Bekijk het origineel

Het autooark moet de wiik nemen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Het autooark moet de wiik nemen

Gemeentebestioren proberen het blik de woonbuurten uit te werken

3 minuten leestijd

Houten was klaar. Links en rechts waren forse nieuwbouwwijken tegen het oorspronkelijIK dorpje aangeplakt Een rondweg werd als een broekriem om de nieuwe ‘vesting’ gevouwen en daarmee achtte de Utrechtse gemeente haar taak als groeikern voltooid.

Niet alzo het Rijk. De Vinexplannenmakers betrokken ook Houten in de enorme bouwopgave die de komende tien jaar tot stand moet worden gebracht. Het gemeentebestuur koos voor dezelfde opzet als bij de vorige groeistuip: een autoluw woongebied, afgegrensd door een randweg. Eind dit jaar start de bouw van 6000 huizen, die in 2005 klaar moeten zijn.

Houten diende tijdens een congres als centraal voorbeeld van hoe wijken autoluw gemaakt kunnen worden. De wijken binnen de ‘vesting’ werden zodanig aangelegd dat men niet van de ene wijk de andere in kan rijden. „Men moet eerst terug naar de rondweg en dan kiezen voor een andere wijkontsluitingsweg, die we in Houten overigens noemen, deed wethouder H. Lenstra uit de doeken.

Minder ongevallen

Door de vormgeving van het stratenpatroon wordt het verkeer afgeremd en zijn drempels in de nieuwe wijken niet nodig. Onderzoek toont aan dat het Houtense beleid vruchten afwerpt. Landehjk zijn van elke duizend inwoners er 3,2 bij een ongeval betrokken; in Houten is dat 1,6. De gemiddelde snelheid in de Houtense wijken is laag: minder dan 35 kilometer per uur.

Houtenaren laten hun auto ook vaak staan. Het treingebruik blijkt hoger dan gemiddeld en zeker 80 procent van de Houtenaren doet de boodschappen per fiets. „We nemen daarom maar voor hef dat als ze de auto pakken, er meer kilometers worden afgelegd, omdat men via de rondweg moet omrijden.

Volgens een enquête van het Utrechts Nieuwsblad vindt 16 procent van de mensen in de regio hun woonwijk veilig. In Houten was dat echter 26 procent. Van de regiobewoners noemde 34 procent hun woonomgeving onveilig, terwijl dat in Houten maar 24 procent was.

Tuinsteden

Het ontwerpen van buurten voor de voetganger kent een lange traditie. Ebenezer Howard had eind vorige eeuw al gedachtenspinsels over tuinsteden, waarin de voetganger centraal stond. In de loop van onze eeuw zijn niet alleen in Nederland, maar ook in Oostenrijk, Frankrijk, Engeland en de Scandinavische landen autovrije wijken tot stand gekomen.

In Amsterdam zijn sinds eind 1991 plannen ontworpen voor het terrein van het Gemeente Waterleidingbedrijf (GWL) in de wijk Westerpark. De watertoren behoudt zijn taak, diverse markante gebouwen blijven behouden en krijgen een andere functie en op de grote grasvelden die overbleven na de sloop van de Reinwaterkelders komen nieuwe, vrij hoge woongebouwen.

Het gebied wordt autovrij, iets wat volgens projectleidster I. Karemaker alleen haalbaar is als de poU tieke wil en het maatschappelijk draagvlak aanwezig zijn. De Amsterdammers voelden zich pioniers, .want veel was nog onbekend over autovrije of -luwe wijken. „Nu weten we zo veel, dat heel veel gemeenten er zo mee aan de slag kunnen.

Uitlachen

De plannenmakers moesten wel wat moeite doen om hun plannen ingang te doen vinden. En was er \yel behoefte aan? Eerst was dus marktonderzoek nodig. Daarna deden zich juridische problemen voor. Autobezit verbieden kan namelijk niet. Wel maakten de Mokumers gebruik van de mogelijkheid om in het bestemmingsplan op te nemen dat het maaiveld in het wijkje autovrij moest zijn.

Een moeilijkheid was ook dat het openbaar vervoer gebrekkig geregeld was en dat daarin ook weinig verbetering te verwachten valt. „Ook de autolobby had ons kunnen tegenw;erken. Dat hebben ze niet gedaan.’ Ze hebben ons alleen uitgelachen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 augustus 1996

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Het autooark moet de wiik nemen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 augustus 1996

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken