Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ramp door een rolgordijntje

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ramp door een rolgordijntje

Twintig maanden voorwaardelijk voor dodelijk ongeval met Elburgs zangkoor

4 minuten leestijd

NEUMARKT - Vijf miljoen kilometer legde buschauffeur B. af zonder een schrammetje te maken. Op 8 december vorig jaar kostte het rommelen aan een rolgordijntje zeven van zijn passagiers -leden van een zangkoor uit Elburg- het leven. Gisteren kreeg B. zijn straf: twintig maanden voorwaardelijk met een proeftijd van vier jaar en een boete van 15.000 mark.

Chauffeur Erwin B. (64) zit er geknakt bij in zaal 5 van het Amtsgericht in Neumarkt. Als hij iets zegt, is dat met een hese stem. Het grootste deel van de dag liggen zijn handen gevouwen voor hem op tafel. Zijn gedachten moeten voortdurend bij de zwartste dag in zijn leven zijn.

Het christelijk zangkoor De Lofstem was op donderdag 8 december 1994 op weg naar Wenen om daar een aantal uitvoeringen te geven in een kerk, een bejaardencentrum en een ziekenhuis. De dubbeldeksbus van de reisonderneming Rosi Reisen uit het Duitse Marl was ’s nachts uit Elburg vertrokken met 56 passagiers en twee chauffeurs.

Rond half tien ’s ochtends reed de dubbeldekker op de autobahn A3 tussen Neurenberg en Regensburg in Zuid-Duitsland. Met een snelheid van bijna 100 kilometer per uur boorde de touringcar zich in de achterkant van een langzaam rijdende zware vrachtwagen, geladen met dennestammen. De boomstammen drongen rechts voor de bus binnen en richtten daar een onbeschrijfelijk situatie aan. Zes koorleden kwamen ter plaatse om het leven. Een zevende passagier overleed twee weken later in een ziekenhuis in Regensburg. Er vielen twintig gewonden. In Elburg reageerde men verslagen op de ramp.

Gisteren moest B. zich verantwoorden voor de kantonrechter in Neumarkt, een plaatsje in de bossen veertig kilometer ten zuidoosten van Neurenberg. Rechtbankpresident mr. E. Baier werd in zijn beoordeling bijgestaan door twee leken, in dit geval dames van middelbare leeftijd. Een gebruikelijke gang van zaken binnen het Duitse rechtssysteem.

Aanvankelijk leek de zaak snel bekeken. De ongeveer dertig belangstellenden in het krappe zaaltje moesten echter geduldig in de houten banken wachten op de uitspraak die een half uur na de lange behandeling van de zaak werd uitgesproken. Op de boete na is het vonnis gelijk aan de eis van officier van justitie mr. M. Ackermann. De aanklager had 24.000 Duitse mark boete geëist, maar deed evenals de veroordeelde chauffeur onmiddellijk afstand van het recht op hoger beroep.

Bij zijn vonnis hield kantonrechter Baier rekening met het feit dat de chauffeur in zijn loopbaan al vijf miljoen kilometer had gereden zonder enig ongeval te veroorzaken. Bovendien wil de man zijn in beslag genomen groot rijbewijs niet meer terughebben. Zijn rijbewijs voor het besturen van personenwagens krijgt hij pas over zes maanden terug.

Falen

Officier van justitie Ackermann vond dat er sprake was van menselijk falen en niet van een criminele daad. De officier, die emotioneel werd als hij over de dodelijke slachtoffers sprak, hield B. verantwoordelijk voor het ongeval omdat hij gedurende enige tijd zijn aandacht niet op de weg had gericht, maar zich bezighield met de problemen met een zonnescherm.

De omgekomen P. Menkveld, voorzitter van De Lofstem en reisleider, had tussen Neurenberg en Regensburg last van de zon en trok het zonnescherm, rechts voorin de bus, naar beneden. De fout was dat hij het elektrisch bedienbare scherm met de hand naar beneden had getrokken, waardoor het scheef kwam te hangen.

Chauffeur B., die net tien minuten het stuur van zijn collega had overgenomen, wilde het scherm weer ophalen. Omdat het niet meer elektrisch lukte, moest hij het met de hand doen. Volgens sommige getuigen is de chauffeur wel dertig seconden met het scherm bezig geweest. Daardoor zag hij niet dat de bus met 100 kilometer per uur op de langzaam rijdende vrachtwagen met boomstammen afstormde. „De vrachtwagen heb ik helemaal niet gezien”, aldus B. gisteren in de rechtszaal. Op tafel bij de rechter werd het ongeval met miniatuurautootjes nagespeeld.

De kantonrechter richtte zich na het voorlezen van het vonnis nog tot de familie van de slachtoffers en de gewonde passagiers, die geen van allen bij de zitting aanwezig waren. De kantonrechter had daar wel rekening mee gehouden en had voor eén vertaalster gezorgd. „Ik zou graag de familieleden van de omgekomenen hebben willen uitleggen hoe wij tot deze in hun ogen wellicht milde straf zijn gekomen. Bovendien hadden ze kennis kunnen nemen van de persoon van de chauffeur”.

De secretaris van het koor, H. Vos, bevestigde vanuit Elburg dat geen van de overlevenden en geen van de nabestaanden het proces hadden bijgewoond, maar zij wilde daar verder geen commentaar op geven. Volgens de raadsman van de chauffeur, K. Lauterbach, valt hun afwezigheid wellicht te verklaren uit de uitbetaling van schadeclaims waartoe enkele verzekeringsmaatschappijen al zijn overgegaan. De buschauffeur zei in zijn laatste woord dat hij het vreselijk vond wat er gebeurd was. „Maar ik kan het niet meer terugdraaien, hoe graag ik dat ook zou willen”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 september 1995

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Ramp door een rolgordijntje

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 september 1995

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken