Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Akkoord over sanering Europese visserijvloot

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Akkoord over sanering Europese visserijvloot

Capaciteit Nederlandse kotters 21 procent omlaag

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

LUXEMBURG - De visserijministers van de Europese Unie hebben gisteren een akkoord bereikt over de voorgenomen sanering van de visserijvloot De Europese vangstcapaciteit Greenpeace voor met uitputting bedreigde vissoorten (haring, makreel, kabeljauw, schol en tong) moet in vijf jaar verminderen met 30 procent De Nederlandse vissector vindt het akkoord acceptabel.

Voor vissoorten zoals schelvis, koolvis en heek zal de vangstcapaciteit de komende vijf jaar met 20 procent terug moeten. Schepen korter dan twaalf meter, zoals die in veel zuidelijke Europese landen voorkomen, zijn van de sanering uitgesloten. Frankrijk en Groot-Brittannië stemden tegen het akkoord, maar de andere lidstaten, samen een meerderheid, steunden het voorstel dat minister Van Aartsen, als voorzitter van de Visserijraad, gisteren presenteerde.

Britse vlag

Omgerekend naar schepen en nationale vangstquota betekent het akkoord voor Nederland dat de diepvriestrawlers de komende vijf jaar 6 procent aan vangstcapaciteit moeten inleveren, en de ongeveer vierhonderd schepen tellende kottervloot 21 procent.

In de regeling is tevens opgenomen dat de sanering ook kan worden doorgevoerd door minder dagen per jaar te vissen. Zo’n zogeheten zeedagenregeling gebruikt ons land al, als enige in Europa, maar de andere lidstaten en Europees visserijcommissaris Emma Bonino zijn daar niet echt gelukkig mee. Zij verwachten meer van een daadwerkelijke verkleining van de vloot.

Nederland vindt echter dat het kapitaalvernietiging zou zijn om de relatief moderne Hollandse schepen te slopen. Ons land heeft de modernste, efficiëntste, maar daardoor ook duurste vloot van Europa. De komende twee en een halve maand moeten de afzonderlijke lidstaten zelf bepalen hoe ze hun vangstreductie gaan uitwerken. Minister Van Aartsen begint daarover binnenkort overleg met de visserijsector.

De Nederlandse bewindsman toonde zich na afloop „erg gelukkig” met het akkoord, en dan met name met de acceptatie van de zeedagenregeling. „Het is een geweldige stap voorwaarts, zowel voor het zeemilieu als voor de visserijsector”. Commissaris Bonino, die aanvankelijk een veel rigoureuzere sanering wilde, noemde het uiteindelijke akkoord „een redelijk compromis”.

De Britten stemden tegen het akkoord, uit protest tegen wat zij betitelen als illegaal gebruik van hun vangstquota, omdat vissers uit andere EU-lidstaten, waaronder Nederland, onder hun vlag vissen. Dat zit de Engelsen zo hoog, dat ze dreigden zelfs het Verdrag van Amsterdam op te houden als deze praktijk niet snel een halt wordt toegeroepen. Van Aartsen toonde zich echter niet onder de indruk van de Britse woede over dit punt. Het publieke misbaar zou vooral bedoeld zijn voor binnenlands gebruik. Volgens de bewindsman is het vissen onder Britse vlag door buitenlanders onderdeel van de vrije Europese markt.

Greenpeace

Voorzitter K. Kramer van de Federatie van Visserijverenigingen zegt met de capaciteitsvermindering te kunnen leven, mits er voor volgend jaar een quotumverhoging komt. Hij verwacht dat het quotum voor schol omhoog zal gaan, terwijl dat van tong iets zal dalen. Voorzitter ing. J. Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond zegt het akkoord een goed uitgangspunt voor overleg te vinden.

Sommige vissers zullen volgens Kramer door de capaciteitsvermindering in moeilijkheden komen, maar over het algemeen zal het wel meevallen. De voorzitter van de federatie vindt het jammer dat er nog steeds geen oplossing is voor de veroudering van de vloot. „Dat is een groot probleem. Als een schip wordt gesaneerd, verliest de eigenaar zijn licentie. Hierdoor wordt het financieel heel moeilijk om opnieuw te beginnen, met als gevolg dat de vloot veroudert”.

Greenpeace wijst het akkoord stellig van de hand. De milieuorganisatie vindt dat er behalve aan een vermindering van het aantal boten, óók moet worden gewerkt aan een programma om de visbestanden tijd te gunnen op peil te komen. Dat kan door meer gebieden in meer perioden te sluiten voor visvangst.

De EU-ministers besloten gisteren ook dat er dit jaar 130.000 ton zogeheten Atlantico-haring gevangen raag worden. Nederland krijgt hiervan 17.670 ton. Dat quotum komt boven op de toegestane vangsthoeveelheden voor de Noordzee-haring.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Akkoord over sanering Europese visserijvloot

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's