Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verse producten het eerst uitverkocht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verse producten het eerst uitverkocht

Consument ergert zich het meest aan het ontbreken van brood in supermarkt

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

AMERSFOORT - Verse producten zijn in de supermarkt het eerst uitverkocht Het vaakst is dat het geval bij brood. Bijna de helft van de consumenten gaat naar een andere winkel, als ze in de zaak waar ze gewoonlijk hun boodschappen doen misgrijpen.

Supermarkten hebben er moeite mee hun voorraad verse producten op peil te houden. Consumenten stuiten vooral ’s middags en ’s avonds op lege plekken in de winkel, zo blijkt uit een gisteren bekendgemaakt onderzoek van het bureau MarketResponse.

J. van den Broek, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) noemt de situatie „echt ernstig”. „Ik ben van de cijfers geschrokken, ik had niet gedacht dat het zo’n probleem zou zijn”. Hij hoopt dat supermarktondememers de uitkomsten van het onderzoek niet naast zich neer zullen leggen. „Ik weet dat het probleem vaak ontkend wordt. Ondernemers denken dat het wel meevalt. Als één merk is uitverkocht, kiezen de klanten wel wat anders, denken ze. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Bijna de helft van de consumenten gaat naar een andere winkel. Dat kost dus omzet”. Hij schat het nadelige effect van ”nee” verkopen in totaal op 1,5 miljard gulden, waarvan een deel bij collega-levensmiddelenbedrijven terecht komt.

Bakker

Supermarkten hebben er duidelijk meer moeite mee hun voorraad verèe producten op peil te houden dan speciaalzaken. Eenderde van de consumenten zegt wel eens tevergeefs naar de winkel te gaan. Bij supermarkten gebeurt dat aanmerkelijk vaker dan bij bijvoorbeeld de bakker, de groenteman en de slager. Van de ondervraagden zegt tussen de 70 en 80 procent dat als brood, groente en fruit of vlees uitverkocht zijn, dat het geval is in een supermarkt. Gezien het feit dat het grootwinkelbedrijf er de afgelopen jaren in is geslaagd steeds meer van het marktaandeel van de speciaalzaken af te knabbelen, mag dit een opmerkelijke conclusie worden genoemd.

Van den Broek erkent dat hier een probleem ligt. „In ons land hebben supermarkten nog te veel een kruideniersmentaliteit. Ondernemers handelen het liefst zuinig en behoedzaam. Als je zo denkt, is het het veiligst om te zorgen dat het brood ’s middags om vier uur op is. Dan blijf je er niet mee zitten. Als je vers verkoopt, moet je leren om risico’s te nemen. In ons land gooien supermarkten tussen de 2 en 4 procent van hun brood weg. In Australië ligt dat tussen de 12 en 14 procent”.

Laden en lossen

Het CBL meent dat de beperkte mogelijkheden om winkels te beleveren een andere verklaring zijn voor het ontbreken van (verse) producten. De regels zijn nu veelal dat vrachtwagens tussen zeven uur ’s avonds en zeven uur ’s morgens hun lading mogen lossen. De lobbyorganisatie probeert politiek Den Haag ervan te overtuigen dat de mogelijkheden ruimer moeten worden, mede in verband met de verruimde winkeltijden. „Het absurde feit doet zich nu voor dat in de nieuwe wetgeving de geluidsnormen niet verruimd worden, maar juist aangescherpt”, aldus Van den Broek. Het CBL zoekt naar mogelijkheden om de geluidshinder door het laden en lossen én door het gerij met winkelwagentjes te beperken.

Een andere manier om vraag en aanbod van producten beter op elkaar aan te laten sluiten is nauwere samenwerking tussen fabrikant en winkel. „Straks zal het zo zijn dat wanneer de consument een pak sinaasappelsap koopt en het pak over de scan-kassa gaat, de fabrikant weet dat ’ie sinaasappels moet gaan persen”, hoopt Van den Broek. Zover is het nog lang niet. Efficiënt Consumer Response -zoals de nauwere samenwerking in vaktermen wordt genoemd- staat nog in de kinderschoenen. Partijen moeten eerst bereid zijn elkaar vertrouwelijke bedrijfsinformatie toe te vertrouwen. Bovendien moet de elektronische berichtenuitwisseling eerst nog ingeburgerd raken. „Het meeste gaat nu nog per fax. Slechts 2 procent gaat langs elektronische weg”, zegt CBL-directeur mr. Th. Roos.

Avonduren

Consumenten grijpen vaker mis bij verse producten dan bij droge kruidenierswaren. De percentages liggen respectievelijk op 32 en 25 procent. Dekans dat een product is uitverkocht is in de avonduren het grootst. Ook ’s middags ontbreekt er vaak het een en ander aan het assortiment.

Brood staat bovenaan de lijst met artikelen waarvan de voorraad vaak veel te krap is. Daama volgen groente en aardappelen, melk, zuivel (toetjes en ijs) en vlees. Bij de niet-verse producten zitten er het vaakst lege plekken in het schap met de was- en schoonmaakmiddelen. Daarna volgen frisdrank en bier en wijn.

Klanten ervaren het als zeer vervelend om tevergeefs voor een boodschap naar de winkel te gaan. De ergernis is het grootst bij brood, melk en vlees. Bij deze categorieën zegt respectievelijk 70, 68 en 61 procent van de ondervraagde personen die wel eens ”nee” verkocht krijgt, dit erg vervelend te vinden. Bij bier en wijn ligt dit percentage op 10.

Pasen

Volgens het CBL gaat het goed met de supermarktsector, waar jaarlijks zo’n veertig miljard gulden in omgaat. „De consument geeft ook in 1997 steeds meer geld uit in de supermarkt”, meent Van den Broek. In het eerste kwartaal is de omzet met 6 procent gestegen. De CBL-voorzitter wijst erop dat deze stijging voor een deel te verklaren is door het feit dat Pasen dit jaar vroeg viel. „De verkopen rond Pasen beginnen belangrijker te worden dan die rond Kerst”. Als wordt afgezien van deze extra omzet, zou de stijging op 4,6 procent uitkomen.

De concurrentie in de levensmiddelensector is onverminderd heftig. Terwijl de prijzen in ons land met gemiddeld 2,1 procent stegen, ging de gemiddelde prijs in de supermarkt met slechts 0,7 procent omhoog.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Verse producten het eerst uitverkocht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's