Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lufthansa beslist snel over gebruik Fokker 50

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Lufthansa beslist snel over gebruik Fokker 50

Perspectieven somber door grote concurrentie

2 minuten leestijd

FRANKFORT (ANP) - Lufthansa beslist begin december over het verder terugbrengen van het aantal Fokker-50-toestellen als onderdeel van de vloot van zijn dochteronderneming Lufthansa CityLine (LCL).

De vooruitzichten zijn niet echt goed gezien de groeiende populariteit van de Canadair van Bombardier en de AVRO RJ85 van British Aerospace (BAe). Op 6 december vergadert de leiding van de Duitse luchtvaartmaatschappij over de vlootuitbreiding bij Lufthansa CityLine, aldus algemeen directeur Karl-Friedrich Rausch van LCL.

De regionale maatschappij, die vluchten binnen Europa uitvoert, maakt een onstuimige groei door. In 1990 vervoerde LCL voor het eerst meer dan een miljoen passagiers. Dit jaar verwacht de maatschappij 2,5 miljoen klanten en in 1996 3,2 miljoen. Om de toeloop van passagiers te verwerken heeft de Lufthansa-onderneming momenteel zestien F-50’s, negen AVRO RJ85-toestellen en negentien Canadairs in gebruik.

Het aantal F-50’s bij LCL is echter op zijn retour, in tegenstelling tot de concurrentie. DLT, de voorganger van Lufthansa CityLine, was in 1987 nog de eerste Europese maatschappij die met de Fokker 50 vloog. Het aantal liep op van 23 toestellen in 1992 tot 28 het jaar daarop. Maar vervolgens ging het bergafwaarts, van 25 vliegtuigen in 1994 tot vijftien dit jaar. In 1996 wil LCL zijn F-50-vloot reduceren tot slechts zes toestellen.

Stiller en sneller

Daarentegen wil de maatschappij het aantal Bombardiers en BAe-vliegtuigen gestadig opvoeren. Het aantal AVRO RJ85’s moet omhoog tot vijftien in 1996 en het aantal Canadairs tot zelfs 28. Volgens Rausch hebben de F-50-propellertoestellen onmiskenbaar kwaliteiten, maar raken zij steeds meer uit de gratie.

De Canadair, die net als de F-50 plaats biedt aan vijftig passagiers en een bereik van 1500 kilometer heeft, is stiller en vliegt sneller. De route Brussel-Berlijn doet de Canadair zeker een halfuur sneller, tijdwinst die voor zakenlieden telt. De regionale luchtvaartmaatschappij pikt zelf ook een graantje mee. De Canadair kan dankzij zijn hogere snelheid op een dag vaker worden ingezet dan de F-50. Daarmee is het toestel produktiever.

De AVRO RJ85, die in 1994 ook nog eens de voorkeur kreeg boven de Fokker 70, heeft als voordeel een groter bereik (2500 kilometer) en een grotere „inhoud”. Er kunnen zo’n tachtig passagiers mee. Het toestel kan verder dankzij zijn motoren een korte start- en landingsbaan aan. Daardoor kunnen deze vliegtuigen moeilijke vakantiebestemmingen zoals Corfu en Kreta bedienen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 november 1995

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Lufthansa beslist snel over gebruik Fokker 50

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 november 1995

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken