Bekijk het origineel

„Uitgeschudde zondaar ontvangt gerechtigheid”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Uitgeschudde zondaar ontvangt gerechtigheid”

Ds. Goudriaan wijst SRB-jeugd op noodzaak schuldbesef

4 minuten leestijd

ROTTERDAM - „Gods kinderen raken alles als grond voor hun zaligheid kwijt. Hun tranen en hun zuchten. Ook hun bekering? Ja, ook hun bekering? Maar dan houden ze God in Christus over en eindigen ze niet in hun bevinding maar in de Middelaar, Die alles is voor een ellendige en krachteloze in zichzelf’.

Deze boodschap gaf ds. J. Goudriaan zaterdagavond in de Rotterdamse school “Guido de Brés” aan ruim vijfhonderd jongeren mee. Zij ]wamen naar een bijeenkomst van de Stichting Reformatorische Bezinningsavonden (SRB). De oud gereformeerde predikant uit Ede hield naar aanleiding van Romeinen 5:12-21 een toespraak over “Adam en Christus”.

„Adam was een volmaakt scheppingswerk Gods. Een volmaakt God kan immers geen half werk doen. Adam verkeerde in de gemeenschap Gods, waarin hij Gods eer volkomen bedoelde. Maar de mens liet zich verleiden door de mensenmoorder van den beginne. De duivel stelde de vraag: Wat is waarheid? Dat is een actuele vraag, die jullie bij alles wat jullie tijdens SRB-avonden horen misschien ook weleens stellen”.

„Maar nu hoor ik”, zei ds. Goudriaan, „iemand van jullie vragen: Had God Adam niet zo kunnen scheppen dat hij niet kon vallen? God kan alles doen, maar Hij werkt vrijmachtig. Hij is vrij in Zijn handelingen”.

Schuld eigenen

„Heeft God de val besloten? Ja. Heeft Hij de val gewerkt? Nee. Heimelijk, we zijn immers te reformatorisch om het uit te spreken, geven wij vaak God de schuld van onze val. Dan vragen we: Wat kan ik eraan doen dat Adam viel?”

De schuld van de zondeval is moeilijk over te nemen, erkende de predikant uit Ede. „Maar als God genade verheerlijkt, krijg je deze zaak bevindelijk te leren. Dan zoek je Adam niet ver buiten je hart maar leer je: Ik heb het verbond verbroken. Je raakt alle rechten kwijt en je leert de schuld te eigenen. Zonder schuldbeleving is er geen plaats voor de tweede Adam. Maar een uitgeschudde en ontklede zondaar bekleedt God met de mantel van Christus’ gerechtigheid.

Christus is de tweede Adam, de lyiiddelaar van het betere verbond. God was in de raad des vredes de val voor. Een Drie-enig God zag om naar een Middelaar, in Wie Gods recht zou worden verheerlijkt. De Zoon werd Middelaar. Hij is het volkomen offer, naar Wie het hele Oude Testament wees. In Christus kreeg Gods recht de vrije loop en kan een rechtvaardig God genade bewijzen.

Zachéüs

Adam was valbaar, maar de uitverkoren zondaar is in Christus niet valbaar. Hij kan zich niet uit de gemeenschap met Christus zondigen. In de eerste Adam gaat de mens als een gevloekte over de aarde, maar in de tweede Adam gaat Gods volk als een gerechtvaardigde over de wereld en krijgt het in beginsel Gods beeld terug”.

Tijdens de vraagbespreking vroeg iemand wanneer de tollenaar Zachéüs de eerste en tweede Adam leerde kennen. Ds. Goudriaan formuleerde als kernvraag: Voelde Zachéüs zich een verloren zondaar toen hij in de boom klom om Jezus te zien? Was Jezus voor hem onmisbaar? Nee, antwoordde de oud gereformeerde predikant.

„De geschiedenis van Zachéüs wordt in de prediking soms verkeerd uitgelegd. Maar de tollenaar in de vijgenboom was een onwedergeboren mens. De eerste zaligmakende daad Gods in zijn leven, waardoor hij van dood levend werd, vond plaats in de boom toen Jezus hem onwederstandelijk riep. Als we het anders verklaren, lopen we vast met Zachéüs’ belofte dat hij de helft van zijn goederen aan de armen zou geven. Zoals elke overtuigde zondaar raakte hij aan het werk”.

Kan Christus een verborgen Persoon zijn voor iemand met waarachtige zondekennis? luidde een andere vraag. Dan kan zeer zeker, zei ds. Goudriaan met verwijzing naar de zondagen twee tot vijf van de Heidelbergse Catechismus. „Iemand met ware zondekennis en zondesmart is begenadigd. Toch moet er plaats komen voor Christus. Dat werkt God door de weg van het aanvaarden van de schuld. God is ook hierin een God van orde”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 7 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

„Uitgeschudde zondaar ontvangt gerechtigheid”

Bekijk de hele uitgave van maandag 7 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken