Bekijk het origineel

Robot drukt winst Bavaria

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Robot drukt winst Bavaria

Investeringen moeten productiviteit op peil houden

4 minuten leestijd

LIESHOUT (ANP) - Hoge investeringen, onder meer voor de aanschaf van twintigrobots,zetten de winst van Bavaria onder drul(. De bierbrouwer uit Brabant Iieeft de netto verdiensten vorig jaar zien dalen van ƒ 34,3 miljoen tot ƒ30,6 miljoen. Het bedrijfsresultaat liep terug van ƒ 58,9 tot ƒ 50,8 miljoen, zo bUjkt uit het jaarverslag dat de onderneming heeft gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Ook de lage verdiensten op frisdrank drukken het winstpercentage.

Achter de lagere winst gaat volgens het familiebedrijf geen verminderde rentabiliteit schuil. De belangrijkste oorzaak is de snelle toename van de investeringen, van ƒ53,2 miljoen in 1994 tot ƒ68,7 miljoen vorig jaar. „Ons bedrijf kenmerkt zich door een agressief investeringsbeleid. Wij investeren bijna 70 miljoen gulden op een omzet van ruim 550 miljoen gulden, dat is voor ons veel belangrijker”, verzekert bestuursvoorzitter P. Swinkels.

Bavaria is volgens hem de brouwerij met de hoogste arbeidsproductiviteit (productie per werknemer) van Europa en dat wil het familiebedrijf zo houden. Dus investeert de onderneming onder meer in twintig robots, die zorgen voor de belading van pallets. „Wij nemen de kosten direct. Als besloten vennootschap denken we toch meer op lange termijn. Beursgenoteerde bedrijven moeten hun cijfers steeds verbeteren, terwijl wij ons niet zo druk hoeven te maken over een tijde lijke terugval”.

„Kleine jongens”

Bavaria zegt afgelopen jaar zijn marktaandeel in Nederland te hebben vergroot. In een stagnerende markt verkocht de brouwer 5 procent meer bier. Volgens Swinkels profiteert de onderneming van een verminderde merkenloyaliteit van consumenten, die wel zouden sympathiseren met „de kleine jongens van onder de rivieren”. Bavaria is een klassiek familiebedrijf, dat gruwt van een beursgang en de daarmee gepaard gaande nieuwsgierigheid van beleggers. Het jaarverslag van de Brabantse bierbrouwer meldt dan ook niets meer dan wettelijk vereist is. De raad van bestuur bestaat volledig uit leden van de familie Swinkels. De familie drukt ook een groot stempel op het Brabantse dorpje Lieshout, waar de fabriek staat.

Opmerkelijk is dat de topman van het familiebedrijf in een toelichting op de jaarcijfers niet langer onafhankelijkheid aanprijst als het hoogste goed. „Zelfstandigheid is leuker, maar de wereld verandert. Ik sluit niets uit”, filosofeert Swinkels. Zoekt u samenwerking? „Continuïteit staat voorop, maar omgevingsfactoren spelen natuurlijk een rol”, luidt het antwoord, dat volop ruimte laat voor interpretatie.

Overname

Een overname door Bavaria lijkt evenmin uitgesloten. Te denken valt aan versterking in de speciaal-bieren, die volgens Swinkels uiteindelijk 8 tot 10 procent van de biermarkt kunnen gaan uitmaken. Met Moreeke en 8.6 speelt Bavaria tot nu toe in de speciaal-bieren een bijrol. De onderne ming beschikt met een solvabiliteit van 46 procent over flinke financiële reserves.

De netto-omzet van het concern kwam vorig jaar uit op ƒ 559 miljoen, vergeleken met ƒ 530 miljoen het jaar ervoor. Het concern verwacht dit jaar een omzet van circa ƒ 600 miljoen. Een winstmarge van 5 procent geldt als ondergrens. Het marktaandeel in Nederland wordt geschat op 16 procent en is vergelijkbaar met dat van Grolsch en Interbrew (Dommelsch en Oranjeboom). Absolute koploper is Heineken, dat ook Amstel en Brand bezit. In alcoholvrij bier is Bavaria marktleider.

Niet alleen de investeringen, maar ook de frisdranken (onder meer 3 Es) drukken de verdiensten van Bavaria. Dertig procent van de omzet haalt de bierbrouwer uit fris, maar de rentabiliteit zit rond het nulpunt. „Door de toegenomen concurrentie daalde de marge op frisdrank”, meldt het jaarverslag.

Foots

„Wij blijven in frisdranken”, verzekert topman Swinkels. „Er is sprake van een grote overcapaciteit, maar het is ook een groeimarkt. Op dit moment zie je erg veel nieuwe producten. Dat zal zich wel uitkristaliseren. Als het ders vorig jaar de licentie verloren. Het familiebedrijf bracht vervolgens Foots op de markt en zegt zeer tevreden te zijn over de resultaten. „Het is de vraag of er op termijn ruimte blijft voor twee merken”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 1996

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Robot drukt winst Bavaria

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 1996

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken