Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wijsheid van God

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Wijsheid van God

5 minuten leestijd

„En wij spreken wijsheid onder de volmaakten; doch een wijsheid, niet dezer wereld, noch der oversten dezer wereld, die te niet worden; maar wij spreken de wijsheid Gods, bestaande in verborgenheid...”. 1 Korinthe 2:6 en 7

Op velerlei wijze wordt het Woord van God aan de harten gelegd in de prediking van het Woord.

Althans zo te zien. Maar zo te horen naar het woord van onze tekst, gebeurt dit maar op één wijze wijs! Blijkbaar is het uitgerekcxid dwaas als prediker helemaal begrijpelijk te willen overkomen en om als gemeente alles te hebben begrepen. In dat geval zouden we over en weer hebben begrepen wat

PaiJus nog niet had gegrepen. Het verstandelijk verstaan staat hier immers tegenover een verborgenheid. En die verborgenheid heeft alles te maken met de wijsheid van God. Opdat men zich via een achterdeurtje in het Paradijs niet zou vergrijpen aan de boom des Levens!

Luther sprak in dit verband van de hoer Verstand (”die Hure Vernunft”) met wie tallozen van God zijn afgehoereerd. En dit geldt thans minstens zo sterk als in de tijd van de Reformatie!

De wijsheid van God staat immers haaks op de wijsheid van deze wereld. En haakt op geen wijze daarop in.

Want de wijsheid van God begint en eindigt met en in de dwaasheid van het kruis. Alleen zó komen verloren zonen en dochteren Thuis. „Want omdat, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het God behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven...” (1 Korinthe 1:21).

God kruist ons pad in „Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God”.

In 1 Korinthe 2 wordt dit thema uitgewerkt ten aanzien van Paulus’ prediking. Vers 2: „Ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Die gekruisigd”. Maar sommigen meenden daar “verstandig” iets aan toe te moeten voegen. Niet zo veel, maar toch wel wat. Ze namen de hoer Verstand in de arm op weg naar de bruiloft van het Lam. En dat komt nóg voor. Want we willen (!) alles, behalve zalig worden uit genade alleen.

Zó staat het erop en zo staat het erbij met de vrijheid van onze wil.

En zó menen we ergens nog grond te vinden om onze verantwoordelijkheid waar te maken, maar die grond ligt wél buiten het Paradijs!

Op geen enkele wijze -zegt Paulus- mag uw geloof teruggaan op de wijsheid van mensen, maar altijd op de kracht van God (vers 5).

Want de wijsheid van de (ook godsdienstige) wereld is alleen maar dwaas. En toch spreken wij wijsheid -zegt Paulus- maar dan onder de volmaakten. Dat heeft wat met Pinksteren te maken.

Vólgemaakt met en dus vervuld van Christus, Die ons geworden is wijsheid van God. Onder hen spreken wij wijsheid „niet dezer wereld noch der oversten dezer wereld, die te niet worden”.

Immers, al wat gróót was, had zich tegen Jezus gekeerd: Farizeeën, Schriftgeleerden, Pilatus, Herodes, Judas... En ze waren tot “niet” geworden! Een ernstige vermaning aan de Korinthiërs van toen en nu. Want het verstand laat na de ware grond van het weldoen op te merken. God doet immers in de bediening der verzoening een „vreemd werk” (Luther). Want als Hij ons rijk maakt, maakt Hij ons arm... Dat begrijp ik niet! Het verstand zegt: Dan moet je de woorden “eerst” en “daarna” er tussen plaatsen... dan wordt het begrijpelijk. Dan maakt Hij ons éérst arm en daarna rijk... Nee -zegt Lutherwég hoer Verstand! Want wij spreken een wijsheid onder de volmaakten, doch een wijsheid niet dezer wereld... Ja, zo zal het wezen: Als Hij ons rijk maakt, maakt Hij ons arm. Wég hoer Verstand met je “eerst” en “daarna”, al lijkt het nog zo gereformeerd en al zeg je het van de kansel... wég! Opdat genade genade zij.

En als God ons levend maakt, slaat Hij ons in duizend stukken...

En zó andersom...

En als Hij ons sterk maakt, maakt Hij ons zwak...

En zó andersom. En als Hij ons heilig maakt, maakt Hij ons onheilig... En zó omgekeerd! Ja, maar zo begrijp ik het niet meer - zegt u. Het kruis door uw begrijpen! Want alleen in dat kruis stelt God u verantwoordelijk voor zo veel genade. Gelooft u dat?!

U zult het niet geloven, zo lang u overspel bedrijft met de hoer Verstand en u vermaakt met een zogenaamde verantwoordelijkheid, die als een onwettig kind uit dit overspel is geboren, en die ten diepste niets anders is dan een wezenlijke ontkenning van uw algehele verlorenheid voor God.

„Maar wij spreken de wijsheid Gods, bestaande in verborgenheid...”. Deze wijsheid was “bedekt” in het Oude Testament en is kruiselings geopenbaard in Christus, en wórdt geopenbaard door Zijn Geest, Die uitgaat van de Vader en van de Zoon.

En wel in de bediening van het Woord en van de sacramenten.

Wat een verantwoordelijkheid, waarin de blikseminslag van de Sinaï en van Golgotha in de bediening der verzoening over overspelige verantwoordelijkheid tot in de wortel verteert, opdat we zouden leven van genade alleen.

Bent u met Mijn Lam tevreden, zegt God. Wat is hierop uw antwoord? Over verantwoordelijkheid gesproken en dan Woordelijk! Dat begrijpen we niet. Nee, dat zal waar wezen, want „wij spreken wijsheid onder de volmaakten, niet dezer wereld...”.

Wie wijs is, worde dwaas! Om Jezus’ wil! En wie dat niet wil, zal hiervoor tot in eeuwigheid verantwoordelijk worden gesteld, als God hem of haar ten slotte (!) ter verantwoording zal roepen voor een grof of verborgen onverantwoord omgaan met de bediening der verzoening. Alwaar wijzen dwaas worden, en dwazen wijs.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juli 1996

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Wijsheid van God

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juli 1996

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken