Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Betuwelijn maakt van Tiel transport-riool”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Betuwelijn maakt van Tiel transport-riool”

Heerjansdam weigert medewerking

3 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - De gemeente Tiel vreest voor de veiligheid als er na aanleg van de Betuwelijn nog meer goederenvervoer in de omgeving komt De gemeente

Dat heeft de gemeente Tiel gisteren laten weten bij de Raad van State tijdens de behandeling van de bezwaren tegen de lijn. „In Tiel zal de Betuwelijn woonwijken met 8000 inwoners passeren”, zo zei advocaat mr. N. Koeman namens het gemeentebestuur.

Op het grondgebied van de gemeente Tiel zal de Betuwelijn straks via een hoge brug het Amsterdam-Rijnkanaal passeren. Daar loopt nu al de rijksweg A15, met veel vrachtverkeer tussen Rotterdam en het Ruhrgebied. Dit vrachtvervoer omvat ook gevaarlijke lading, net zoals de binnenvaart over de Waal bij Tiel of op het Amsterdam-Rijnkanaal. Bovendien kruist de spoorlijn Tiel-Elst dit gebied. „Wij zijn straks het transport-riool van Nederland”, omschreef de gemeente Tiel haar positie aan de Raad van State.

In de regeringsplannen volgt de Betuwelijn hier straks de A15, met de nieuwe goederenlijn noordelijk van de rijksweg. Actiegroepen als Betuwe Fijn en Tunneltracé willen, net als de gemeente Tiel, een ondergrondse aanleg van de Betuwelijn. De combinatie van de Betuwelijn en de Al5 wordt gevaarlijk genoemd, vooral bij ongelukken met een chemische en/of explosieve lading. De aanwezigheid van tankschepen op het Amsterdam-Rijnkanaal of op de Waal zou de onveiligheid nog verder vergroten.

Landsadvocaat mr. E. Schippers noemde namens de regeijng een groot aantal bezwaren overdieven. „In Tiel komen er langs, de A15 en langs de Betuwelijn straks geluidsmuren van vijf tot zeven meter hoog. Dat zal zowel het geluid als de risico’s voor de omgeving sterk verminderen”. Uit onderzoek blijkt volgens haar dat het mogelijk is om zowel aan de geluidsnormen te voldoen als de risico’s aanvaardbaar te houden.

Schippers acht de kans groter dat een vliegtuig op Den Haag neerstort dan dat zich ontploffingen van goederenwagons met chemische of brandbare lading voordoen op de spooriijn. „Als wij het risico van een neerstortend vliegtuig, een dijkbreuk of een ongeval met gevaarlijke stoffen willen uitsluiten, moeten wij in het dichtbevolkte Nederland vrijwel alle huizen slopen”, zo sprak zij namens de regering.

Het ondertunnelen van de Betuwelijn tussen Tiel en het AmsterdamRijnkanaal noemt Schippers geen haalbare oplossing. Dat zou ongeveer 800 miljoen gulden meer kosten.

Komende dinsdag gaat de Raad van State verder met de marathonzittingen over de bezwaren tegen de goederenlijn. De laatste zitting is eind september of begin oktober. De uitspraak volgt niet eerder dan volgend jaar.

Rangeerterrein

Hoge ambtenaren van de ministers Jorritsma en De Boer hebben de gemeenteraad van Heerjansdam gisteravond niet kunnen overhalen alsnog mee te werken aan de aanleg van de Betuweroute. Heerjansdam krijgt behalve met de Betuweroute ook te maken met de hogesnelheidslijn. Daarnaast ondervinden de inwoners al jaren hinder van het rangeerterrein Kijfhoek.

De gemeenteraad vindt dat de plannenmakers onvoldoende rekening houden met het totale effect van alle spoorplannen op het dorp. Daarom gingen de fracties in mei niet akkoord met het collegevoorstel om in te stemmen met het ontwerp-tracébesluit voor de goederenspoorlijn naar Duitsland. De ministeries erkennen de bijzondere positie van Heerjansdam en boden daarom gisteravond speciaal overleg aan over de uitwerking van het tracébesluit voor de Betuweroute. Maar die belofte was onvoldoende om de raadsfracties over de streep te trekken.

De gemeenteraad bepaalt begin september zijn definitieve standpunt. Als Heerjansdam -als enige gemeente in Zuid-Holland- medewerking aan de Betuweroute blijft weigeren, zal de minister door middel van een zogenoemde aanwijzing het dorp dwingen de plannen toch uit te voeren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 augustus 1996

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

„Betuwelijn maakt van Tiel transport-riool”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 augustus 1996

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken