Bekijk het origineel

Zuil niet bepalend voor prestaties van basisscholen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zuil niet bepalend voor prestaties van basisscholen

1 minuut leestijd

NIJMEGEN (ANP) - De aloude vrees dat openbare basisscholen andere leerlingen trekken dan de bijzondere, en vooral meer relatief kansarme leerlingen zouden herbergen, is niet uitgekomen.

Openbare en bijzondere scholen trekken dezelfde soort leerlingen, hoewel de openbare zuil relatief zowel de meeste elitescholen als de meeste „zwarte arbeidersscholen” telt. Voor de prestaties van de leerlingen maakt niet de zuil waartoe de school behoort verschil, maar vooral de sociaal-etnische achtergrond van de leerlingen. Dat blijkt uit het rapport “Verzuiling, segregatie en schoolprestaties” van onderzoeker P. Jungbluth van het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen.

De sociaal-etnische samenstelling van de school beïnvloedt de effectiviteit van de school. Doorslaggevend zijn de wijken waarin de scholen staan. In een school met kansrijke leerlingen scoren allochtone kinderen extra en extra zwak op scholen met veel kansarme leerlingen.

Jungbluth: „Scholen met zeer veel kansarme leerlingen zijn, overigens net als elitescholen, gemiddeld groter”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Zuil niet bepalend voor prestaties van basisscholen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken