Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Coca-Cola best verkochte merk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Coca-Cola best verkochte merk

Inhoud Europese boodschappenmandjes lijkt steeds meer op elkaar

2 minuten leestijd

DIEMEN (ANP) - Coca-Cola is verreweg het best verkochte merkartikel in de Europese supermarkten. De frisdrank was vorig jaar goed voor een omzet van 3,6 miljard dollar (bijna 6 miljard gulden). Dat is meer dan het gezamenlijke totaal van de nummers twee en drie op de ranglijst, het wasmiddel Ariel en Pampers-luiers, beide van het Amerikaanse concern Procter and Gamble.

Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerde top-100 voor kruideniers waren van het marktonderzoeksbureau A. C. Nielsen. De lijst geldt voor de verkoop in 1994 in veertien Europese landen, waaronder Nederland. Alcoholische dranken zijn buiten beschouwing gelaten.

De honderd meest verkochte artikelen behaalden een gezamenlijke omzet van ruim 41 miljard dollar (ƒ 68 miljard). De helft daarvan kwam voor rekening van vijf grote concerns. Behalve Coca-Cola en Procter and Gamble zijn dat Unilever, het Zwitserse Nestle en Kraft Jacobs Suchard, onderdeel van het Amerikaanse concern Philip Morris.

Aartsrivaal

Coca-Cola heeft behalve het eigen merk ook nog Fanta (550 miljoen dollar) en Sprite (280 miljoen) in de top-100. Fanta staat op de dertiende plaats, vlak voor Coke’s aartsrivaal Pepsi.

In de top-tien staan na Pampers achtereenvolgens Barilla-pasta, Jacobs-koffie. Nescafé van Nestle, Danone-yoghurt, Whiskas-dierenvoedsel van het Amerikaanse concern Mars, Parmezaanse kaas van het merk Parmigiano Reggiano Parmesan en Pedigree, eveneens dierenvoer van Mars.

Het eerste produkt van Unilever staat op de elfde plaats: Langnese-ijs (het Duitse equivalent van 01a in Nederland) met een omzet van 570 miljoen dollar. Het Nederlands-Britse concern heeft nog zeven andere artikelen in de top-100, waaronder diepvriesprodukten van Iglo en de wasmiddelen Omo en Skip. De enige andere Nederlandse merkprodukten op de lijst zijn Douwe Egberts (28ste met een omzet van 395 miljoen dollar) en Leerdammer-kaas (48ste met 290 miljoen dollar) van Baars Kaas, een dochterbedrijf van BolsWessanen.

Boodschappenmandje

Hoewel de grote concerns domineren, blijken onafhankelijke ondernemingen en familiebedrijven nog steeds succes te kunnen hebben. Voorbeelden daarvan zijn behalve Barilla de eveneens Italiaanse bedrijven Parmalat en Lavazza, en het Duitse Bahlsen (koekjes en zoutjes).

Het onderzoek geeft verder aan dat de inhoud van de boodschappenmandjes van de consumenten in de diverse Europese landen veel gelijkenis vertoont, ook al wordt hetzelfde produkt soms onder verschillende namen verkocht. Dat zal met de verdere integratie van de Europese markt alleen maar sterker worden. Maar specifieke nationale of zelfs regionale voorkeuren bij de consument staan ervoor garant dat er verscheidenheid blijft, aldus Nielsen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Thursday 31 August 1995

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Coca-Cola best verkochte merk

Bekijk de hele uitgave van Thursday 31 August 1995

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken