Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MUZIEK OP MAANDAG

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

MUZIEK OP MAANDAG

5 minuten leestijd

Franse onderscheidingen

Het genootschap Arts, Sciences et Lettres (ASL) van de Société Académique d’Eduacation & d”Éncouragement te Parijs heeft dit jaar drie Nederlanders vanwege hun verdiensten voor de Franse orgelcultuur onderscheiden. Mevrouw A. H. van Vliet-Domburg, directrice van Festivo, ontvangt de zilveren medaille. Reden voor de onderscheiding aan de echtgenote van organist Herman van Vliet is het regelmatig uitbrengen van geluidsdragers die gewijd zijn aan Franse componisten.

De Nederlandse delegatie van de Société heeft ook aan Henk G. van Putten een zilveren medaille toegekend. De Noordwijkse organist Anton Doomhein ontvangt de bronzen medaille. Hij bracht onlangs onder andere een cd met Franse orgelmuziek uit.

Van Puttens onderscheiding

Wie een concert van Henk G. van Putten (1946) bezoekt, zal al snel op een Frans orgelwerk stuiten. Behalve „wanneer het een droog orgel in een kale ruimte betreft. Ik vind de ruimte bij de uitvoering van Franse muziek van groot belang. Een percentage? 50 procent. Zodra het enigszins kan, zal ik een Frans orgelwerk spelen”, vertelt de musicus.

De liefde voor Franse orgelmuziek zat er al vroeg in. „Als kleine jongen ging ik naar concerten van Feike Asma in de Rotterdamse Wilhelminakerk. Daar ligt het begin. In de jaren zestig was het Franse genre min of meer taboe. Bij mij was het enthousiasme toen ook tanende. De neobarokke orgels vierden hoogtij. Toen in de jaren zeventig de instrumenten waarop Frans werk klinkt, meer in de belangstelling kwamen, ontvlamde bij mij de vonk weer. Geleidelijk aan ging ik meer Franse composities spelen. Ook mijn improvisaties hebben die stijl. Wat mij in deze muziek aanspreekt? „De klankkleuren en het mystieke element”.

Gevraagd naar zijn voorkeur, noemt Van Putten het hele rijtje op: „Franck, Widor, Vieme, Dupré, Duruflé…”. De namen van oude Fransen ontbreken. „Voor een componist als Couperin heb je een oud Frans instrument nodig”.

Van Putten mag zich gelukkig prijzen. Sinds eind 1988 bespeelt hij het Witte-orgel in de hervormde kerk van Kapelle. Kortgeleden verrijkten de gebroeders Reil het pedaal met vijf stemmen. Ze gebruikten daarbij een Witte-lade, afkomstig uit de Haagse Kloosterkerk. „Het is een prachtig instrument in een goedklinkende ruimte”.

Het jubileum van Van Putten

Voor Henk G. van Putten is het dubbel feest. Veertig jaren geleden werden zijn voorzichtige stappen op het organistenpad met een benoeming tot organist gehoroneerd. „Mijn vader was organist in Nieuw-Beijerland. Van hem kreeg ik mijn eerste orgellessen. Af en toe mocht mocht ik iets voor of na de kerkdienst spelen. Bij mijn benoeming was ik elf jaar”. De jonge organist vervolgde zijn studie bij Piet van den Kerkhoff. Aan het Rotterdams Conservatorium was Arie J. Keijzer zijn leermeester. De studie resulteerde in het diploma docerend en uitvoerend musicus met een aantekening voor improvisatie (1971). Vier jaren studeerde Van Putten bij Anton Heiller. Eén keer in de maand toog hij naar Oostenrijk voor vier uur orgelles. „De lessen waren bijzonder inspirerend”.

Van Putten waardeert de toekenning van de zilveren medaille als een kroon op zijn inspanningen: „De moest het even op mij in laten werken”. Tijdens een jubileumconcert op 23 mei zal de Nederlandse gedelegeerde van ASL hem de onderscheiding uitreiken. Tevens zal op die dag Van Puttens nieuwste cd met orgelwerken van Guilmant, gespeeld op het Schijven-orgel in het Belgische Laken, worden gepresenteerd.

Deze zomer is een aantal concerten, onder andere in Delft, Steenwijk, Dordrecht, Maassluis en Den Briel gepland. Natuurlijk ontbreekt Frans werk niet, „maar ook Bach zit er altijd bij. Mijn muzikale interesse start zo’n beetje bij Buxtehude en Bach. Heel oude muziek trekt mij niet. Ik houd er niet zo van om mij te specialiseren en werk liever in de breedte”.

De beiaardier Van Putten

In De Lier ontdekte Henk G. van Putten de beiaard. „Vanaf 1969 bespeelde ik daar het Metzler-orgel. Toen er plannen waren om een beiaard in de toren te hangen, greep ik mijn kans en ging beiaard studeren in Amersfoort”. Dat bleef niet zonder succes. Van Putten won drie keer een internationaal belaardconcours, in Geldrop (’78), Amersfoort (’79) en Nijkerk (’81). Een benoeming in Middelburg, Vlissinge en Spijkenisse volgde. Het maakte van Van Putten een reizend man. „Ik geef zestien uur per week orgelles aan de muziekschool in de Hoeksche Waard. Iedere week verzorg ik in iedere stad een marktconcert. In Vlissingen zelfs twee. Ik improviseer dan veel over volksliedjes. De zomer vergt het meeste. Dan geef ik ook concerten”. De combinatie beiaard-orgel gaat hem goed af Van Putten:, Als kleine jongen was ik al onder de indruk van de klank van klokken. Het leven in de muziek bevalt me prima”. Sleur is hem vreemd. „Daarvoor doe ik te veel verschillende dingen”.

Vierne in Katwijk

Na Widor, Guilmant en Dupré komt dit jaar in de Katwijkse Nieuwe Kerk Vierne tot klinken. Organist Ben van Oosten zal alle werken van de orgelmeester ten gehore brengen (04-04, 30-05, 11-07, 05-09, 03-10 en 21-11). De serie loopt parallel aan een reeks concerten in de Sankt Jozef-kirche in het Duitse Bonn-Beuel. „Daar zit een Franse ‘enclave’”. Van Oosten: „Ik vind het heerlijk om projecten te volbrengen, al is het een gigantische klus. Het blijft een uitdaging”. De Hagenaar staat nog steeds achter zijn interpretaties uit de jaren tachtig. Toen zette hij de symfonieën van de grootmeester op de zilveren schijf „Mijn spel zal mogelijk in details van eerdere uitvoeringen verschillen”. De organist hoopt de serie dit jaar te completeren. Waar hij de resterende werken van Vierne zal laten opnemen, is nog niet bekend. „Waarschijnlijk wordt het een Mutinorgel"”.

Bartók-prijs voor Eötvös

Peter Eötvös, een van de chef-dirigenten van het Radio Kamerorkest, heeft de Béla Bartók-prijs 1997 gewonnen. De prijs, vernoemd naar de Hongaarse componist, wordt jaarlijks uitgereikt aan een musicus, componist, dirigent of ensemble. Eötvös krijgt de trofee uit handen van de rector van de Fransz Liszt Academie in Boedapest. Dat gebeurt morgen, op de geboortedag van Bartók. Eerdere gelauwerden waren György Ligeti en György Kurtag. Eötvös zal op 12 april het Radio Kamerorkest dirigeren tijdens een concert met werken van Bartók in het Concertgebouw in Amsterdam.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

MUZIEK OP MAANDAG

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken