Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DAF Trucks ziet winst met een derde stijgen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

DAF Trucks ziet winst met een derde stijgen

Vrachtwagenfabrikant blijft op eigen benen staan

3 minuten leestijd

EINDHOVEN (ANP) - Vrachtwagenfabrikant DAF Trucks heeft vorig jaar een nettoresultaat geboekt van

President-directeur C. Baan lieeft dit gisteren in een nieuwjaarstoespraak tegenover zijn personeel bekendgemaakt. Het gaat hierbij om voorlopige cijfers. DAF brengt het definitieve resultaat op 14 maart naar buiten.

Baan noemde 1995 bedrijvig en succesvol. DAF Trucks zag de productie in Eindhoven en het Belgische Westerlo met bijna 50 procent toenemen tot 16.656 vrachtwagens. De verkopen groeiden van ruim 13.000 trucks tot 17.321 en het aantal afleveringen van 11.716 tot 16.645. Aan het eind van het jaar bedroeg de voorraad 422 vrachtwagens.

Voor dit jaar is Baan optimistisch, al waakt hij voor gedetailleerde voorspellingen. Hij geeft geen andere aanwijzing dan dat de omzet en winst verder zullen groeien. De productie neemt toe tot 19.000 trucks.

DAF Trucks boekte een tweede succesvol jaar na de tragische ondergang van zijn rechtsvoorganger DAF. De onderneming moest in 1993 in afgeslankte vorm verder, maar slaagde erin marktaandeel in West-Europa te herwinnen. In de categorie boven de 6 ton steeg het marktaandeel van 6,9 procent in 1993 tot 8,6 procent vorig jaar en in de categorie boven de 15 ton van 6,7 procent in 1993 tot 8,8 procent in 1995.

Vorig jaar steeg het aantal personeelsleden met 701 tot 4926. In de hoogtijdagen bood het concern, waartoe ook het Britse Leyland behoorde, werk aan zo’n 12.000 mensen. Voor de ondergang werkten in Nederland zo’n 5200 mensen bij de vrachtwagenproducent. Daarvan mocht iets meer dan dé helft overgaan naar het nieuwe DAF Trucks, de rest kreeg ontslag. De onderneming nieuwe stijl werkt overigens veel met tijdelijke krachten: twee van de tien medewerkers heeft geen vast contract.

Samenwerking

DAF Trucks wil in de toekomst zijn positie als zelfstandige vrachtwagenfabrikant niet opgeven, zo maakte Baan bekend. Dat kan echter alleen als op onderdelen meer wordt samengewerkt met andere bedrijven in deze bedrijfstak. Daarmee kan de kostprijs verder omlaag en kan de markt beter worden bewerkt.

Volgens Baan kan de samenwerking zich richten op het maken van onderdelen, assen, motoren of cabines. Maar ook op het gebied van de ontwikkeling en produktie van nieuwe trucks en de dienstverlening wil de onderneming samenwerkingsverbanden aangaan.

„We moeten ons blijven afvragen of wij de mogelijkheden van schaalgrootte voldoende benutten. Als blijkt dat wij onze positie verder kunnen versterken door samenwerking, dan moeten wij daar in alle openheid over praten en actie nemen”, aldus Baan.

Geen fusie

De president-directeur wilde verder geen mededelingen doen over vormen van samenwerking. Gesprekken over fusies of deelnemingen door concurrerende merken zijn echter niet aan de orde.

In de toekomst blijft DAF Trucks zich richten op middelzware en zware bedrijfswagens. De groeiende markt van bestelwagens is aan de onderneming niet besteed. Verder wil DAF Trucks prioriteit geven aan uitbreiding van het dealemetwerk, dat na het faillissement behoorlijk was aangetast. Het voormalige hoofdkantoor in Eindhoven, thans de zetel van DANederland, heeft de truckfabrikant verkocht. De mensen die er nu nog werken, moeten verhuizen naar een locatie buiten het DAF-terrein.

De vakbonden bij DAF reageerden verheugd op de door Baan aangegeven strategie. „Hiermee kunnen andere gissingen over de koers van het bedrijf achterwege blijven”, aldus Uniebestuurder A. Verhoeven. Bestuurder A. Antonis van de Industriebond FNV noemde het positief dat de onderneming met een gezonde financiële basis de samenwerkingsgesprekken kan aangaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 januari 1996

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

DAF Trucks ziet winst met een derde stijgen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 januari 1996

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken