Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kabinet stemt in met aanleg van Zeeuwse toltunnel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kabinet stemt in met aanleg van Zeeuwse toltunnel

2 minuten leestijd

MIDDELBURG - De aanleg van een toltunnel onder de Westerschelde gaat door. Het kabinet heeft dat gisteren besloten. Voorlopig betaalt het Rijk de 1,6 miljard gulden die het megaproject kost. Gestreefd wordt naar een openstelling van de tunnel in 2002.

De exploitatie van de tunnel wordt verzorgd door een op te richten tunnelmaatschappij (nv), gedurende dertig jaar. Daarna moet de verbinding tolvrij worden. De financiering van die nv komt voorlopig voor rekening van het Rijk.

De Westerschelde Oeververbinding (WOV) wordt gebouwd door een consortium van nationale en internationale aannemers; de Kombinatie Middelplaat Westerschelde. Over de komst van een vaste oeververbinding tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen is meer dan veertig jaar gesproken.

Gedeputeerde ing. J. I. Hennekeij van de provincie Zeeland zegt in een eerste reactie „opgelucht en ontzettend blij te zijn. We zijn natuurlijk niet verrast, maar het besluit is al vaker uitgesteld”. Hij spreekt van een „historisch besluit. Met de WOV komt definief een eind aan Zeeland als provincie van eilanden”.

Hennekeij verwacht dat de WOV een aanzienlijke stimulans voor de nationale en regionale economie zal betekenen. De toltunnel verbindt twee belangrijke industrie- en havengebieden met elkaar.

De CDA-fractie in de Tweede Kamer zet vraagtekens bij de gekozen financieringsconstructie, maar is op zich verheugd dat de kogel door de kerk is. De tol mag niet te hoog zijn, tekent de grootste oppositiepartij verder aan. De lasten die eigenlijk voor de centrale overheid horen te zijn, mogen niet worden afgewenteld op de burgers van Zeeland, aldus het CDA.

Zie ook pag. 11: ”Risico’s WOV voor Zeeland onduidelijk”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 september 1995

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Kabinet stemt in met aanleg van Zeeuwse toltunnel

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 september 1995

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken