Bekijk het origineel

Russen en Balten dol op sanitair Sphinx

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Russen en Balten dol op sanitair Sphinx

Verlieslijdend bedrijf heeft succes nodig

2 minuten leestijd

MAASTRICHT (ANP) - Sanitairproducent Sphinx Gustavsberg doet goede zaken in Rusland en de Baitische staten. De hard groeiende omzet in deze landen is een meevaller, want op andere belangrijke markten zoals Duitsland en Frankrijk blijft de onderneming kampen met prijs- en volumedruk.

Dat bleek gisteren tijdens de aandeelhoudersvergadering van Sphinx. Bestuursvoorzitter J. van Vliet hield zijn aandeelhouders voor dat Sphinx in het lopende boekjaar 1997/’98 zo’n 10 procent van de omzet, ofwel circa ƒ 80 miljoen, gaat boeken in Estland, Litouwen, Letland en Rusland.

Vorig jaar was dat nog ƒ 62;7 miljoen en het jaar ervoor nog maar ƒ 38,5 miljoen. In deze landen blijkt Sphinx in het midden- en topsegment een populair merk te zijn. De marges op deze producten zijn hoog. „De omzet draagt bij aan de winst per aandeel”, aldus Van Vliet.

De onderneming verkoopt onder andere veel toiletten, baden, douches en overige sanitairproducten aan hotels en pensions. Maar ook de beter gesitueerde Balten en Rijssen blijken goede afnemers te zijn. Sphinx handelt overigens niet direct met de eindgebruiker, maar heeft een netwerk van tussenhandelaren opgebouwd die de producten in hun toonzalen hebben uitgestald. „De mensen hebben geld over voor West-Europese kwaliteit”, aldus Van Vliet. „Maar je moet wel opletten dat er betaald wordt. Het is altijd boter bij de vis”.

Reorganisatie

Succes in Oost-Europa kan Sphinx goed gebruiken. De onderneming is al enige jaren verliesgevend. Vorig boekjaar, dat op 31 maart afliep, bedroeg het nettoverlies ƒ45,1 miljoen, mede door een reorganisatielast van ƒ 30 miljoen. Door saneringen, onder meer bij de Belgische vestigingen, krimpt het aantal banen van 3600 tot 3000 eind dit jaar.

De reorganisaties moeten de winstgevendheid weer op peil brengen. Binnen vier jaar moet de nettowinst zo’n 5 procent van de omzet bedragen. Van Vliet zei de matige vermogenspositie te willen versterken. Door de aanhoudende verliezen bedraagt de solvabiliteit (eigen vermogen gedeeld door het balanstotaal) nog maar 18,1 procent. Dat moet worden opgetrokken tot 40 procent. „Het afbouwen van onze leningenpositie heeft grote prioriteit”, zei Van Vliet. Het bedrijf gaat echter investeringen in de kernactiviteiten keramisch sanitair en douches & baden niet uit de weg. Daarbij denkt Van Vliet onder meer aan samenwerkingsverbanden met producenten in lage-lonenlanden. Hij wilde gisteren geen winstverwachting publiceren. De markt was nog te onzeker, zo zei hij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Russen en Balten dol op sanitair Sphinx

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken