Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Amsterdam akkoord met noord-zuidlijn

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Amsterdam akkoord met noord-zuidlijn

Opkomst bij referendum dramatisch laag

3 minuten leestijd

AMSTERDAM - De aanleg van een nieuwe metrolijn in Amsterdam gaat door. Bij een gisteren gehouden referendum kwam slechts 22 procent van de kiezers naar de stembus. Om het besluit van de gemeenteraad tot het aanleggen van de zogenaamde noord-zuidlijn terug te kunnen draaien, hadden bijna 155.000 kiezers tegen het plan moeten stemmen. De tegenstanders kwamen gisteren niet verder dan 79.861 stemmen.

Wethouder E. Bakker, verantwoordelijk voor verkeer en vervoer in de hoofdstad, toonde zich gisteren erg blij met de uitslag van de volksraadpleging. „Er kan geboord worden en dat is een reden om de stad Amsterdam te feliciteren”, aldus de bewindsman. Het referendumcomité, dat campagne heeft gevoerd om zo veel mogelijk tegenstanders naar de stembus te krijgen, liet de uitslag gelaten over zich heengaan. „Er zat gewoon geen hoge opkomst in”, aldus F. Gersteling, woordvoerder van het comité. Volgens hem was er veel te weinig geld en tijd om goed campagne te voeren.

Het opkomstpercentage bij het gisteren gehouden referendum is het laagste dat ooit bij een Amsterdams referendum werd genoteerd. Er stemden 42.961 mensen vóór de aanleg van de nieuwe metrolijn en 79.861 tegen. Bij het onlangs gehouden referendum over het wel of niet aanleggen van de nieuwe woonwijk IJburg, bracht nog 40,2 procent van de kiesgerechtige Amsterdammers zijn stem uit. Ook toen slaagden tegenstanders er niet in om 155.000 stemmen bij elkaar te krijgen.

Wethouder Bakker bestreed gisteren de angst dat de aanleg van de Noordzuidlijn veel duurder zal uitvallen dan nu verwacht wordt. „We rekenen op een kostenpost van 1,95 miljard gulden. Daarvan wordt 95 procent door het Rijk betaald en 5 procent door de gemeente Amsterdam. Als ik kijk naar de projecten die onlangs in onze stad zijn gerealiseerd, zoals de aanleg van de Ringlijn en de Piet Heintunnel, dan blijkt dat wel degelijk binnen de begroting gewerkt kan worden. Daar ga ik ook nu van uit”.

Toch wilde hij niet de verzekering geven dat de burgers niet voor het eventueel duurder uitvallen van de noord-zuidlijn hoeven op te draaien. „Die verzekering kan ik natuurlijk niet geven. Want het zal toch betaald moeten worden. U kunt niet van mij vragen dat ik eventuele tegenvallers uit eigen zak zal betalen. Maar ik ga ervan uit dat het binnen de begroting zal kunnen”.

Volgens Bakker wordt de nieuwe metrolijn voor het Gemeentevervoerbedrijf van Amsterdam, het GVB, „een echte moneymaker. Deze lijn zal een geweldige impuls betekenen voor het openbaar vervoer in deze stad. Dagelijks zullen 160.000 mensen van de nieuwe lijn gebruikmaken en dat betekent heel veel voor het GVB”.

Wethouder J. van der Giessen noemde het referendum een „noodrem voor de democratie”. Zij denkt niet dat de lage opkomst het einde betekent van het fenomeen volksraadpleging in Amsterdam.

Boren

De noord-zuidlijn zal naar verwachting in 2006 klaar zijn. De metrotunnel wordt over een lengte van 4 kilometer aanlegd door middel van een nieuwe boormethode. Volgens het Projectbureau noord-zuidlijn zal het boren minimale overlast veroorzaken en is de kans op verzakken van bestaande gebouwen uiterst klein. Tegenstanders zijn wel bang voor de gevolgen van het boren in de slappe ondergrond van Amsterdam.

De lijn zal het noorden van Amsterdam gaan verbinden met het zuiden. Aan de lijn komen acht stations te liggen, namelijk op het Buikslotermeerplein, de J. van Hasseltweg, onder het Centraal Station, het Rokin, de Vijzelgracht, de Ceintuurbaan, het Europaplein en Zuid/WTC.

Het station onder het huidige Centraal Station komt op 15 meter diepte te liggen en moet met 62.500 passagiers per dag het drukste van de acht stations worden. Op termijn moet de lijn doorgetrokken worden naar Schiphol en naar Zaanstad.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1997

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Amsterdam akkoord met noord-zuidlijn

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1997

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken