Bekijk het origineel

Werkendamse haven wil netjes blijven

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Werkendamse haven wil netjes blijven

5 minuten leestijd

De beste haven van Nederland, weten vele Schuttevaer-leden. Hoe kan het ook anders, met zo’n grote afdeling van de schippersvereniging. In de Werkendamse haven liggen op een doordeweekse dag wel tachtig schepen. Daarvan zijn er zeker vijftig op doorreis; ze wachten op een opdracht van de beurs of op een reparatie. Als je meerekent dat er van geen enkele laad- of losactiviteit sprake is, behoort de Werkendamse haven tot de top. Alleen het groeiende aantal voor de sloop bestemde schepen baart zorgen. Het nette imago wordt geschonden.

Hoog spatten de golven op wanneer havenmeester Gerrit Visser (45) het pontje van Werkendam naar de overzijde stuurt. Aan de overkant wacht een groepje scholieren, afkomstig uit Rotterdam en op weg naar een camping in Oosterhout. Een excursieweek. Visser zet de scholieren in groepjes van dertig tot veertig meisjes en jongens over. Op weg van Zuid-Holland naar Noord-Brabant. Met de fietsen wordt niet al te zachtzinning omgesprongen.

De docenten zijn in geen velden of wegen te bekennen. De Visser schudt z’n hoofd als hij het gedrag van de soms met vele oorringetjes getooide studentjes in dbp gadeslaat. „De docenten kwamen alleen afrekenen. Ze gaan per auto naar Brabant. Zo gaat dat tegenwoordig”. Havenmeester én pontbaas. Die voor het oog wat vreemde combinatie is in Werkendam sinds 1 januari realiteit. De gemeentelijke herindeling, waarbij de na burige gemeente Dussen opging in het grotere Werkendam, bracht ook nieuw leven in het havenbeheer. De vroegere; havenmeester maakte gebruik van een regeling om vervroegd uit te treden. Visser, tot die tijd invaller, reserveveerbaas, tuinman en manusje van alles, volgde hem op.

Het advies om twee havenmeesters aan te stellen, in combinatie met het werk op het voor de gemeente nogal dure voetveertje, werd door de politiek overgenomen. Sinds die tijd werkt ook Carin Heymans (32) bij de gemeente Werkendam. De benoeming van een vrouwelijke havenmeester deed aanvankelijk nogal wat stof opwaaien. Ook sommige schippers slaan de verrichtingen van Carin met argusogen gade. „Dat heeft echt z’n tijd nodig”, weet Visser.

Ander wereldje

Visser en Heymans worden vier dagen in de week gesteund door een derde veerman. De avonduren zijn uit de dienstregeling geschrapt. De combinatie legt de gemeente Werkendam, die samen met Hardinxveld-Giessendam het pontje in de vaart houdt, geen windeieren. De exploitatietekorten zijn in korte tijd al met eenderde verminderd. Ondanks de aanschaf van radar.

Visser voelt zich er wel bij. „Het is prettig werken zo. Hier op de pont kom je toch weer met een heel ander wereldje in aanraking”. Bovendien blijft hij op het water. Vroeger werkte Visser in de kusten oeverwerken. Samen met zijn vrouwelijke collega zwaait hij nu de scepter over de Werkendamse havens. Over de oude Biesboschhaven en de pal daarnaast gelegen Beatrixhaven, in de jaren tachtig tussen kribben aangelegd. Nog steeds zijn er buitenlandse, vooral Belgische, schippers die zich door deze situatie op het verkeerde been laten zetten. Ze denken met een vluchthaven van doen te hebben en meren bij barre weersomstandigheden aan de Werkendamse steigers af. .

Veilig

De aanleg van de Beatrixhaven en de uitgifte van industriegrond heeft de in Werkendam gevestigde bedrijven nog meer brood op de plank gebracht. Visser: „De haven heeft veel bedrijven aangetrokken. De veelzijdigheid is de kracht van deze haven. Zo is een flink aantal van de bedrijven verenigd in een scheepvaartgroep, die alle voorkomende werkzaamheden kan verrichten. Dat hoor je ook van de schippers. Ze zijn hier bereid nog echt te werken en leggen er het bijltje om vijf uur niet bij neer”.

Een belangrijk pluspunt is de veiligheid. Inbraken hebben zich tot op heden nauwelijks voorgedaan, zodat een schipper met een gerust hart zijn eigendommen tijdelijk achterlaat. „Dat is een groot voordeel ten opzichte van havens als Rotterdam, Zwijndrecht en Papendrecht”, weet de havenmeester.

De schippers ervaren verder de goede outillage en de moderne autosteiger als een voordeel. Plus natuurlijk de liggelden, die zo’n 30 procent lager zijn dan bij -bijvoorbeeld- grote buur Rotterdam. „Vroeger moesten de beursschippers in Rotterdam wachten op een vrachtje. Sinds die verplichting is afgeschaft, hebben wij geprofiteerd. Je kunt hier wachten en met de auto naar Rotterdam rijden”.

Gemopper

Toch is niet alles koek en ei. Al geruime tijd is er gemopper onder de schippers over de activiteiten van enkele handelsmaatschappijen, die een steeds groter deel van de oude Biesboschhaven bezetten met oude schepen. Oude buitenlandse schepen, opgekocht in vooral Frankrijk en de voormalige Oostbloklanden en vervolgens onder de Nederlandse vlag gebracht. De handel is even eenvoudig als doeltreffend. In Nederland worden de schepen doorverkocht aan schippers die voor grotere nieuwe schepen slooptonnages missen.

De schippers nemen vervolgens de havenmeester onder vuur. „Die krijgt de kritiek. Ze staan hier snel met hun oordeel klaar. De Werkendamse haven is een sloophaven geworden, zeggen ze dan. Doe daar eens wat aan”.

Werkendam werkt aan een nieuwe havenverordening. „Maar die verordening richt zich ook op andere zaken. Waar hoef je je niet bij aankomst te melden bij de havenmeester? Hier. Vastknopen en naar huis, da’s echt Werkendams. Wij missen daardoor het overzicht. In overleg met alle belanghebbenden proberen we nu goede spelregels op te stellen. Daarin past dat we zelf baas willen blijven over de havens. Het moet wel beheersbaar blijven. Dat kan door diverse maatregelen, ook op het gebied van de liggelden”. De nieuwe verordening wordt in de loop van dit jaar van kracht.

Dit is het tweede verhaal in een serie van drie over belangrijke Nederlandse binnenvagrthavens.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Werkendamse haven wil netjes blijven

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken