Bekijk het origineel

KLM’ers tevreden over Northwest-akkoord

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KLM’ers tevreden over Northwest-akkoord

Cabinepersoneel wil banengarantie

3 minuten leestijd

AMSTELVEEN (ANP) - Het personeel van KLM is „zeer tevreden” over het principeakkoord met Norfliwest „We zaten er edit op te wachten. AJs deze overeenkomst er niet zou komen, had dat de positie van KLM flink geschaad”, reageerde vice-voordtter J. Walter van de ondernemingsraad.

Voorzitter G. Oskam ‘van de Vakbond voor Nederlands Cabinepersoneel (VNC) laat weten dat het principeakkoord de weg vrijmaakt voor verdere uitbreiding van de alliantie met nieuwe partners. Zo zal KLM haar doelstelling kunnen waarmaken om een belangrijke speler te worden in een wereldomvattend netwerk waarin slechts enkele partijen een plaats hebben.

De ondernemingsraad vraagt zich wel af hoe de samenwerking op vrachtgebied moet worden uitgewerkt. Ook is nog niet duidelijk wat er met de circa honderd verkoopmedewerkers van KLM in Amerika gaat gebeuren. De ondernemingsraad vindt dat KLM zich voor de werkgelegenheid van deze groep moet inspannen. De VNC wil ook weten wat de gevolgen voor de werkgelegenheid zijn nu de aUiantie wordt verdiept. De bond eist dat KLM hierbij banengaranties afgeeft.

Twijfels zijn er voorts over de beoogde Northwest-zetel in de raad van commissarissen van KLM. De ondernemingsraad, die drie commissarissen mag voordragen, is bang dat deze benoeming ten koste gaat van een eigen commissaris.

Brandstof

De KLM-vloot heeft in het boekjaar 1996/97 circa 2,5 miljoen ton kerosine verbruikt. In de voorgaande periode was dat nog 2,3 miljoen ton. Het totale aantal gevlogen kilometers steeg van 283 tot 304 miljoen.

De KLM verwacht dat het brandstofverbruik bij ongewijzigd beleid in de luchtvaartsector met nog eens 10 tot 20 procent zal toenemen. De uitstoot van het belangrijkste broeikasgas kooldioxide (COj), dat evenredig toeneemt met de stijging van het brandstofgebruik, kwam uit op 7,9 miljoen ton.

Dat blijkt uit het eerste miUeujaarverslag van de luchtvaartmaatschappij. De KLM presenteert het verslag nog op vrijwillige basis. Pas volgend jaar worden veel bedrijven verplicht een ‘groen’ jaarverslag uit te brengen. Doordat dit het eerste verslag is, zijn vergelijkingen met voorgaande boekjaren niet of nauwelijks mogelijk.

De luchtvaartonderneming gaat ervan uit dat als gevolg van de forse groei van het luchtverkeer het brandstofverbruik nog verder zal toenemen. De KLM werkt wel aan nieuwe technieken die de motoren minder kerosine moeten doen slurpen. Een mogelijke verlaging van het verbruik met 30 tot 40 procent in de komende twintig jaar is momenteel in onderzoek.

De KLM dumpte in het verslagjaar in totaal 1345 ton brandstof boven de Noordzee. Dergelijke dumpingen zijn soms noodzakelijk wanneer kort na vertrek een vliegtuig terug moet naar de luchthaven. Omdat er eisen zijn gesteld aan het maximale landingsgewicht, moet de kist soms brandstof (gewicht) lozen. Volgens een woordvoerder bestaan er (nog) geen vergelijkingscijfers met voorgaande jaren. „Een trend zou daaruit ook niet af te leiden zijn omdat het steeds om incidenten gaat. Afhankelijk van het type vliegtuig, de route en de te vliegen afstand zijn jaarlijks sterke fluctuaties mogelijk”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

KLM’ers tevreden over Northwest-akkoord

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken