Bekijk het origineel

Van Wijk goed van start bij KLM

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Van Wijk goed van start bij KLM

Vinden van Europese partner wordt belangrijkste klus nieuwe topman

6 minuten leestijd

AMSTELVEEN - KLM krijgt dinsdag een nieuwe topman. Ehü. L. M. van Wyk (50) neemt het roer over van die andere doctorandus, P. BouM". Van Wyk komt in een ogenschijuiyk gespreid bed, maar er zitten enkele adders onder het KLM-gras. Aan Van Wijfia de taak deze hindernissen uit de weg te ruimen en KLM naar een gezonde toekomst te leiden.

Deze week wist de nieuwe KLM-topman een belangrijk obstakel uit de weg te ruimen. Met financieel directeur Abrahamsen bereikte hij een akkoord met de leiding van Northwest. De overeenkomst maakt een eind aan een langdurig conflict over de zeggenschap. Omdat uitbreiding van KLM’s macht binnen Northwest onmogelijk leek, koos Van Wijk eieren voor zijn geld. Het belang in de Amerikaanse partner wordt van de hand gedaan. In ruil daarvoor gaan KLM en Northwest nauwer samenwerken.

Slimme zet

Een slimme zet op het eerste gezicht. Een samenwerking zonder financiële banden is heel wat gemakkelijker dan eentje met. Aan het eind van de overeengekomen periode, in dit geval tien jaar, kunnen de partners kiezen samen verder te gaan of gescheiden op te trekken. Het maakt de luchtvaartmaatschappijen wat flexibeler in het aangaan van allianties met andere partners. Bovendien kunnen ze zo gemakkelijker inspelen op veranderingen in de luchtvaart.

Een belang in de partner kan soms nodig zijn. De scheidende topman Bouw vond het zelfs noodzakelijk als er veel overlap in de activiteiten is. „Doe je dat niet dan blijven afdeUngen elkaar beconcurreren en dat is nadelig voor de samenwerking". In dat licht be zien is het niet vreemd dat KLM en Northwest deze week afspraken hebben gemaakt over wie wat de komende tien jaar gaat doen. In de praktijk zal moeten blijken wat deze regels op papier waard zijn.

Inkomstenbron

De verkoop van de aandelen Northwest betekent ook dat KLM een belangrijke inkomstenbron schrapt. De afgelopen twee jaar kon de luchtvaartmaatschappij mooie winsten laten zien dankzij Norüiwest. De aandelen werden steeds meer waard omdat het goed ging met de Amerikanen. De resultaten van de partner hadden sinds 1992 geen invloed meer op die van de KLM. In dat jaar schreven de Nederlanders in één keer het belang af. Sinds KLM in 1989 met een 400 miljoen dollar mee had geholpen de Amerikanen van de ondergang te redden, had de deelname de Nederlanders geen enkel profijt opgeleverd.

In totaal heeft KLM de afgelopen acht jaar 1,9 miljard gulden in de Amerikaanse partner gestoken. De verkoop van de gewone eii de preferente aandelen levert 2,6 miljard gulden op. De winst van de moeizame relatie komt daarmee op een driekwart miljard gulden uit.

Moordende concurrentie

Het is achteraf praten, maar de keuze in 1989 voor Northwest heeft mede een verbintenis met British Airways in de weg gestaan. De fusie met SAS en Swissair (Alcazar) struikelde er zelfs over.

Een belang nemen in Northwest paste in de trend van de jaren tachtig. Nu Idezen veel luchtvaartondernemingen voor lossere verbanden. De zogenaamde Star Alliance van onder andere United Airways, Lufthansa, SAS, Air Canada en Thai Airways is daar een voorbeeld van. De luchtvaartmaatschappijen doen gezamenlijk inkopen, voeren vluchten onder een gezamenlijk nummer uit en werken op het gebied van marketing en verkoop samen. De nieu we overeenkomst van KLM met Northwest lijkt daar wat op. Alleen de verplichting om tien jaar samen te werken, wijkt af van de gangbare allianties.

Er is bijna geen sector waarin zo weinig zekerheden bestaan als in de luchtvaart. De resultaten van de luchtvaartmaatschappijen jojoën op en neer met de economie. Zit het tij tegen dan gaan de inkomsten achteruit en omgekeerd. Maar zelfs in economisch gunstige tijden hebben de maatschappijen geen dik belegde boterham. De inkomsten per stoel dalen als gevolg van een moordende concurrentie al jaren.

Het antwoord van KLM daarop is ook al jaren hetzelfde: het beteugelen van de kosten. De ene besparingsactie na de andere heeft het ‘blauw’, zoals het personeel intern ook wel wordt genoemd, moeten doorvoeren. De vraag is wat KLM gaat doen als er echt nergens meer op te bezuinigen valt. Op een gegeven moment, dat niet zo ver weg behoeft te zijn, is de grens bereikt.

Vliegers

Op het moment dat Van Wijk het stokje overneemt, draait de laatste bezuinigingsronde Focus 2000 zich warm. Een aantal besparingen is al ingevuld. Het grote werk moet nog beginnen. Het vliegerskorps zal volgens Focus 2000 een 20 procent in moeten leveren. De heren en enkele dames hebben de plannen van KLM laten doorberekenen. Zij hebben een alternatief gepresenteerd. Zij zijn bereid een deel van hun salaris in te leveren als zij daarvoor aandelen in de KLM en zeggenschap krijgen. Het steekt de vliegers al jaren dat de KLM-top beslissingen over hun hoofden neemt. Zij willen bij alles wat hen aangaat, meepraten. Dat mogen ze ook, maar ze willen dat er nog meer naar hen wordt geluisterd. En wat is daartoe beter dan zeggenschap dat gebaseerd is op een aanzienlijk aandelenbezit?

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers en Van Wijk kennen elkaar als geen ander. Tijdens het conflict in 1995 stonden zij loodrecht tegenover elkaar. Voorman B. Baksteen noemd de nieuwe topman minder sociaal da zijn voorganger. Toch lijken de verhou dingen ietwat verbeterd. Onlangs beslc ten de partijen te gaan praten over he opheffen van de verschillen tussen d vliegers van KLM en KLM Cityhoppei Het is de bedoeling dat de vliegers di toestellen met honderd passagiers e meer besturen, voortaan onder één ca vallen.

Als Van Wijk besluit het alternatie van de vliegers te aanvaarden, is deen breuk met het verleden. Bij het cao conflict twee jaar geleden ging het e op de achtergrond om dat de vlieger voortaan als gewone medewerkers zou den worden behandeld. De KLM-direc tie, met Van Wijk voorop, had er ge noeg van dat de piloten over van alle en nog wat geraadpleegd moesten woi den. Als iedereen moest inleveren, da ook de vliegers, vond de leiding.

Partner

Slaagt Van Wijk erin het varkentj dat vliegers heet te wassen, dan res hem nog een grote klus. Het vinden va een Europese partner. De spoeling o die huwelijksmarkt is op dit momen erg dun. Iedereen heeft eigenlijk al ee partner, op een enkel muurbloempje ns Alitalia bijvoorbeeld. Maar dat lijk ook niet de aangewezen kandidaat or KLM aan een marktaandeel in Europ van zo’n 15 procent te helpen.

Ook zou de nieuwe topman nog ee keer met Swissair kunnen gaan prater In 1993 heeft KLM al eens vergeefs ge probeerd met de Zwitsers en het Scan dinavische SAS een alliantie te vormer De Scandinaviërs zitten inmiddels i een wereldwijd verband met onder an dere United Airlines en Lufthansa Swissair heeft sinds die tijd alleen he Belgische Sabena aan de haak gesla gen. Aan de Belgen bewaart KLM ove rigens minder prettige herinneringen. I de jaren tachtig trachtte de Nederian ders en British Airways de kwakkelen de zuiderburen de helpende hand toe t steken. Het samenwerkingsverband lie uit op een mislukking.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Van Wijk goed van start bij KLM

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken