Bekijk het origineel

Hijgend als een roofdier tijdens de jacht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Hijgend als een roofdier tijdens de jacht

Fiat Groep houdt zich niet alleen bezig met ontwikkeling van volumemodellen

4 minuten leestijd

Het gaat goed met Fiat. Althans, zo wil de Italiaanse fabrikant doen geloven. De Fiat Groep bezet de tweede plaats op de Europese verkoopranglijst en weet zich in haar enthousiasme gesterkt door stijgende verkoopcijfers. De laatste jaren heeft de industriële gigant niet alleen toegenomen aandacht “besteed aan zaken als design, kwaliteit en globalisering, maar zich tevens onledig gehouden met de opvulling van een aantal aantrekkelijke niches.

Een industrieel conglomeraat dient continu bedacht zijn op ontwikkelingen in zijn omgeving wil het ook in de toekomst een toonaangevende rol blijven spelen. Met het enorme potentieel van nieuwe afzetmarkten als Oost-Europa en Latijns-Amerika in het achterhoofd, heeft Fiat de afgelopen jaren dan ook fors geïnvesteerd in de bouw van efficiënt georganiseerde fabrieken en de aanpassing van bestaande productiefacilititeiten.

Volgens woordvoerder Hans Vervoorn van Fiat Auto Nederland heeft de Fiat Groep niet alleen aandacht geschonken aan globalisering, maar heeft het concern tegelijkertijd zijn toeleveranciers in het productieproces betrokken.

Zo zijn de fabrieken in Melfi en Pratola Serta extreem efficiënt georganiseerd, niet in de laatste plaats door de vestiging van de toeleveranciers op het fabrieksterrein. Zo kunnen de kosten van transport en voorraad beperkt blijven. Verder zijn de toeleveranciers intensief betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten, om het kwaliteitsniveau verder te verhogen.

De strategie’van globalisering wordt vooral ingegeven door de binnen het concern heersende opvatting dat de productie in de toekomst zo veel mogelijk lokaal geconcentreerd moet zijn. Zo zijn er de afgelopen jaren in landen als Polen en Brazilië hypermoderne fabrieken uit de grond gestampt, waar straks de Palio, Fiats nieuwe wereldauto, voor lokale markten van de band zal rollen. De Fiat Groep heeft tegelijkertijd haar toeleveranciers gestimuleerd in den vreemde te investeren, om zo een constant kwaliteitsniveau te kunnen waarborgen.

Met de bouw van de fabrieken van Fiat sloegen de toeleveranciers dan ook hun vleugels uit. De lokaal geconcentreerde productie heeft onmiskenbaar voordelen van logistieke en financiële aard. Vervoorn wijst ter 11 lustratie op de fabrieken van Opel in Hongarije. Opel blijkt een geweldig marktaandeel in dat land te hebben, omdat de wagens niet meer ingevoerd hoeven te worden en zodoende gevrijwaard zijn van forse invoerrechten.

Fiat heeft zich de afgelopen tijd niet alleen beziggehouden met de modernisering van de productiefaciliteiten en met de ontwikkeling van volumemodellen, maar ook met het op de weg zetten van een aantal bijzonder smakelijke varianten. Zo zijn de Fiat Barchetta en de Coupé Fiat nooit bedoeld om als zoete broodjes over de toonbank te gaan, maar slechts om een kleine groep liefhebbers te behagen.

Het onderscheidende karakter van deze wagens heeft uiteraard een positief effect op het imago van de meer alledaagse omzetmakers uit het modellenprogramma. Verder heeft Fiat drie jaar geleden met de Ulysse haar opwachting gemaakt in het segment van de multi purpose vehicles en kent tegenwoordig elk volumemodel uit het programma van Fiat wel een sportieve en krachtige uitvoering.

De ‘lekkerste’ wagen uit de Fiat stallen is zonder meer de pas geïntroduceerde Coupé Fiat Turbo. De verleiding om dit opvallend gestileerde bommetje eens de sporen te geven, is groot. De wagen is voorzien van een 2,0 liter vijfcilinder turbomotor met een imposant maximumvermogen van 162 kW/ 220 pk bij 5750 tpm en een maximumkoppel van 310 Nm bij 2500 tpm. Het projectiel heeft een magistrale acceleratie en kan in 6,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h gelanceerd worden. De turbomotor hijgt daarbij onrustig als een hongerig roofdier tijdens de jacht en geeft de bestuurder een drang om keer op keer het gaspedaal met een forse beweging in neerwaartse richting te dirigeren.

De auto heeft verder de juiste eigenschappen in zich om de relatie met een dergelijk krachtig aandrijfhart te bestendigen. Zo heeft de Coupé Fiat een enorm communicatief onderstel en dito besturingsinstallatie. Verder staat een stel vertrouwen inboezemende Brembo-stoppers garant voor een adembenemende vertraging. Ondanks de inspirerende mix van agressie en potentie zou ik deze Italiaanse lanceerinstallatie niet in eigendom willen verwerven, al was het maar uit vrees voor het kwijtraken van mijn rijbewijs.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Hijgend als een roofdier tijdens de jacht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken