Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rotterdam stopt tien miljoen in cruisevaart

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Rotterdam stopt tien miljoen in cruisevaart

Na 2000 zeker twintig schepen per jaar verwacht

4 minuten leestijd

ROTTERDAM - Rotterdam verwacht dat vanaf het jaar 2000 jaarlijks twintig tot dertig grote cruiseschepen de IVfoas

? Dat maakte G. Zijderveld van he’Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam gistermorgen bekend. Hij deed dat bij de aankomst van het cruiseschip Maasdam. Om de cruisevaart naar Rotterdam te promoten, hebben het Havenbedrijf, het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam en de VVV de stichting Cruise ;Rotterdam opgericht. *

5 In mei volgend jaar moet de terminal operationeel zijn. Het in 1949 ge’bouwde, vlak naast hotel New York gelegen pand, wordt grondig verbouwd. De hallen van de Holland Amerika Lijn kregen in het verleden grote bekendheid als een „tranendal”, doordat op die plek vele landverhuizers afscheid namen van familie en Jvrienden. I

De helft van de benedenverdieping blijft in bezit bij Marine Safety Rotterdam (simulatoropleidingen voor alle soorten schepen), de rest wordt gebruikt voor aankomst en vertrek van de deelnemers aan de luxe reizen over de wereldzeeën. Er komen in ieder geVal een glazen gangway voorzien van roltrappen, een bagagedepot, restaurant, café en een grote ruimte voor evenementen. De terminal is uit de rode cijfers bij de komst van circa

vijftien schepen per jaar. rechtstreeks de concurrentie aan met Amsterdam. De hoofdstad houdt eveneens rekening met een sterke stijging van de vooral door de Amerikanen beoefende cruisetochten. Volgend jaar wordt de cruisecapaciteit in Amsterdam flink uitgebreid.

Amsterdam

Volgens Zijderveld kan Rotterdam de concurrentie met de hoofdstad aan. „Onze prijs is door goedkopere terminalen cruisetarieven ongeveer 40 procent lager”. Dat zich tot op heden nog geen rederijen hebben gemeld en dat zelfs de HAL voornemens is volgend jaar naar Amsterdam uit te wijken, ziet hij niet als een probleem. „De plannen voor de bouw van een

cruiseterminal zijn in rederijkringen met enthousiasme ontvangen, maar men wil die terminal kennelijk wel eerst met eigen ogen zien”.

De stichting zal tevens mikken op Europese gasten. Ook wordt met kleinere havens in Europa gesproken over het aanbieden van een totaalpakket. Volgend jaar wordt de kade verlengd, zodat er twee schepen tegelijk kunnen afmeren.

De in 1993 gebouwde Maasdam, een van de grote schepen van de Holland Amerika Lijn, meerde gisterochtend om 7.00 uur af aan de Wilhelminakade. De passagiers zijn woensdag in Kopenhagen aan boord gegaan en hebben de haven van Rome als eindbestemming. Onderweg doet de Maasdam enkele andere Europese havens aan. Het schip met aan boord ruim 1200 Amerikaanse toeristen, werd in aanwezigheid van prinses Margriet en Pieter van VoUenhoven, officieel onder de Nederlandse vlag teruggebracht. Rotterdam is de nieuwe thuishaven van de Maasdam, dat voorheen in Willemstad een onderkomen vond. President A. K. Lanteman van de HAL liet weten verheugd te zijn dat het rood-wit-blauw weer op zijn cruiseschepen wappert. „We voelden ons knap oncomfortabel met een andere vlag”, aldus Lanteman.

Uitvlagging

In de eerste zeven maanden van dijaar zijn veertig grote zeeschepen weer onder de Nederlandse vlag gebracht, zo heeft een woordvoerder van het ministerie van verkeer en - waterstaat gisteren bekendgemaakt. Het nieuwe zeescheepvaartbeleid van minister Jorritsma heeft resultaat. De soepeler fiscale regels voor de zeescheepvaart en de verruiming van de mogelijkheid om buitenlanders aan boord te werk te stellen, zijn bij de scheepseigenaren in goede aarde gevallen.

Aan de uitvlagging van de Nederlandse vloot is een einde gekomen. De afgelopen zeven jaar verruilden ruim 175 schepen de Nederlandse vlag voor bijvoorbeeld die van Panama. Vorig jaar daalde het aantal schepen dat onder de Nederlandse driekleur voer nog licht van 557 tot 543. Voorzitter A. Korteland van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KNVR) verwacht dat meer scheepseigenaren zullen besluiten hun vaartuig weer onder Nederlandse vlag te brengen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1996

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Rotterdam stopt tien miljoen in cruisevaart

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1996

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken