Bekijk het origineel

KLM en piloten gaan weer praten over bezuiniging

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KLM en piloten gaan weer praten over bezuiniging

VNV wil „strijdbijl begraven”

3 minuten leestijd

BADHOEVEDORP (ANP) - Luchtvaartmaatschappij KLM ziet lichtpuntjes in de harde opstelling van haar piloten. Hoewel de vliegers geen enkele aantasting van de arbeidsvoorwaarden dulden en veel kritiek hebben op de financiële onderbouwing van KLM’s bezuinigingsplan Focus 2000, gaan de partijen na de zomervakantie weer om de tafel zitten.

De Vereniging van Verkeersvliegers (VNV) presenteerde gisteren haar eigen visie op Focus 2000. Met dit in november vorig jaar gepresenteerde ombuigingsplan wil ÏCLM voor de eeuwwisseling 1 miljard gulden bezuinigen en nog eens 500 miljoen gulden aan extra verdiensten binneniialen. De kosten van piloten zouden 20 procent omlaag moeten. In afwachting van het eigen VNVonderzoeksrapport, waarvoor hulp werd ingeroepen van de Amerikaanse collega-bond US Alpa, zijn de onderhandelingen met de piloten maandenlang vertraagd.

De pilotenvakbond VNV riep het luchtvaartbedrijf gisteren op de strijdbijl te begraven om gezamenlijk betere plannen te ontwikkelen. „De vraag is of KLM de strijd tegen de vliegers moet doorzetten of dat we gezamenlijk de strijd tegen de concurrenten aangaan”, zei VNV-president P. Griffioen. „Wij willen het verleden achter ons laten.

Eindejaarsuitkering

De pilotenbond is daarbij bereid in het eigen bedrijf te investeren, bijvoorbeeld door de eindejaarsuitkering om te zetten in KLM-aandelen. Verkoop van aandelen aan de vliegers zou in tegensteUing tot de personeelskosten buiten de winst- en verliesrekening kunnen worden gehouden en zo het resultaat omhoog kunnen krikken. De vliegers eisen via een eigen commissaris wel zeggenschap over investeritigen en strategische beslissingen.

Een KLM-woordvoerster verklaarde „verheugd te zijn over de opstelling van de vliegers om het verleden achter ons te laten”. Volgens haar biedt het rapport „een constructieve opening voor een goede dialoog”. Zij sprak bovendien van een gedegen analyse, maar vindt het nog te vroeg voor een inhoudelijke reactie.

De KLM noenit Focus 2000 nodig, omdat de opbrengsten onder druk staan, terwijl de kosten verder stijgen. Bij ongewijzigd beleid dreigt KLM in de rode cijfers te duiken. Uit het VNV-onderzoek zou echter blijken dat de kosten van KLM wel degelijk concurrerend zijn, terwijl die van de piloten zelfs „zeer concurrerend” zijn.

De opbrengsten lopen wel achter, constateert ook de VNV. Volgens de studie komt dat onder andere doordat KLM een aantal belangrijke beslissingen te traag uitvoert, er te veel personeel op het hoofdkantoor loopt en het bedrijf te gevoelig is voor wisselkoersen en wijzigingen in de brandstofprijzen. Ook zou KLM de opbrengsten van de Europese vloot en de intercontinentale vloot niet goed berekenen.

KLM heeft al enkele jaren een moeizame relatie met de piloten. Twee jaar geleden leidde dat tot een staking, de eerste bij KLM sinds de jaren vijftig. Onder druk hiervan moest de directie haar aanval op de pilotensalarissen intrekken. Wel zijn beide partijen in overleg om via pensioenen nog besparingen te bereiken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

KLM en piloten gaan weer praten over bezuiniging

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken