Bekijk het origineel

Expositie in Stad van David

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Expositie in Stad van David

Maquettes laten zien dat temples grote rol speelden

4 minuten leestijd

JERUZALEM - De aartsvader Abraham deed een sprong in het ongewisse. Toen hij Ur der Chaldeeën verliet, liet hij een dichtbevolkte en welvarende stad achter. De welvaart van Ur was gebaseerd op de landbouw en zijn centrale ligging aan een knooppunt van handelswegen. De kooplieden van Ur trokken door het hele oude Midden-Oosten.

Hoe Ur er volgens de hedendaagse wetenschappers uitgezien heeft, is dit jaar te zien in het Bijbellanden Museum in Jeruzalem waar president Ezer Weizman de tentoonstelling “Jeruzalem een hoofdstad voor eeuwig koninklijke steden in de Bijbelse wereld” opende. De tentoonstelling, die plaatsheeft in het kader van “Jeruzalem 3000 jaar Stad van David”, laat acht grote steden zien uit het oude Oosten van 3000 jaar geleden.

De steden, die destijds een centrale rol speelden, zijn Ur, Hattusja, Akhetaten, Tanis, Nineve, Babyion, Suza en Jeruzalem. Van deze steden bestaat alleen Jeruzalem nog. Van elk van de steden en van een van hun imposante gebouwen zijn maquettes gemaakt. Verder wordt elke stad uitgebreid beschreven in een catalogus.

Tempels

Bij de maquettes valt op dat vooral de tempels een centrale rol speelden in de steden van de tijd van koning David. De tempels kenden een grote verzameling goden. Een van de goden werd echter als hoofdgod vereerd. Het belangrijkste deel van het tempelcomplex was de ziggoerat (torentempel). In Ur was deze aan de basis 52,5 meter lang en 43 meter breed. De ziggoerat liep trapsgewijs omhoog. Aan de top bevond zich een kamer, waar de god verondersteld werd verblijf te houden als hij naar de aarde neerdaalde om de mensheid te bezoeken. De mensen geloofden dat de ziggoerats de hemelen en de onderwereld met elkaar verbonden.

Ook bij de in de Bijbel genoemde “Toren van Babel” moeten wij denken aan een ziggoerat. Het ging dus niet om de babylonische variant van de Eiffel toren, maar om een centrum van afgoderij. Babyion, gelegen aan de Eufraat in zuidelijk Mesopotamië, speelde in de tijd van het Oude Testament een prominente rol. Archeologen schatten dat de muren van de stad ruim 17 kilometer lang waren en dat de ruïnes zich uitspreiden over een gebied van 850 hectare. Daarmee was Babyion de grootste oude nederzetting in Mesopotamië.

De stad was tevens een belangrijk godsdienstig centrum. Haar naam betekent letterlijk “de poort van de go Oden”. Nebukadnezar besteedde veel van zijn rijkdommen aan de verfraaiing van de stad. Hij liet vele tempels en monumenten bouwen, waaronder de Esagila (de tempel van de hoofdgod Marduk). Hij vergat ook zichzelf niet en vergrootte het paleis. De beroemde hangende tuinen, die hij aan de noordoostelijke zijde van de grote zuidelijke paleis liet bouwen, beschouwden schrijvers in de oudheid als een van de zeven wonderen van de oude wereld. Ook liet Nebukadnezar de grote ziggoerat Etemenanki bouwen, “het huis dat de fundering is van hemel en aarde”. Centraal in de mesopotaamse religieuze praktijk stond het geloof dat de mens gecreëerd was om de goden te dienen. De priesters deden dit letterlijk door de afgod te kleden en te voeden.

Via computer

De maquette van Jeruzalem heeft betrekking op de periode van de eerste tempel. Dit is bijzonder, omdat andere maquettes van Jeruzalem betrekking hebben op de tweede-tempelperiode. Voor het ontwerp van de maquette van de eerste tempel is de computer gebruikt.

Voordat koning David haar 3000 jaar geleden veroverde, speelde de stad al een belangrijke rol. De Jeruzalemse archeoloog Dan Bahat schrijft in de catalogus dat in de negentiende en achttiende eeuw voor Chnstus Jeruzalem al werd genoemd in de zogeheten Egyptische vervloekingsteksten. Door de ark naar Jeruzalem te brengen, gaf David de stad een heiligheid die ze nog niet eerder had gekend. Hij veranderde Jeruzalem daarmee tot de stad waar God Zijn woonplaats maakte. Maar de Berg Moria, waar Salomo later de tempel bouwde, had onder de Kanaanieten ook al een speciale heiligheid.

De maquettes van de tentoonstelling zijn gemaakt door studenten van de JeruzSemse kunstacademie “Bezalel”. Bij de tentoonstelling zijn ook voorwerpen te zien uit de collectie van het Bijbellanden Museum en van belangrijke musea in Berlijn en Parijs en het Instituut voor Archeologie van de Hebreeuwse Universiteit. Aan de tentoonstelling zijn ook educatieve programma’s en een internationaal wetenschappelijke symposium verbonden. Bij de opening waren onder meer burgemeester Ehud Olmert, oud-burgemeester Teddy Koliek, diplomaten en touroperators aanwezig.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 januari 1996

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Expositie in Stad van David

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 januari 1996

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken