden met onder meer British Airways. „Vier jaar geleden stonden we met de rug tegen de muur. Wij moesten een partner vinden, omdat er anders geen toekomst voor de KLM zou zijn”, aldus Bouw gisteren tijdens een persgesprek bij de Boeing-fabriek in het Amerikaanse Seattle.

Andere wijze

Na het mislukken van de fusiegesprekken met de Britten en die met SAS, Swissair en Austrian Airlines heeft de KLM ervoor gekozen haar marktaandeel in Europa op een andere wijze te vergroten. Transavia en Air UK, deelnemingen van de KLM, en Eurowings hebben een aantal Europese lijndiensten overgenomen. Deze maatschappijen kunnen die vluchten goedkoper uitvoeren. Bovendien zorgen de laatste twee maatschappijen voor de aan- en afvoer van passagiers voor de intercontinentale vluchten van de KLM.

De Amerikaanse partoer Northwest Airlines vliegt behalve op Schiphol ook rechtstreeks tussen de VS en Parijs. De KLM kan daardoor passagiers die vanuit Stuttgart naar de VS willen twee mogelijkheden aanbieden, namelijk via Amsterdam of via Parijs.

Marktaandeel

Al deze maatregelen hebben ertoe geleid dat het marktaandeel van de KLM en haar partners in Europa op 5 procent zit. Bouw schat dat dit binnen drie jaar 8 procent is. Een marktaandeel van 10 procent is volgens de president- directeur het hoogst haalbare voor de KLM-groep. Wil de luchtvaartmaatschappij hoger uitkomen dan moet zij een grote Europese partner krijgen. Een marktaandeel van 10 tot 15 procent is op termijn wel noodzakelijk.

De dit jaar aangegane samenwerkingsverbanden tussen Lufthansa en SAS en Swissair en Sabena maken de KLM evenwel niet ongerust. Het zijn voor Bouw de eerste stappen in een consolidatieproces van de Europese luchtmaatschappijen. „Wij zullen geen overhaaste stappen doen, maar willen er wel op tijd bij zijn”. Als het om de grote drie maatschappijen in Europa gaat -British Airways, Air France en Lufthansa- gaat, vindt Bouw British Airways de meest waarschijnlijke partner.

Vlootvernieuwing

Wat het Europese netwerk betreft, staat de KLM aan de vooravond van ingrijpende beslissingen. Een deel van het netwerk wordt bediend door KLM-Cityhopper met de oude F-28’s. De KLM wil die vliegtuigen gaan vervangen. Voor het eind van dit jaar zal de KLM daarvoor acht tot tien nieuwe vliegtuigen bestellen, waaronder mogelijk een paar vernieuwde Boeing 737’s. Deze toestellen gaan waarschijnlijk niet allemaal deel uitmaken van de KLM-vloot. Een deel gaat mogelijk naar Air UK.

Bij de beslissing over de uitbreiding en vernieuwing van de Europese vloot speelt de positie van de vliegers een rol. Zoals bekend vindt de KLM haar piloten te duur. Als de kosten daarvan niet omlaag gaan, kan dat betekenen dat een groter deel van het Europese netwerk wordt overgedaan aan partners zoals Air UK of Transavia.

„Op elk gebied moeten wij in staat zijn op een concurrerend kostenniveau te kunnen werken. Wanneer dat bij Air UK beter gaat dan bij de KLM, zullen we het eerste doen. Het gaat om het veiligstellen van onze positie. Doet de KLM dat niet dan zullen we uit de markt gedrukt worden. Het gevolg is verlies van werkgelegenheid op Schiphol en bij de KLM”, zo legt Bouw uit.

Primitief

Opmerkelijk genoeg vindt de KLM-topman de luchtvaart primitief „Zij staat in de kinderschoenen. Neem de hele procedure van tickets kopen, inchecken en door de douane gaan. Dat kost de passagier veel tijd. Aan het eind van de vlucht herhaalt het wachten zich”.

Bouw is ervan overtuigd dat het allemaal wat efficiënter kan. De KLM zal de komende jaren een proef gaan nemen met het zogenaamde ticketless vliegen. De passagier koopt via zijn creditkaart een plaats in het vliegtuig. Het ticket en de boarding pass vervallen daarbij. Voor de luchtvaartmaatschappij betekent dit minder kosten. Een proef zal mogelijk genoemen worden op de lijn Amsterdam-Londen, waarop veel vervoersaanbod en mogelijkheden zijn.

Minder charters

In de komende jaren zullen de chartervluchten steeds meer plaats gaan maken voor lijndiensten. Chartermaatschappijen als Transavia en Martinair zullen, zo denkt Bouw, de charters naar de zon in bepaalde delen van het jaar als lijnvluchten gaan aanbieden.

Nu het luchtvaartverkeer steeds meer door de dienstregeling wordt gedreven, is het volgens Bouw belangrijk om op de belangrijkste verbindingen veel vluchten te kunnen aanbieden. „Wie maar 35 procent van de vluchten op een bepaalde bestemming heeft, heeft een marktaandeel van 35 procent. Hoe hoger het aantal vluchten des te hoger het marktaandeel”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 juli 1995

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Aantrekkelijke KLM wacht rustig op grote Europese maatschappij

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 juli 1995

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken