Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zes weken tussen hoop en vrees

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zes weken tussen hoop en vrees

Bewindvoerders slaagden er niet in Fokker-2 van de grond te krijgen

5 minuten leestijd

APELDOORN - Het is over en ui t Na zes weken hebben de bewindvoerders van Fokker definitief de handdoek in de ring gegooid. Met de faillissementsaanvraag komt voor de vliegtuigbouwer en het personeel een eind aan anderh^ve maand zweven tussen hoop en vrees.

Het faillissement is het slotakkoord van de tragedie die op 22 januari begint. Op die dag besluit de raad van commissarissen van Daimler Benz, het moederbedrijf van grootaandeelhouder Dasa, geen geld meer te steken in de Nederlandse vliegtuigbouwer. Vier miljard gulden is genoeg geweest, vinden de Duitsers.

Een dag later vraagt de Fokkertop uitstel van betaling aan. De Amsterdamse rechtbank benoemt als bewindvoerders A. Deterink, A. Leuftink en R. Schimmelpennick. De drie heren gelden in faillissementsland als zwaargewichten. Deterink heeft de redding van DAF op zijn naam staan.

Voortvarendheid

Met grote voortvarendheid gaan de drie op 24 januari aan het werk. Hun eerste prioriteit is het gebroken moreel van het Fokker-personeel, en niet in de laatste plaats dat van topman Van Schaik, op te vijzelen. Niet opgeven voordat alles is geprobeerd, lijkt het credo van de bewindvoerders.

Zij schennen zich af van de buitenwereld op de zevende verdieping van het hoofdkantoor van Fokker in Amsterdam-Zuidoost. Een persconferentie en een paar persverklaringen is alles wat de buitenwereld van het drietal verneemt.

Tijdens de persconferentie van 26 januari kunnen de bewindvoerders bekendmaken dat de overheid in de buidel heeft getast. De Staat staat garant voor een boedelkrediet van 255 miljoen gulden. Bovendien besluit de regering om vier vliegtuigen, twee Fokker 50’s en twee Fokker 70’s, te bestellen voor Defensie. De order brengt 110 miljoen gulden in het laatje.

Ondertussen melden zich ook de geïnteresseerden voor Fokker bij de bewindvoerders. De naam van de Canadese vliegtuigbouwer Bombardier lekt als eerste uit. Die van het Zuid-Koreaanse Samsung is de volgende. In een mum van tijd gevolgd door diverse andere namen, waaron der die van de Indiase vliegtuigbouwer Hindustan Aeronautics.

De bewindvoerders sturen aan op een overname van Fokker als geheel en niet op de verkoop van de gezonde buiten de surseance gebleven onderdelen. Zij gaan daarom in ge sprek met Bombardier en later ook met Samsung. De Canadezen maken tijdens de gesprekken hun reputatie van koopjesjager waar. Zij willen Fokker voor een prikje overnemen en dan moet tegelijkertijd de Staat flink over de brug komen. Minister Wijers van economische zaken voelt daar niets voor.

Terwijl de gesprekken met de Canadezen nog lopen, maken de bewindvoerders bekend dat een faillissement van Fokker onvermijdelijk zal zijn. Geen van de belangstellen den wil de aandelen van de NV Koninklijke Fokker overnemen. Een technisch faillissement heeft ook zijn voordelen, zo onderstrepen de bewindvoerders. Fokker kan dan schuldenvrij worden overgenomen. Bovendien kan personeel ontslagen worden zonder afvloeiingskosten.

Doorstart

In stilte werkt het drietal ook aan een DAF-scenario voor Fokker. Het doorstart- of stand-alone-plan voorziet in een nieuw schuldenvrij Fokker dat twee jaar op eigen benen kan staan. In die tijd moet de vliegtuigfabrikant, die 45 vliegtuigen per jaar wil bouwen, een sterke partner vinden. De bewindvoerders denken dat Fokker-2 dit jaar al winst kan maken.

Voor de doorstart of stand alone van de vliegtuigbouwer zijn wel financiers nodig. Bij DAF waren de banken drie jaar geleden wel bereid de vrachtwagenfabrikant van de ondergang te redden. Bij Fokker liggen de kaarten anders. De Nederlandse banken hebben geen enkel financieel belang bij de doorstart van de vliegtuigbouwer. De grootste schulden heeft Fokker aan Duitse en Zwitserse banken.

Leasemaatschappij

Een moeilijk punt in het doorstart-scenario is de financiering. Daarvoor is bijna een miljard gulden nodig. Aan startkapitaal heeft Fokker-2 zo’n 400 miljoen gulden nodig. Voor de oprichting van de leasemaatschappij, die de vliegtuigen van Fokker moet gaan slijten, is 500 miljoen gulden npdig, zo berekenen de bewindvoerders. De helft van dat bedrag moet van de banken, pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen komen.

Voor de andere 450 miljoen gulden moet de overheid garant staan. En daar heeft minister Wijers niet zo heel veel trek in. Hij voorziet dat de Staat wordt opgezadeld met de riskante leasecontracten. De finan ciële overheidsbemoeienis kan daardoor een veelvoud van de 450 miljoen gulden worden.

Intussen tikt de tijd weg. Op 26 februari laat Stork weten belangstelling te hebben voor onderdelen van Fokker. Bestuursvoorzitter en Fokker-commissaris Hovers denkt zelfs aan een kleine rol als financier van Fokker-2.

Een dag later blijkt dat Bombardier afhaakt als overnamekandidaat. Fokker is voor „Bombardier een maatje te groot", aldus minister Wijers. De Canadezen vinden overname van Fokker niet in het belang van hun aandeelhouders. Dat geeft te denken. De minister verbijt zijn teleurstelling en verlengt op 29 februari het boedelkrediet met twee weken.

Wijers laat doorschemeren dat hij al zijn kaarten op de Zuid-Koreanen heeft gezet. Samsung komt met een zware delegatie langs bij de bewindvoerders. Daarna sturen ze een klein briefje, waarin ze zeggen nog steeds in Fokker geïnteresseerd te zijn.

AVIC

De afwachtende houding van de Zuid-Koreanen tempert de verwachtingen over de toekomst van Fokker. Maar dan verschijnt vorige week als een duiveltje uit een doosje het Chinese staatsbedrijf AVIC op het toneel. Ook dat geldt als uitermate serieus in zijn belangstelling.

Met woorden alleen is Fokker niet gered. De minister wil weleens weten waar hij aan toe is. Hij laat de Fokker-bemiddelaars Langman en Sickinghe de Nederlandse financiers op 6 maart op zijn departement bijeenroepen. De bijeenkomst noemt Wijers na afloop „nuttig". Waarom het nuttig is geweest, wordt een dag later duidelijk. De Nederlandse financiers willen alleen in Fokker stappen als Samsung of AVIC ook meedoet. Het Oranje-scenario verdwijnt in de pruUenmand.

Alle hoop is nu gevestigd op Samsung en AVIC. Zij krijgen op 7 maart een fax van de bewindvoerders. Voor 15 maart moet er een bod op tafel liggen. De Zuid-Koreanen en de Chinezen tonen zich ware Aziaten. Met oosterse ondoorgrondelijkheid houden zij de Nederlanders aan het lijntje. Ze zeggen geen ja en geen nee. De bewindvoerders, gesteund door Wijers, trekken hun conclusie. Fokker-2 komt niet van de grond.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 maart 1996

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Zes weken tussen hoop en vrees

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 maart 1996

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken