Bekijk het origineel

„Dialoog islam en Westen noodzakelijk”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Dialoog islam en Westen noodzakelijk”

Egyptische president Moebarak sluit vierdaagse islamitische conferentie in Caïro af

5 minuten leestijd

CAIRO - President Moebarak van Egypte sloot de vierdaagse islamitische conferentie over “Islam en het Westen; verleden, heden en toekomst” af met een oproep tot dialoog. Voor de conferentie van de Hoge Raad voor islamitische zaken in Egypte waren meer dan 150 afgevaardigden uit 68 verschillende landen en vyf internationale organisaties naar Egypte gereisd.

De conferentie werd geopend door sjeik dr. Mohammed Sayed Tantawi van de invloedrijke Azhar-moskee en universiteit, dr. Hamdy Zakzoek, Egyptes minister van godsdienstzaken, dr. Abdullah al-Turki, de minister van godsdienstzaken van Saudi-Arabië, en de koptische patriarch Shenoeda.

In alle toespraken werd de noodzaak van een dialoog tussen de islam en het Westen onderstreept. In een verklaring die door minister Zakzoek werd voorgelezen betreurde president Moebarak het dat „het Westen de islam als de voornaamste bedreiging ziet nu de Koude Oorlog voorbij is”.

Weinig aandacht

De Saudische minister al-Turki suggereerde dat de islam in hét Westen verkeerd wordt begrepen, „omdat er in het onderwijs te weinig aandacht aan de islam wordt besteed en de westerse samenleving te veel het beeld van de media heeft overgenomen dat de islam met bommen en terroristen te maken heeft”. Alle sprekers benadrukten dat de islam niet op basis van de acties van een paar radicale individuen beoordeeld mag worden. De moslimsprekers werden daarin gesteund door de koptische patriarch Shenoeda: „Het Westen moet begrijpen dat mensen religieus kunnen zijn zonder ook fanatiek te zijn”. Niet iedereen was gelukkig met het thema van de conferentie. De Italiaanse voorganger Abdel Wahed Abu Yehya vond de islam en het Westen onvergelijkbare grootheden. „De islam is een theocratische godsdienst, terwijl het Westen een geografische aanduiding is. Moslims xyonen verspreid over de gehele wereld en dat geldt ook voor christenen. Ik zou liever over een interreligi euze dialoog spreken”, zei hij.

Minister Zakzoek verdedigde het thema: „Het christendom heeft de beschaving in het Westen beïnvloed, niet het jodendom of andere godsdiensten”. Het onderwerp sluit ook aan bij de indeling van de wereld in beschavingen, zoals de Amerikaanse hoogleraar Huntington dit deed. De professor ziet een “westerse beschaving” en een “islamitische beschaving” naast andere beschavingen staan.

Tempel

De als zeer gematigd bekend staande. sjeik Tantawi was dit keer veel scherper in zijn uitspraken. „De islam is een godsdienst van barmhartigheid, liefde en rechtvaardigheid, maar de islam zegt ook dat we ons geloof moeten verdedigen tegenover degenen die agressief zijn”. Het was uit het verloop van de conferentie duidelijk dat de sjeik onder andere doelde op de in Hebron ver spreide posters met de beeltenis van Mohammed als varken op de koran.

De houding van de Israëliërs ten op zichte van de Palestij nen kwam regelmatig in de gesprekken terug. Een Palestijnse vertegenwoordiger liet een Israëlische afbeelding van de tempelberg zien, zonder de voor de moslims zo belangrijke Aqsa-moskee en rotskoepel. In plaats daarvan stond er een afbeelding van de tempel op. Zulke afbeeldingen werken de angst in de hand dat de voor de islam heilige plaatsen kunnen worden afgebroken. „Als het gebeurt, betekent dat oorlog”, beloofden verschillende afgevaardigden.

Op de conferentie werden meer dan zestig rapporten en notities besproken, die vooral betrekking hadden op de historische relaties tussen de islam en het Westen, de positie van niet-christenen in islamitische landen en de houding van westerse landen ten opzichte van hun islamitische minderheden. Ook werd gesproken over de wijze waarop de dialoog tussen de islam en het Westen bevorderd kan worden.

Dat punt sprak imam Ahmed Kadryel-Helou, voorzitter van het Moslim Informatie Centrum in Nederland, vooral aan. „We moeten actief, op een positieve manier deelnemen aan de gemeenschap waartoe we behoren. Europa heeft ons moslims nodig en wij hebben Europa nodig”.

Berichtgeving

De houding van veel deelnemers was zelfverzekerd. Er was geen enkel gevoel minderwaardig te zijn tegenover het Westen. Integendeel, er was vooral kritiek op de westerse berichtgeving over de islam. In de slotverklaring wordt gezegd dat men in het Westen het begrip “jihad” of “heiHge oorlog” vaak verkeerd begrijpt. „Jihad is het recht om agressie af te slaan, onrecht te bestrijden of om voor een recht op te komen. Die betekenis ligt dicht bij een legitieme oorlog ter zelfverdediging, zoals dat in moderne internationale verdragen is vastgelegd”.

De slotverklaring roept alle massamedia op geen materiaal te verspreiden dat haat en onbegrip kan opwekken. Op de conferentie werden ook voorbeelden gegeven van zulke negatieve media-uitingen. In 1995 zond de Evangelische Omroep (EO) een in Engeland aangekochte film over de kopten in Egypte uit. Beeldmateriaal was uit de context gerukt en de commentaarteksten waren eenzijdig negatief, waardoor een uiterst vertekend en daardoor onjuist beeld van de positie van christenen in Egypte ontstond.

Een monnik verklaarde in de film bij voorbeeld hoe hij was geroepen om God in een klooster te dienen. De commentaartekst gaf aan dat de monnik vanwege „vervolging” naar het klooster was gevlucht. Maar dat had de monnik niet gezegd.

In februari dit jaar werden tien christenen in een kerk in Abu Qirqas gedood. Dat bericht werd breed door de media verspreid. Maar dat Egyptes belangrijkste islamitische leiders direct naar Abu Qirqas reisden om de christenen te condoleren en de moslims in de regio er op te wijzen dat zo’n aanslag in strijd met de islam is, werd nauwelijks door de westerse media opgepikt.

Christenen

Direct na de aanslag in Oklahoma in de VS, waarbij vele tientallen mensen het leven lieten, werden eerst Arabische moslims verdacht. Later bleek een Amerikaan verantwoordelijk te zijn. Er zijn veel meer van deze voorbeelden, en dat stoort moslims in hoge mate.

Ook christenen konden aan de islamitische conferentie deelnemen. Enkele Egyptische christenen en vertegenwoordigers van het Vaticaan waren aanwezig. De christelijke deelname was mager.

De conferentie werd op de avond van het feest van de geboorte van Mohammed beëindigd. Een christen sprak over het „islamitische kerstfeest”. Overal op straat staan kiosken met zoete lekkernij. De meeste deelnemers zijn weer naar huis vertrokken, gesterkt door de gezamenlijk in Caïro uitgegeven verklaring.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

„Dialoog islam en Westen noodzakelijk”

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken