Bekijk het origineel

„Vrachtwagen vermoeit Van Brienenoord’

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Vrachtwagen vermoeit Van Brienenoord’

Transportorganisatie bestrijdt theorie

2 minuten leestijd

ROTTERDAM (ANP) - Vrachtverkeer dat zich niet aan de voorschriften houdt, blijkt verantwoordelijk te zijn voor de jongste problemen met de Van Brienenoordbrug. Een te hoge beladingsgraad gekoppeld aan een te hoge asdruk heeft gezorgd voor haarscheurtjes in asfalt en metaal. Er is sprake van vermoeidheidsverschijnselen, aldus Rijkswaterstaat.

De herstelwerkzaamheden zullen nog twee weken in beslag nemen. Daarna zullen Rijksverkeersinspectie en politie er streng op toezien dat vrachtwagens zich aan de voorgeschreven belading houden. Dit heeft W. Anemaat van Rijkswaterstaat gisteren gezegd.

De verhoogde asdruk komt doordat vrachtwagens in toenemende mate overgaan van het gebruik van dubbel naar enkel gemonteerde banden, met hogere spanning. Dat is het gevolg van nieuwe Europese regels. Bij de bouw van de brug is met die onverwachte ontwikkeling geen rekening gehouden, aldus Anemaat.

De te hoge beladingsgraad is volgens Anemaat een illegale aangelegenheid, die door de politie zal worden aangepakt. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van controlemethoden die de afgelopen tijd in het Botlekgebied zijn ontwikkeld. Anemaat wijst op de ernst van dit soort overtredingen, omdat de kosten voor herstel van de brug bijzonder hoog zijn. Hoe hoog, kon hij nog niet aangeven.

Roest

Tijdens het onderzoek werd ruim een week geleden door medewerkers van Rijkswaterstaat ook roest ontdekt. Binnen de twee weken die de herstelwerkzaamheden vergen, zal ook ander onderhoudswerk aan de brug worden verricht. Gedurende die tijd blijft de rechterrij strook van het beweegbare gedeelte afgesloten. Gelukkig voor de forens valt het euvel in een periode waarin veel mensen op vakantie zijn, waardoor het in de spits veel minder druk is dan normaal.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) bestrijdt Anemaats theorie. „Het vrachtverkeer houdt zich goed aan de maximale beladingsgraad, ook al omdat je bij overtreding je vergunning kunt kwijtraken. Dat blijkt ook uit het jaarverslag van de Rijksverkeersinspectie”, zegt woordvoerder H. Koeleman. De enkel gemonteerde banden bestaan al vijftien jaar en zijn ingevoerd vanwege het lagere brandstofverbruik, Koeleman vindt het vreemd dat de problemen zich juist op het nieuwe deel van de brug voordoen en niet op het oude deel, waar een speciale vrachtwagenstrook is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

„Vrachtwagen vermoeit Van Brienenoord’

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken