Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lagere cijfers voor mavo’ers

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Lagere cijfers voor mavo’ers

Leukste leraar geeft altijd het leukste vak

2 minuten leestijd

GRONINGEN - Mavoleerlingen op scholengemeenschappen krijgen in de eerste drie jaar van hun opleiding lagere rapportcijfers dan leerlingen op havo en vwo.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Drie jaar lang werden 900 leerlingen gevolgd die in 1991 begonnen als brugklasser op vier scholengemeenschappen voor mavo, havo en vwo in Utrecht, Drenthe, Zuid-Limburg en de Randstad.

„Die opmerking is behoorlijk generaliserend”, reageert B. S. van Groningen. Hij geeft op het Wartburg College in Rotterdam -locatie Guido de Brés- godsdienst en Nederlands. „JEr zitten best wat haken en ogen aan. Je kunt een havo-leeriing nu eenmaal niet vergelijken met een mavo’er”.

Doel

„Vaak hebben mavo-leerlingen al een bepaald doel voor ogen. Ze weten precies wat ze later willen gaan doen. Havoleerlingen komen daar meestal pas aan het eind van de opleiding achter. Al die tijd zitten ze alleen maar op school om te leren. Het lijkt dat mavo’ers lagere cijfers halen, maar dat komt dan voornamelijk door de inzet en de motivatie van de leerlingen”.

De oorzaak van die lagere waai’dering staat niet vast, zegt de rijksuniversiteit verder. Volgens onderzoeker H. Kuyper zijn docenten die lesgeven aan alle typen onderwijs wellicht geneigd mavo-leerlingen te overvragen. Een andere mogelijkheid is dat de mavo niet erg populair is onder docenten. „Je hoort zo’n opmerking inderdaad wel eens in de lerarenkamer”, zegt Van Groningen over dit laatste. „Maar dan alleen van individuele leraren. De mavo als stiefkindje is allang verleden tijd. De resultaten van mijn mavo-klas waren, dit jaar trouwens om te zoenen”. Tja, dat moest hij toch even kwijt.

Toffe leraar

Heeft een leerling een toffe leraar voor Engels, dan zal hij of zij zijn vak waarschijnlijk ook leuk vinden. Dat is de laatste conclusie uit het onderzoek. Het is daarbij van veel minder groot belang dat die leerling voor dat vak ook hoge cijfers haalt. „Daar blijkt maar weer uit dat je echt iets van je les moet zien te maken”. Volgens Van Groningen maakt het nog verschil of je een jongen of meisje bent. Bij de heren schijnt namelijk het vak op zich belangrijker te zijn. De dames zijn meer persoonsgebonden. „Die zijn nu eenmaal wat gevoeliger”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 5 augustus 1996

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Lagere cijfers voor mavo’ers

Bekijk de hele uitgave van maandag 5 augustus 1996

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken