Bekijk het origineel

Origin gaat werken met prestatieloon

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Origin gaat werken met prestatieloon

Klant betaalt percentage productiviteitsstijging

2 minuten leestijd

UTRECHT (ANP) - Automatiseerder Origin lK)udt op met „uurtje factuurtje". De dochteronderneming van Philips wil niet langer uren schrijven bij zijn klanten, maar schakelt over op betaling naar prestatie. Klanten betalen een percentage van de productiviteitsstijging die de automatiseerder weet te remiseren.

Scepsis over de berekeningswijze is volgens de directeur van Origin Nederland, H. Stellingsma, niet op zijn plaats. Als a nt heeft Philips al afspraken gemaakt om haar eigen dochter te betalen naar prestatie. Ook bij een Nederlandse autofabrikant -lees: Nedcar- praat Origin over beloning op basis van het aantal auto’s dat per uur extra van de band rolt, dankzij betere automatisering.

De prestatiebeloning past bij de praktijk van veel automatiseringsbedrijven om steeds dieper door te dringen in de bedrijfsprocessen van klanten. Informatietechnologie dringt door tot de harten van bedrijven. Langzaam maar zeker schuiven de automatiseerders op in de richting van organisatiebureaus.

Steüingsraa presenteerde gisteren een nieuwe strategie en organisatiestructuur om duidelijk te maken dat het schip op koers ligt. Over de koers van Origin, ontstaan uit een reeks fusies, bestaat onzekerheid door het recente vertrek van Geoffrey Carroll. Vorige maand schoof Philips de hoogste man van zijn dochteronderneming aan de kant, al na vijf maanden en zonder opgaaf van reden.

Origin moet de zaken op orde bren gen voor de verhoopte beursgang over enkele jaren. Allereerst moeten de financiële prestaties omhoog. Deel van de strategie is dan ook het zich concentreren op grote klanten met wie langlopende afspraken zijn te maken. Kleinere bedrijven die steeds voor een korte periode een paar deskundigen willen inhuren („de bodyshop-markt") laat Origin links liggen.

Meevaren

De fysieke integratie van BSO/Origin en het rekencentrum Philips C & P tot Origin moet volgende maand een feit zijn. De nieuwe structuur is gebouwd rond „servicelines", die deskundigheid (SAP, Baan, Desktop, Mainframe) bundelen. Met de roemruchte cellenstructuur van BSO is het definitief gedaan. „Het is een illusie te denken dat we ons kunnen organiseren per postcode".

Stellingsma verwacht dat Origin zijn winstgevendheid aanzienlijk kan verbeteren door mee te varen in het kielzog van snel expanderende, Nederlandse multinationals als ABN Amro en Ahold. Origin haalt inmiddels meer dan de helft van zijn circa twee miljard gulden omzet uit het buitenland, maar de winstgevendheid is er bijzonder laag.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 december 1996

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Origin gaat werken met prestatieloon

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 december 1996

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken