Bekijk het origineel

„Tulip niet interessant als belegging”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Tulip niet interessant als belegging”

Vraagtekens over strategie computerfabrikant door afketsen Commodore-deal

5 minuten leestijd

DEN BOSCH (ANP) - Het afketsen van de overname van Commodore door de Bossche computerfabrikant Tulip zorgde gisteren bij waarnemers voor vraagtekens over de strategie van de pc-fabrikant „Tulips strategie deugt van geen kanten”, z analist B. Siebrand, afkomstig van effectenhuis SNS Securities.

Op de Amsterdamse beurs sloot Tulip gisteren tachtig cent (5 procent) lager op 15,60 gulden. De beleggers zijn duidelijk teleurgesteld in het niet doorgaan van de overname. Ze vragen zich af of Tulip nog wel overlevingskansen heeft. Geruchten over de overname zorgden vorige maand nog voor een levendige handel en een fors hogere koers. De pc-fabrikant noteerde op 25 juni - een dag voor de bekendmaking van het ni euws- een hoogste koers van 23,70 gulden.

Debacle

Op erg veel liefde kan Tulip bij analist Siebrand niet meer rekenen. „Het slechte van het bedrijf is dat ze de moed niet hebben om aansluiting te zoeken bij een grote firma”, vindt hij. Nu de transactie met Commodore is afgeketst, zal Tulip weliswaar niet onmiddellijk van de markt verdwijnen, maar wordt het bestaan wel steeds marginaler. Ook de nieuwe fabriek van Tulip zal de onderneming volgens hem niet echt redden. „Het stelt ze in staat nog een aantal jaren te overleven”.

De winkels van Commodore hadden in de ogen van Siebrand wel enig nut kunnen hebben. „Er is heel wat voor te zeggen om de consumentenmarkt op te gaan. Je ziet de techniek van de consumentenelektronica en de pc-industrie in elkaar opgaan. Zo bestaat er nu de webtv, waar tv-kijkers met een toetsenbord op Internet kunnen surfen”. Die trend wordt ook gevolgd door Sony en Philips, die steeds meer de computermarkt instappen. In de ogen van de SNS-analist moet Tulip aansluiting zoeken bij een grote producent van consumentenelektronica. Als Tulip dat niet doet, is de kans op een debacle vrij groot. Bij SNS Securities wordt Tulip sinds enige tijd niet meer intensief gevolgd: „Tulip is absoluut niet meer interessant als belegging”.

Te klein

Ook de analist van ING Barings, E. de Graaf, volgt Tulip sinds anderhalf jaar niet meer. Daarvoor is de fabrikant te klein geworden. Zelfs een overname van Commodore had bij De Graaf geen applaus gekregen. „De combinatie van de lamme en de blinde lijkt me een aardige beschrijving. Ook samen waren ze niet snel tot iets groters gekomen”.

De directeuren, oprichters en grootaandeelhouders van Tulip F. Hetzenauer en R. Romein verkondigen echter al jaren dat zè niet te klein zijn. Integendeel, in het afgelopen jaar ging het marktaandeel in Europa zelfs omhoog. „In Nederland zitten we in de topdrie, terwijl we ook in de Europese topvijf tien zitten”, liet bestuursvoorzitter Hetzenauer in maart nog trots weten.

Toch is het pad van de computermaker geplaveid met fusiegesprekken en ambitieuze plannenmakerij. Vorig jaar mislukten de gesprekken met een onbekend gebleven Aziatische partner, wat Tulip vier ton kostte. Kort na het mislukken van de onderhandelingen maakte Romein bekend op zoek te gaan naar een producent van consumentenelektronica of een uitgever. Die zouden Tulip nieuwe afzetkanalen moeten bieden. Romeins uitlatingen zorgden voor een onaangename sfeer _in de directietop van Tulip, zo bleek later. Hetzenauer tikte Romein en public op de vingers.

Leuke uitspraken

Romein was in het verleden wel vaker goed voor leuke uitspraken. In 1994 verkondigde hij dat zijn firma binnen een paar jaar een omzet van 1,9 miljard gulden met een productie van ruim 600.000 pc’ s zou behalen. Die ambitie lijkt niet te worden waargemaakt, gezien een omzet van ruim 500 miljoen gulden en een productie van ruim 200.000 computers het afgelopen jaar.

Ook het beleid ten opzichte van de pc voor de huiskamer is bij Tulip onderhevig aan schommelingen. Enkele jaren geleden richtte Tulip zich voor het eerst in haar geschiedenis op de gewone consument. Op die markt werden immers hoge groeicijfers genoteerd, waarmee de stagnerende afzet op de zakelijke markt kon worden gecompenseerd. Pikant was dat de toenmalige Nederlandse Escom-winkels, later Commodore genoemd, de gewone huis-, tuin- en keuken-Tulips mochten verkopen.

Te duur

Ook dat traject sneuvelde. Escom gooide de Tulips in 1995 uit zijn winkels omdat ze te duur waren. Enkele maanden later maakte Tulip bekend zich geheel terug te trekken uit de gewone consumentenmarkt. De verliezen waren te hoog door de felle concurrentie van vooral Amerikaanse spelers. Toch waren de verhoudingen met Escom en de consumentenmarkt niet ernstig verstoord, zo bleek dit jaar. Tulip zocht weer contact met Escom, dat inmiddels na een faillissement van de Duitse moeder Commodore heette. Maar ook die expansieroute werd afgesloten, zo werd gisteren bekend. Tulip maakte bekend Commodore niet te willen overnemen. Waarom de overname niet door ging, wilde de Bossche fabrikant niet mededelen. Tulip boekte in 1996 een omzet van

527,5 miljoen gulden. Er werken ruim ’ 700 mensen. Het bedrijf heeft onlangs een nieuw onderkomen gekregen, waar ook de productie van Commodore-apparatuur moest gaan plaatsvinden. Tu-, lip draait nog steeds met verlies en verwacht over de eerste helft van 1997 nog dikkere rode cijfers te schrijven dan voorzien. Dat grotere verlies wijt Tulip aan startproblemen bij de nieuwe fabriek en aan dubbele huisvestingskosten. Voor heel 1997 verwacht de onderneming toch weer winst te maken, na een verlies van bijna 10 miljoen gulden vorig jaar. \

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

„Tulip niet interessant als belegging”

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken