Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bovag-voorzitter: Begrotingsdebat is de opmaat voor rekeningrijden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bovag-voorzitter: Begrotingsdebat is de opmaat voor rekeningrijden

5 minuten leestijd

BUNNIK - In 1990 werden in Nederland 6000 files geteld, in 1994 bijna 14.000. Een toename met 127 procent. „Is het ons de komende jaren 14,3 miljard gulden waard om in 2003 over de hogesnelheidslijn-zuid en in 2005 over de Betuwelijn te beschikken, zonder dat hierdoor op korte of middellange termijn ook maar één file minder ontstaat?” Het is maar een vraag. Voorlopig vechten minister Jorritsma en de Kamer over ‘slechts’ 44 miljoen die van vestzak (streekvervoer) naar broekzak (algemene middelen) verhuisde en weer terug.

J. Hoekzema, Bovag-voorzitter, verbaast zich over het feit dat er niet meer herrie is ontstaan rond de brief die zijn branche-organisatie aan de vooravond van de begrotingsbehandeling van V en W rondstuurde. Bovag en RAI telden de sommetjes van ’s rijks rekenmeesters na en ontdekten dat er van het budget voor de aanleg van infrastructuur dit jaar 750 miljoen niet wordt gebruikt. Die cijfers zijn hard en worden door V en W niet tegengesproken, zegt Herme Bruin, manager externe betrekkingen bij Bovag.

Aan de Betuwelijn zou dit jaar 300 miljoen worden uitgegeven, maar er is nog geen schep zand verzet. Van de voorziene bestedingen in rijkswegen wordt 200 miljoen niet geïnvesteerd. Van de 200 miljoen die zou worden vertimmerd aan voorzieningen voor betere benutting van de bestaande wegen, wordt 50 miljoen niet uitgegeven en naar verwachting heeft NS 200 miljoen gulden uit het investeringsprogramma over.

Normaal?

„Op die manier heeft Jorritsma bijna in één keer het hele bezuinigingsbedrag binnen dat voor haar ministerie in het regeerakkoord staat”, zeggen Hoekzema en Bruin. Ze vinden het „onbegrijpelijk dat dit probleem van onderuitputting nog altijd niet is opgelost, zeker wanneer de dit jaar niet aan de weginfrastructuur bestede middelen naar het openbaar vervoer zouden worden overgeheveld of zelfs naar de schatkist zouden terugvloeien”. Het departement is niet in staat z’n taak te vervullen, stelt Hoekzema vast. „Er is hier iets fundamenteel mis met de bestuurbaarheid”.

Voor het Bovag-gebouw komt op de A12 net de file weer op gang die na een kleine kop-staart-botsing ontstond. Na de grote droefenis van woensdag -90 kilometer file rond Rotterdam door een gekantelde vrachtauto- valt het vandaag mee: niet meer dan het ‘normale’ fileleed. „Maar wat is normaal?”

„De patstelling blijft”, zegt Hoekzema, met in z’n achterhoofd de „goedkope retoriek” van PvdA-kamerlid Van Gijzel die het CDA in het debat neerzette als de file-partij of de partij-van-de-auto vanwege het recente CDA-voorstel om alle snelwegen in hoog tempo te verbouwen tot twee keer drie rijstroken. Bruin merkt daarbij op dat het CDA-plan een versnelde uitvoering van bestaande ideeën inhoudt: „2015 zou 2010 worden”.

Het in 1990 gelanceerde Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV-n) werkt klaarblijkelijk niet. moet de Bovag-voorzitter constateren. „Wie de file-brieven van oktober 1994 en juni 1995 en de V en W-begroting voor 1996 leest, bespeurt een zekere berusting. De teneur is: We doen er alles aan om de capaciteit van de infrastructuur en met name het wegennet optimaal te benutten, maar na 2000 is de rek eruit. Uitbreiding van weginfrastructuur zal, wegens gebrek aan ruimte en financiële middelen, na de eeuwwisseling nog slechts ‘selectief’ plaatsvinden en alleen voor ‘doelgroepen’”, zegt Hoekzema.

Tegenstander

„De conclusie zal duidelijk zijn: terwijl het ministerie van V en W een rooskleurig beeld schetst van de ontwikkelingen en krampachtig vasthoudt aan de doelstellingen van het SVV-n, weten we het met z’n allen al lang: het gaat verschrikkelijk fout”.

Het debat van de afgelopen dagen ziet Hoekzema vooral als een opmaat voor de gesmeerde invoering van rekeningrijden over een jaar of vijf De Bovag is een verklaard tegenstander van dit fenomeen, zeker als er geen alternatief is dat afdoende oplossingen biedt in de vorm van hoogwaardig openbaar vervoer.

De kosten van invoering zijn te hoog, het onderliggende wegennet zal (te) zwaar worden belast omdat automobilisten massaal de snelweg zullen mijden en invoering is alleen mogelijk op Europees niveau, denkt de Bovag-baas. „Politici laten, bewust of onbewust, een situatie ontstaan waardoor de verschillende belangengroepen murw worden en straks zullen zeggen: Vooruit dan maar, voer het dan maar in. Terwijl rekeningrijden een kwestie is van betalen voor infrastructuur die al een keer betaald is”.

Sommige van de standpunten die Jorritsma verdedigde, hebben grote bekoring voor de Bovag. Het idee van de vluchtstrookbenutting bijvoorbeeld. Hoewel Veilig Verkeer Nederland (VVN) ervan gruwt, vindt Hoekzema de proef prima. „Dat getuigt van creativiteit”. W N ziet de vluchtstook als levensader van de snelweg. „Nu al jaagt het verkeer wegenwachten soms de stuipen op het lijf en bij calamiteiten wordt het straks een chaos”, zegt B. Woudenberg van VVN. Hoekzema is blij dat een andere tegenstander van vluchtstrookgebruik, de ANWB, „kennelijk om is”. „We moeten de middelen efficiënt gebruiken”. Hij ziet ook veel in het idee van de schuivende middenberm.

Jorritsma wees woensdag de terugkeer naar de 100-kilometerlimiet radicaal af. De Bovag is het daar van harte mee eens. „Wij geloven niet in CO2-reductie door hernieuwde invoering van de 100-limiet. De echte winst is alleen te halen aan de bron: zuiniger motoren, schonere brandstoffen. Bovendien is het draagvlak voor 100 kilometer nihil en de handhaving ervan is niet uit te voeren”. De 120-grens mag van Hoekzema wél „keihard worden afgedwongen”.

Omdat de systematiek van het autorijden nog steeds drastisch wijzigt, is Hoekzema mét Van Vollenhoven van mening dat een periodieke rijvaardigheidstoets z’n nut kan hebben. Het voorstel van de voorzitter van de Raad voor de Verkeersveiligheid werd, wat Hoekzema betreft, onlangs onterecht weggelachen. Permanente verkeersopvoeding zou serieus moeten worden overwogen, „maar electoraal ligt dat, denk ik, heel slecht”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 17 November 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Bovag-voorzitter: Begrotingsdebat is de opmaat voor rekeningrijden

Bekijk de hele uitgave van Friday 17 November 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken