Bekijk het origineel

KLM en Northwest leggen conflict bij

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KLM en Northwest leggen conflict bij

Aandelenverkoop levert maximaal 2,4 miljard op

3 minuten leestijd

AMSTELVEEN - KLM en haar Amerikaanse partner Northwest hebben hun slepende conflict bijgelegd. De Nederlandse maatschappij verkoopt voor maximaal 2,4 miljard gulden haar belang van 19 procent in Northwest. In ruil daarvoor gaan de twee luchtvaartmaatschappijen de komende tien jaar intensiever samenwerken.

De overeenkomst maakt, aldus KLM vanmorgen in een persbericht, „de weg vrij naar een verdere versterking van de voor beide partijen zeer succesvolle samenwerking, die zal kunnen leiden tot de meest vergaande alliantie in de w;reldluchtvaart”. De beleggers zijn ingenomen met het akkoord. Op de beurs steeg het aandeel KLM 2,60 gulden op 75 gulden.

De aankomende president-directeur L. van Wijk en financieel directeur R. Abrahamsen hebben de afgelopen dagen een akkoord met de leiding van Northwest bereikt. Van Wijk volgt volgende week dinsdag president-directeur Bouw op als topman van KLM.

KLM krijgt voor de verkoop van haar belang tussen de 2,2 en 2,4 miljard gulden. De luchtvaartmaatschappij zal haar aandelen in vier tranches van de hand doen. Het eerste pakket zal binnen zestig dagen worden ver kocht. De gehele verkoop zal over drie jaar afgerond zijn.

Commissaris

Beide maatschappijen hebben afgesproken de komende tien jaar nauwer samen te werken. Dat is veel langer dan de huidige overeenkomsten, die looptijden van een of twee jaar hebben. KLM en Northwest benoemen een commissaris in eikaars raad van commissarissen. De luchtvrachtafdelingen van KLM en Northwest worden samengevoegd.

KLM gaat verder de marketing en verkoop voor Northwest in Europa, het Midden-Oosten en Afrika verzorgen, terwijl Northwest het voor de KLM doet in de Verenigde Staten. De bestaande gezamenlijke vluchtuitvoering op de Noord-Atlantische route wordt uitgebreid tot vluchten tussen Canada, Mexico en Europa en vluchten tussen Nederland en India.

In de samenwerking willen KLM en Northwest ook nieuwe partners betrekken. KLM zoekt zoals bekend nog steeds naar een sterke Europese partner. Iberia, dat in het verleden vaak in dit verband is genoemd, koos recent voor British Airways. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia lonkt nu naar KLM. Alitalia liet gisteren weten aan KLM als partner de voorkeur te geven boven de andere kandidaat. Air France. Alitalia moet geprivatiseerd worden voordat ze een partner kan zoeken.

Optie

KLM en Northwest hebben bijna twee jaar lang geruzied over de machts- en zeggenschapsverhoudingen van KLM in Northwest. KLM heeft een belang van 19 procent, maar heeft een optie om dit uit te breiden tot 25 procent. De twee grootaandeelhouders van Northwest, Checchi en Wilson, wisten dit recht in te perken. KLM nam dit niet.

Het conflict laaide zo hoog op, dat KLM eind 1995 naar de Amerikaanse rechter stapte en twee rechtszaken begon. Dep juridische procedures worden nu’ gestaakt. In juni vorig jaar kondigde Bouw al aan dat er een akkoord in de maak was. Het heeft nog ruim een jaar geduurd voordat het er daadwerkelijk was.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

KLM en Northwest leggen conflict bij

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken