Bekijk het origineel

Bakens van Orga maken zee- en luchtvaart veiliger

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Bakens van Orga maken zee- en luchtvaart veiliger

Prestaties Schiedams bedrijf beloond met Export Award

6 minuten leestijd

SCHIEDAM - Ze zijn begonnen met het onderiioud van bakens op olieplatforms op zee met bdhiulp van helikopters. „We Iiingen aan een staalkabel en repareerden zo het materiaal”. Een kwarteeuw later halen de medewerkers van Orga dergelijke letterlijk sterke staales niet meer uit Het bedrijf mag zich een wereldspeler noemen op het gebied van bakens en mjsthooms.

De uitzonderlijke prestaties van de Schiedamse onderneming zijn niet onopgemerkt gebleven. In juni kreeg het bedrijf van staatssecretaris Van Dok van economische zaken de Export Award. Een beloning voor ondernemingen uit het midden- en kleinbedrijf, die zich onderscheiden bij de uitvoer van hun producten.

Met weemoed in zijn stem vertelt commercieel directeur C. H. A. Dieterich over de start, 25 jaar geleden, van de fabrikant van misthoorns’ en lantaarns. Orga ontstond uit een tweemanschap in een klein kantoortje in een Schiedamse flat en is met 55 personeelsleden uitgeroeid tot een middelgroot bedrijf. Het maakt steeds meer furore op de wereldzeeën. „We zijn marktleider op het gebied van bebakening”, aldus de directeur. Binnenkort wordt het personeelsbestand uitgebreid met zes mensen.

De sleutel tot het succes is volgens Dieterich „het opbouwen van relaties met klanten, contacten leggen. Dat is het belangrijkst. Als je goed met mensen op kunt schieten door ze ten dienste te zijn, dan krijg je sneller een leuke job toegeschoven”, meent Dieterich. „Ook intern is de relatie goed. We hebben een fantastisch team mensen dat ervoor gaat”.

Dit alles heeft ook te maken met het kwaliteitsimago. „We hebben een referentielijst met zo’n 450 projecten”. In 1972 begon Orga met dienstverlening aan de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM). „We liepen toen tegen problemen aan. Het onderhouden van de bakens was elke keer weer een halsbrekende toer. Ik weet nog dat een collega aan een staalkabel hing en op het dek van een olieplatform neergelaten werd. Door de statische lading kreeg hij een enorme opdoffer. Ook kregen we te maken met het gevaar van gasontploffingen. Dat wees ons erop dat we explosieveilig materiaal moesten hebben”.

De NAM vroeg Orga de problemen op te lossen. Er waren wel bakens van Amerikaanse makelij, maar die voldeden niet aan de eisen. „De bakens waren nooit ontwikkeld voor booreilanden, maar voor havens en vaarwegen. We moesten dus zelf een product ontwerpen naar inzichten uit de praktijk. Deze vielen bij de NAM in goede aarde”.

„De jaren daarna schakelde de ene na de andere oliemaatschappij over op Orga. Inmiddels hebben we in Nederland zes oliemaatschappijen als klant”. De firma sloeg de vleugels uit in het buitenland. In Grool-Brittannië startte een dochteronderneming, Orga Limited. „Hier herhaalde het verhaal zich”, aldus Dieterich. Volgens hem heeft het bedrijf 72 procent van de platforms onder zijn hoede. „We hebben wereldwijd zo’n vier- a vijfhonderd platforms bebakend”.

Na Engeland begon Orga in Maleisië. Hier boorde-de onderneming een nieuwe markt aan. „We kregen daar de opdracht om op hoogspanningsmasten bakenlichten te plaatsen. De masten stonden in de aanvliegroute van een luchthaven. We ontwierpen rode bakenlichten op zonne-energie. Samen met een dochteronderneming van Shell, Shell „ Solar, hebben we dit project aangepakt. De samenwerking is behoorlijk uitgegroeid. Tot ‘92 was Shell Marketing in Maleisië onze agent. Daarna we hebben een dochteronderneming opgericht. Deze doet nu de marketing, verkoop en after sales voor geheel Zuidoost-Azië”.

Concurrentie

Dieterich verbaast zich er nog over dat de concurrentie het laat afweten. Orga heeft twee serieuze mededingers. Beide bedrijven zijn in Houston gevestigd. Maar voor de Amerikanen is platformbebakening niet de hoofdactiviteit. Zij hebben dan ook weinig gedaan aan productvernieuwing. „\\[at zij dertig jaar geleden leverden, verkopen ze nu nog steeds. Ze hebben wel wat aan de besturing gedaan, maar verder hebben ze alles bij het pude gelaten”.

„Ik vermoed ook dat de concurrent een minder goede reputatie heeft opgebouwd. Een van de bedrijven is van 120 werknemers naar veertig is gegaan”. De ervaring leerde Dieterich dat er nauwelijks concurrenten zijn die zowel luchtvaart- als maritieme bebakening doen. „Orga combineert beide en zorgt daardoor voor technische overdracht tussen beide sectoren. Ook offshorebakens zijn extra gecompliceerd. Alles moet explosieveihg zijn. Het is behoorlijk ingewikkeld om dat voor elkaar te krijgen. Doordat wij heel wat ervaring opdeden op booreilanden hadden we de knowhow in-huis voor luchtvaartbakens”.

Het bedrijf ontwierp kunststof armaturen als markering voor helikopterlandingsplaatsen. „De klanten geloofden niet dat dit sterk genoeg was. We zijn met de lampen naar een helihaven gegaan en hebben er een helikopter bovenop gezet. Een foto levert nu het bewijs dat de lichten onverwoestbaar zijn”.

Kapers

Op het gebied van luchthavenbebakening zijn er meer kapers op de kust. De concurrenten zitten vooral in het bui tenland. „De bedrijven zijn verschrikkelijk conservatief, want ze werken nog steeds met glazen lenzen. Wij hebben kunststof lenzen die twee tot drie keer zo veel licht geven”, weet Dieterich. De bakens werken meestal op zonne-energie. „Met onze lens hebben we maar twee zonnepanelen nodig om met een lichtsterkte van 60 watt een zicht van 19 kilometer te krijgen. De glazen lens moet zes van zulke panelen hebben”.

Met trots meldt Dieterich dat Orga het grootste gebouw ter wereld mocht bebakenen. De Twin Towers in Kuala Lumpur in Maleisië zijn nu voorzien van 32 grote lichtbakens van Nederlandse makelij. De Golfoorlog heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. „Irak gebruikte de bakens in Koeweit als schietschijf Wij mochten ze vervangen. Dat was leuk werk”. Een paar weken geleden haalde Orga een order binnen om een van de grootste hangbrug gen van de wereld, in Denemarken, te voorzien van misthoorns en lichten.

In Nederland is luchtvaartbebakening op gebouwen nog niet verplicht. Toch hebben de Rembrandt Tower in Amsterdam en de Euromast in Rotterdam lichten. „Het verhaal gaat dat de eigenaar van de Rembrandt Tower in het buitenland de lichten op gebouwen zag. Hij dacht toen: „Dat wil ik ook”. De directeur van de Euromast volgde het voorbeeld. Deze lampen zijn dus alleen maar aandachttrekkers. Maar toch voelen de bewoners in de omgeving zich er veiliger bij”, aldus Dieterich.

Het bedrijf heeft een jaaromzet van 21 miljoen gulden. „We hebben een stijging met 28 procent geprognosticeerd. Vorig jaar groeide de omzet met zo’n 40 procent. In het jaar 2000 willen we de jaaromzet verdubbeld hebben”. Drie procent van de omzet besteedt Orga aan ontwikkeling van nieuwe pro ducten. „Dit jaar gaan we een nieuwe lens maken en die kost meer dan een miljoen gulden”.

Orga, „de kleermaker die nu in het stadium van confectie op maat is gekomen”, is voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe projecten, vooral op het gebied van luchtvaartbebakening. „We hebben wel een doortimmerd marketingplan, maar we laten ons leiden door de dingen die gebeuren. De kansen die komen, die benutten we”. Dit jaar heeft de commercieel directeur zijn oog laten vallen op Venezuela in Zuid-Amerika. Door seminars te bezoeken en contacten te leggen, hoopt Dieterich voet aan de grond te krijgen.

In Amerika is het bedrijf bezig de order binnen te halen om telecomtorens te bebakenen. Er staan ongeveer 14.000 torens. „We hebben nog niets van de markt. Dat is een uitdaging”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Bakens van Orga maken zee- en luchtvaart veiliger

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken