Bekijk het origineel

Rühe Airlines, een riskante maatschappij

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Rühe Airlines, een riskante maatschappij

Privé-reisjes met militaire toestellen brengen bondsdagyoorzitter Süssmuth in problemen

5 minuten leestijd

APELDOORN - De positie van Rita Süssmuth, voorzitter van de Duitse Bondsdag, wankelt Na berichten vorige week in de krant Bild over privé-reisjes met militaire vliegtuigen, heeft nu ook het blad Welt am Sonntag beschiddiguigen wegens ongeoorloofd gebruik van luchtmachttransport aan het adres van de politica geuit Als eerste parlementslid heeft Siegrun Klemmer van de oppositiepartij SPD haar aftreden geëist

Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel kwam de zaak eind vorige maand aan het rollen. Op de avond van 29 november liep een aantal vluchten op het vUegveld van Zurich vertraging op. Het personeel van de luchthaven probeerde een boze reiziger te kalmeren door uit te leggen dat een vliegtuig van de “Luftwsfie” in aantocht was met parlementsvoorzitter mevrouw Rita Süssmuth aan boord. En die had natuurlijk voorrang.

De woedende passagier schreef eenprotestbrief aan de Duitse Vereniging van Belastingbetalers, die het schrijven in de openbaarheid bracht. Direct daarna berichtten de media in Duitsland uitgebreid over de kwestie. Volgens de kranten zou Süssmuth de luchtmacht diverse keren hebben ingeschakeld om haar dochter Claudia in Zwitseriand te bezoeken. Ook zou zij onder het mom van een dienstreis sinds 1993 veertien keer naar Nederland zijn gevlogen, meestal naar de vliegbasis Woensdrecht om daar vandaan naar het vakantiehuisje van de familie in Zeeland te reizen. In totaal heeft de parlementsvoorzitter tussen 1993 en 1996 een negentigtal vluchten met legervliegtuigen gemaakt, zo becijfert Die Welt. Dat is tweemaal zo veel als minister van buitenlandse zaken Kinkel.

Ongegrond De regering van bondskanselier

Kohl heeft in een verklaring gezegd dat de beschuldigingen ongegrond zijn en „uit de duim gezogen”. Ook de bondsdagvoorzitter zelf ontkent alle aantijgingen met klem. „Privé-reizen heb ik bij Lufthansa of Swissair geboekt en betaald, net als elke particulier”. Zij heeft inmiddels een gedetailleerde lijst met vluchten en bezochte conferenties aan de vice-voorzitter van het parlement, Hans-Ulrich Klose, overhandigd.

Een beperkt aantal personen is tot het vliegen met militaire toestellen gerechtigd, zoals de president, de bondskanselier, de voorzitter van het hooggerechtshof en de voorzitters van de volksvertegenwoordiging. Daarbij moet het wel uitdrukkelijk om een dienstreis gaan. „J)e grens tussen werk en privé is echter niet altijd haarscherp”, zegt minister van justitie Edzard Schmidt-Jortzig. „Het is een kwestie van gevoel, van geweten tegenover de belastingbetaler”. Volgens Süssmuth onderzoekt het

ministerie van defensie bij elke vlucht volgens vaste voorschriften, vastgesteld door minister Rühe, of er sprake is van een dienstreis. Een woordvoerder van het departement verklaarde echter dat de desbetreffende passagier zelf verantwoordelijk is en dat Defensie niet hoeft te bewijzen dat aan de voorwaarden van de richtlijn is voldaan. In de praktijk wordt „laks” met de regels omgesprongen en vindt er geen enkele controle plaats.

Dubieus

Een aantal uitstapjes blijft’ echter dubieus, vindt Der Spiegel. Zo zou Rita Süssmuth per “Rühe Airiines”, zoals de transportafdeling van defensie -naar de Duitse minister van defensie Volker Rühe- wel wordt genoemd, naar Zwitserland zijn gereisd om de proiiiotie van haar dochter bij te wonen. Ondanks dat op hetzelfde tijdstip plaats was op een lijnvlucht van Lufthansa.

De transporteenheid van de Duitse luchtmacht is ‘goed voor 254 miljoen mark per jaar op de begroting van Defensie. Zij beschikt over 22 vliegtuigen en zeven helikopters. De kosten van een vlucht, inclusief personeel en technische afhandeling, variëren van 2214 mark voor een reisje per helikopter tot een slordige 15.601 mark voor vervoer met een van de grotere toestellen.

Officieel vervoert de inilitaire ‘luchtvaartmaatschappij’ soldaten en materieel. Reisjes van politici staan te boek als “Sonderflüge” - bijzondere vluchten. Van de 107.000 passagiers die vorig jaar van deze vorm van transport gebruikmaakten, kwamen 32.000 uit politieke kringen. De populaire Challenger-zakenvliegtuigen werden zelfs in 90 procent van de gevallen voor “Sonderflüge” gebruikt.

Niet de enige

Süssmuth is echter niet de enige die voor reizen buiten werktijd gebruik maakt van “Rühe Airlines”. Ook diverse andere hooggeplaatste politici geven de voorkeur aan militair transport boven civiele luchtvaartmaatschappijen. Minister van economische zaken Jochen Borchert, een hartstochtelijk jager, vloog van Duits belastinggeld naar Spanje, zogenaamd op dienstreis. Defensie was ook nog bereid de zeldzame steenbok die de bewindsman had geschoten, gratis naar Duitsland te vervoeren.

Het is inmiddels een gewoonte dat ministers zich aan het einde van de week door de luchtmacht naar huis laten vliegen. Op de vluchtopdracht vullen zij als reden voor de dienstreis keurig in: “Wahlkreispflege” - onderhouden van goede betrekkingen met het kiesdistrict. Parlementariërs van de CSU reizen al sinds jaar en dag met militair vervoer naar München, terwijl de Lufthansa een uitstekende verbinding met Bonn onderhoudt, aldus der Spiegel.

Inmiddels heeft de oppositiepartij SPD het aftreden van Rita Süssmuth geëist. De voorzitter van de Bondsdag heeft echter al aangegeven niet „zonder slag of stoot het veld te ruimen”. Volgens haar is ze het slachtoffer van een lastercampagne. Daarmee zinspeelde ze erop dat het lek afkomstig is van vijanden binnen haar eigen Christen-Democratische Unie en de Beierse Christen-Sociale Unie. Süssmuth, een kopstuk van de liberale vleugel binnen de CDU, heeft veel tegenst-anders onder conservatieven wegens haar pleidooien voor vrouwenrechten en het hameren op sociale kwesties.

Geen aanwijzingen

Volgens Hans-Ulrich Klose, vicevoorzitter van de Bondsdag, zijn in een eerste onderzoek geen aanwijzingen gevonden dat de voorzitter misbruik van regeringsvliegtuigen heefi gemaakt. Hoewel de voorlopige conclusie als een opsteker voor Süssmuth wordt gezien, benadrukte Klose (SPD) dat een definitieve balans pas kan worden opgemaakt als de boeken van de Bundesluftwaffe grondig zijn doorgespit. Medio januari begint een commissie van de Bondsdag een uitgebreider onderzoek naar de dienstvluchten van Süssmuth.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 december 1996

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Rühe Airlines, een riskante maatschappij

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 december 1996

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken