Bekijk het origineel

KERN EN WERELD

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

KERN EN WERELD

4 minuten leestijd

Een nieuwe zondeval

De Bijbel schrijft over de mens als pronkjuweel van Gods schepping. Vrouw en man droegen Zijn beeld: kennis, gerechtigheid, heiligheid. Hun ambt was dat van profeet, priester en koning. „En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed”.

Zesduizend jaar later klinken klachten. Grote woorden knallen als kanonschoten de kosmos in. En de echo smaalt: Creator, U liegt. Vanachter opgeheven schilden suist de ene na de andere beschuldiging naar de Schepper. Als wapens, pijlen, messen, zwaarden; om opnieuw te kunnen zeggen: God is dood.

„Het was niét goed”, zeggen mensen. „Want wij hebben tal van onnutte organen in ons lichaam”. Een verstandskies. Klieren in de oksel die een onprettige geur verspreiden. Een blindedarm. En nog meer. Dingen die ik niet noem, omdat het ondienstig is. ‘t Gaat om het fenomeen.

Het Natuurmuseum Groningen wijdt tot eind oktober een klaagzang aan de „knellendste problemen”. Dat laatste is de taal van bioloog Midas Dekkers in het Algemeen Dagblad.

Eigenlijk is het te grof om te zeggen. Maar ook wij moeten weten wat er in onze wereld om verand’ring woelt. Welnu, volgens deze auteur heeft God maar wat aangerommeld. Het thema van de tentoonstelling in de stad van Bommen Berend luidt dan ook: “Prutswerk! 40 klachten aan de Schepper”. De slang in het paradijs sprak: „Gij zult als

God wezen, kennende het goed en het kwaad”. Adam en Eva luisterden en gingen er op in. De vloek van God volgde: vijaridschap, vermenigvulc|iging van de smart bij het baren, dorens en distels op het veld, weinig vertier en werken met veel zweet. Maar ook: het besef van hun naaktheid ontwikkelde zich als een wetenschap van gebrek.

De conclusies van Midas Dekkers spruiten ten diepste voort uit dit besef van gebrek. De bioloog is grof. Maar zijn woorden zijn niet opzienbarend. Hij spuit in zijn artikel over de expositie -door te wijzen op allerlei manco’s in het menselijk lichaam- in zekere zin het vage besef van zijn naaktheid. Zo waren ook de twee eerste mensen reeds bezig.

De constatering dat het schepsel kennelijk niets heeft geleerd sedert het debacle in de hof van Eden mag evenwel schokkend heten. Want de tentoonstelUng in Groningen draagt het karakter van een nieuwe zondeval. Zij roept ten diepste de Schepper zestig eeuwen na dato tot verantwoording wegens Zijn feilen. Adam: „De vrouw handelde verkeerd”. Eva: „Neen, de slang deed het”. En anno 1997: „God, waarom werd het zo’n zooitje op de wereld; in ons lichaam; waarom gaf u ons de kans om kwaad te doen?”

Ver van huis

Enerzijds past de conclusie dat bedenkers van zo’n expositie ver van huis zijn. Eigenlijk is hun gedoe kinderachtig, knullig ook. Voor alle gebrek aan het menselijk lichaam bestaat al zesduizend jaar een solide verklaring: de zondeval en haar gevolgen. Eeuwen later leven er een paar westerse technici wie een oog voor het bovennatuurlijke ontbreekt. Wat moeten zij verrichten om een ‘aardige’ tentoonstelling te openen? Nou, eenvoudig ontkennen dat in Genesis 3 geschiedenis staat beschreven. Neen, daarvoor heeft iemand geen groot intellect nodig. Om in uw taal te spreken: ‘t Schijnt zichtbaar dat u van de aap afstamt.

Wellicht begrepen de organisatoren van “Prutswerk!” dat hun werkwijze te doorzichtig is. Want zij bedoelden de expositie voor publiek van 14 tot 20 jaar. Jongeren die nog niet de levenservaring en rijpheid hebben om in alle gevallen eerst de waarheidsvraag te stellen.

Dicht bij huis

Toch leeft die wolf ook dicht bij huis. In mijn eigen hart. Gelukkig is hij gebonden. Hij zit achter de tralies. Hoewel... Soms denk ik, daar komtie. Hij ontsnapt. En dan rijzen van binnen de vragen. Waarom dit gebrek in mijn lichaam? Waarom dat kwaad?

Maar als ik zie op de zondeval, geloof in Genesis en lees van vrouwenzaad en de Verlosser, dan moet Midas terug in zijn kooi. De samenhang van zonde en genade bevat het wonder dat God niet aanstonds de wereld heeft veroordeeld en verdaan. Maar genadetijd gaf. En wie daaraan voorbijgaat: eigen schuld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

KERN EN WERELD

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken