Bekijk het origineel

Brandweer wist eerst niets van passagiers

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Brandweer wist eerst niets van passagiers

ïRamptoestel ondanks misser „adequaat geblust”

3 minuten leestijd

EINDHOVEN - De eigen brandweer van de vliegbasis Eindhoven en de regionale brandweer hebben lange tijd niet geweten dat er passagiers aan boord waren van de Hercules die maandag is neergestort Bijna veertig minuten lang werd aangenomen dat zich in het ramptoestel alleen de vier bemanningsleden bevonden.

Burgemeester Welschen van Eindhoven heeft dit gisteravond meegedeeld. Volgens hem heeft dat overigens voor de hulpverlening en de reddingswerkzaamheden niet veel uitgemaakt. De brand in het neergestorte toestel is adequaat geblust. Daarna was het wegens de enorine hitte nog geruime tijd onmogelijk het toestel binnen te gaan. Medici schatten dat een paar minuten respijt waarschijnlijk niet meer geredden zou hebben opgeleverd.

Desondanks is het ontbreken van gegevens over de passagiers voor de bevelhebber van de luchtstrijdkrachten, generaal Droste, volgens basiscommandant kolonel A. Krechting in middels aanleiding geweest de procedure voor alle militaire vliegvelden aan te passen.

Met onmiddellijke ingang moeten alle toestellen die zich bij de nadering van een veld melden bij de verkeersleiding opgeven hoeveel personen zich in het toestel bevinden.’ Tot nu toe was de procedure zo dat het aantal passagiers werd vastgelegd in een manifest. Maar dat blijft achter op het vliegveld van vertrek, terwijl een kopie meegaat in het vliegtuig.

Zeker zeventig mensen hebben zich tot nu toe gemeld als getuigen van de ramp na een oproep van Defensie. Zij zeggen het toestel maandag in de laatste minuten van de vlucht te hebben gezien. Getuigen kunnen zich telefonisch melden op de vliegbasis. Hun verklaringen kunnen later in het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval worden meegenomen. Defensie kan nog niets zeggen over de waarde van de verklaringen.

Tijdens een zeer emotionele bijeenkomst in de hangar van het militaire vliegveld Eindhoven zijn gisterochtend de 32 doden herdacht. Op en tussen de kisten lagen tientallen kransen, onder meer van het Nederlandse en het Belgische koningshuis en van Defensie. Ook lag er een krans van bewoners van de Bijlmermeer, waar een Boeing van El Al in oktober 1992 neerstortte. Aan het eind van de plech tigheid werden de namen van de slachtoffers vrijgegeven. Van de negen gewonden verkeerden er gisteren nog twee in zorgwekkende toestand.

De uitvaarten van de slachtoffers zullen in de eerste plaats familieaangelegenheden zijn. De familieleden kunnen zelf kiezen of ze een plechtigheid met militaire eer willen. Maatschappelijk werkers van Defensie helpen de nabestaanden zoveel mogelijk. De lichamen van de slachtoffers zijn gisteren na de herdenking vrijgegeven. De begrafenissen en crematies zullen aan het eind van de week plaatshebben. De plechtigheden zullen waarschijnlijk niet allemaal op dezelfde dag zijn.

Onderzoekers

De lichamen van de vier omgekomen Belgische bemanningsleden zijn gistermiddag overgebracht naar België. De lichamen staan nu opgebaard in de rouwkapel van het militair hospitaal in Neder-over-Heembeek bij Brussel. In aanwezigheid van kroonprins Filip wordt zaterdagmorgen op de militaire luchthaven Melsbroek een herdenkingsdienst voor het viertal gehouden.

Twee fabrikanten van de Hercules C-130, Lockheed Martin en Allison, nemen op verzoek van de Belgische luchtmacht deel aan het onderzoek naar de ramp.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juli 1996

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Brandweer wist eerst niets van passagiers

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juli 1996

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken