Bekijk het origineel

Nederlander koopt vlees liefst bij super

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nederlander koopt vlees liefst bij super

Traditionele slager verliest verder terrein

2 minuten leestijd

RIJSWIJK (ANP) - De Nederiander laat de slager steeds meer links lien en gaat voor zyn 1ees naar de supermarid. De traditionele slager veriiest steeds meer terrein op het levensmiddelenbedrüf.

Het afgelopen jaar hebben 145 zelfstandige slagers er de brui aan gegeven. De meesten daarvan waren de zogeheten papa-mama-bedrijven. Het Bedrijfschap Slagersbedrijf meldt dat in het zaterdag verschenen jaarverslag 1996.

De verkoop van rundvlees heeft in 1996 forse klappen gekregen. Na de golf van publiciteit over de gekke-koeienziekte bse daalde het rundvlees in kilo’s en prijs met respectievelijk 3 en 5 procent.

Met de snacks gaat het daarentegen voortreffelijk: een stijging van 7 procent. Het onherkenbaar gecamoufleerde stukje vlees in de vorm van snacks staat volgens het Bedrijfschap dermate ver af van het slachtdier, dat „toch vlees kan worden gegeten zonder een associatie te hebben met de dierlijke afkomst”.

Het totale vleesverbruik is gestegen van 87,5 kilo in 1995 naar 89,1 kilo per hoofd van de bevolking vorig jaar. Wat werkelijk is opgegeten is een stuk minder, omdat in die gewichten ook botjes van karbonades en wat dies meer zij werden meegerekend.

Het jaarverslag leert verder dat de positie van rundvlees als meest gecon sumeerde vleessoort op één na tot het verleden behoort. Varkensvlees geeft met 44,4 procent nog steeds de toon aan, pluimvee lijkt met 21,5 procent de tweede plaats definitief in handen te hebben genomen. Rundvlees scoorde afgelopen jaar 19,2 procent.

De consument is tuk op voorverpakt vlees. Gemak dient de mens, stelt het bedrijfschap droogjes. De opkomst komt vooral voor rekening van de jonge, werkende, hoog opgeleide een- en tweepersoonshuishoudens. Aangezien de meeste zelfstandigen hun deuren na zessen niet openhouden, profiteert de supermarkt bij het voorverpakte vlees het meest van de verruiming van de winkeltijdenwet.

Islamitisch

Het aantal islamitische slagerijen in ons land groeit gestaag. Eind 1996 stonden er 389 geregistreerd. Dat zijn er 58 meer dan het jaar ervoor. In 1994 bedroeg het aantal zelfstandige islamitische slagers dat in Nederland een zaak had nog 256.

De islamitische slagers zijn goed voor een marktaandeel van circa 5,5 procent van de bij het bedrijfschap geregistreerde vleesverkooppunten van buitenlandse herkomst. Het schap gaat ervan uit dat niet alle islamitische slagerijen geregistreerd staan, zodat het feitelijke percentage waarschijnlijk hoger uitkomt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Nederlander koopt vlees liefst bij super

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken