Bekijk het origineel

Nieuw systeem moet alarmnummer helpen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nieuw systeem moet alarmnummer helpen

Snellere afhandeling van telefoontjes

2 minuten leestijd

RIJSWIJK (ANP) - Een nieuwe technische voorziening die dit najaar in gebruik komt, bespoedigt de afhandeling van alarmtelefoontjes op het landelijk alarmnummer 1-1-2. Verwarring die een enkele keer voorkomt over de juiste plaats van het mcident behoort dan tot het verleden, zo verwacht woordvoerder G. Bodewitz van het ministerie van binnenlandse zaken.

Dankzij het nieuwe systeem kan de centralist zien van welk telefoonnummer het alarm afkomstig is. Ook als de beller in alle consternatie vergeet te zeggen waarvandaan hij belt, kan de hulpverlening toch op gang komen omdat zijn adres snel te achterhalen is.

De nieuwe voorziening zal naar verwachting ook de vele valse alarmeringen scherp terugdringen. Bij de 22 centrales komen nu soms wel zeventig tot tachtig telefoontjes per uur binnen van „grappenmakers”.

Een dit najaar te starten campagne om alarmnummer 1-1-2 nog beter bekend te maken bij het publiek, zal ook mede gericht zijn tegen valse alarmeringen.

Binnenlandse Zaken is in het alge meen tevreden over het functioneren van het nieuwe alarmnummer. Dat wil niet zeggen dat klachten over incidentele gevallen dat er iets niet helemaal naar behoren verloopt terzijde worden gelegd. Bodewitz: „Dat soort zaken nemen we wel degelijk serieus. Het ministerie gaat in dergelijke gevallen altijd in overleg met de betrokken regio kijken hoe dergelijke zaken in de toekomst kunnen worden voorkomen”.

Problemen zoals onbereikbaarheid en overbelasting zijn er wel met alarmering met mobiele telefoons. Naar een oplossing van die problemen stelt TNO in samenwerking met het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) in Driebergen een onderzoek in. Dat mobiel verkeer komt namelijk allemaal op de centrale van de KLPD terecht. Die centrale verbindt de mobiele beller vervolgens door met de desbetreffende regiocentrale.

Bij stroomstoringen bleek 1-1-2 eveneens nog al eens onbereikbaar. „Ook in dat opzicht bekijken we met de technische deskundigen of er oplossingen mogelijk zijn. Het streven blijft dat 1-1-2 te allen tijde bereikbaar is”, aldus Bodewitz.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Nieuw systeem moet alarmnummer helpen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken