Bekijk het origineel

Koelverse maaltijden verleiden zelfs doorgewinterde huisvrouw

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Koelverse maaltijden verleiden zelfs doorgewinterde huisvrouw

Omzet Bieze komt na overname van Neven uit op 55 miljoen gulden

7 minuten leestijd

NIJKERK - De afhaalchinees en de cafetaria hebben er een serieuze concurrent bijgekregen: de verse kant-en-klaannaaltijd. Het alternatief voor al die mensen die niet willen of kunnen koken. Van alle aankopen na vijven in de supermarlit maken deze zo op tafel te zetten of nog even op te warmen maaltijden 16 procent uit.

Zelfs voor de meest doorgewinterde huisvrouw is het moeilijk om de verleiding te weerstaan. Het koelvak van de gemiddelde supermarkt puilt uit van etenswaar die na maximaal tien minuten bereidingstijd te nuttigen is. Pizza’ s, salades, stamppotten of van die oer-Hollandse maaltijden bestaande uit vlees, aardappelen en groente liggen er voor het meenemen.

Maar wat er nu op de markt is, is volgens directeur F. O. Bieze van het gelijknamige bedrijf nog maar het begin. „De ontwikkeling van het gemaksvoedsel staat nog in de kinderschoenen. Het assortiment zal de komende jaren behoorlijk uitgebreid worden. Ook is het niet uitgesloten dat supermarkten overgaan tot het verkopen van warme maaltijden. Er wordt al gedacht over het inrichten van eethoeken in winkels, waar de klant zijn maaltijd gelijk op kan eten”.

Aardappelvariaties

Bieze weet waarover hij praat. Als geen ander heeft hij de snelle veranderingen in de markt voor gemaksvoedsel van dichtbij meegemaakt en gedeelte lijk gestuurd. Zijn in Nijkerk gevestigde onderneming heeft de Nederlander aan de aardappel gebracht. Aardappels met stukjes spek of kaassaus en de voorgepofte exemplaren staan in ieder koelvak. De koelverse variaties op de pieper hebben Bieze op dit terrein met een aandeel van tussen de 80 en 90 procent marktleider gemaakt.

Het assortiment van Bieze beperkt zich niet tot de aardappelproducten. Rauwkostsalades, schepsalades, dressings, kant-en-klare maaltijden en desserts vullen de vitrines van de uitstalkast op het Nijkerkse hoofdkantoor. In deze Gelderse plaats worden alleen de dressings gemaakt. De overige producten laat Bieze bereiden bij vestigingen van haar moeder Wernsing in Duitsland.

In Nijkerk laat Bieze zijn medewerkers nieuwe producten bedenken. In twee laboratoria proberen zij bijvoorbeeld een aardappelvariatie net zo lang uit tot hij aan de eisen die het bedrijf stelt voldoet. Bovendien houden de la boranten de kwaliteit van de bestaande producten dagelijks scherp in de gaten.

Kwaliteit

Bieze zegt bewust voor kwaliteit te kiezen. Een keuze die steeds meer op de proef wordt gesteld. De inkopers van de supermarktketens letten vooral op de prijs. „Op den duur gaat dat ten koste van de kwaliteit. Een goede kwaliteit leveren voor een minimumprijs gaat niet. Fabrikanten moeten dan gaan bezuinigen op de ingrediënten. Wij doen dat niet”.

De producent van gemaksvoedsel vindt de houding van de inkopers verkeerd. „Ze bekommeren zich er niet om dat hun inkoopbeleid tot een minder smaakvol product leidt. Ze denken dat de consument dat ook wel lust. Als ze het proberen en de omzet niet zo stijgt als ze hebben verwacht, zien we hen een jaar later nog wel eens terug”.

De bewuste keuze voor kwaliteit heeft zijn grenzen. De fabrikant die Ahold en De Boer Unigro als klant kwijtraakt, mist daarmee 60 procent van de supermarkten. Een dergelijke situatie moet een producent volgens Bieze voorkomen. „Het is belangrijk dat j e niet afhankelijk wordt van een paar klanten. Bij een te grote afhankelijkheid loop j e het risico dat als j e een keer de boot mist, het voortbestaan van het bedrijf in gevaar komt”.

De markt voor de koelverse voeding mag ongekende groeimogelijkheden hebben, voor de producenten is het geen vetpot. Het aanbod van dit gemaksvoedsel is namelijk groter dan de vraag, wat het voor de inkopers van de supermarkten ook gemakkelijk maakt om lage prijzen te bedingen. Bieze durft de stelling aan dat bijna niemand nog winst maakt op het bereiden van kant-en-klare maaltijden. „Het verschil tussen de diverse producenten is dat de een wat minder verlies maakt dan de ander”. Dat bedrijven als het zijne desondanks rendabel kunnen draaien, is het gevolg van andere activiteiten. In het geval van Bieze de leveranties aan grootverbruikers - hotels, cateraars, ziekenhuizen et cetera.

De fabrikanten van koelverse maaltijden zijn grofweg te onderscheiden in grote en kleine. Een middenmoot is er niet. De kleine bedrijven worden over het algemeen gerund door famihes. Man en vrouw die met behulp van kinderen, tantes of andere aanverwanten de zaak draaiende weten te houden. De kosten worden over het algemeen niet allemaal doorgerekend. Al s deze bedrijven voor grote investeringen komen te staan, leggen ze vaak het loodje.

Neven

Niet alle ook we! “mom and pop” genoemde kleine bedrijven treft een dergelijk lot. Begin juli kocht Bieze Neven uit Landgraaf „Een j ong en dynamisch bedrijf’ schetst de ondernemer de nieuwe aanwinst. In vijfjaar tijd wisten Neven en zijn vrouw een omzet van 5 miljoen gulden binnen te halen met de verschillende varianten van vlees in saus. Het gaat daarbij om onder andere hachee, Hongaarse goulash en de ZuidNederlandse specialiteit zuurvlees. Producten van „ambachtelijke kwaliteit, die zich kunnen meten met door de consument zelf bereide maaltijden”.

Voor dit jaar verwacht Neven een toename van de omzet met 40 tot 50 procent. Na de overname van Neven komt de omzet van Bieze op een 55 miljoen gulden uit. Het personeelsbestand groeit tot 70 man. Neven is voorlopig de laatste toevoeging aan de Bieze-stam. Vorig jaar kocht het bedrijf Unispec, een fabrikant van marinades en specerijen, op. Nu is het tijd voor een adempauze op ovemamegebied, vindt Bieze. Het bedrijf in Nijkerk staat voor een grote verbouwing, waardoor de huidige omvang wordt verdubbeld. In Neven zal flink worden geïnvesteerd, waardoor de productiecapaciteit vervijfvoudigt.

Bieze heeft de vrije hand om overnames te plegen, ook al is zij een dochter van het Duitse Wemsi ng. De Duitsers kochten het bedrijf in 1986. De Wemsing Groep heeft een omzet van 50miljoen mark. Het is een familiebedrijf. Niet iedereen heeft door dat Bieze bij de Duitsers hoort. Op het Nijkerkse kantoor melden zich nog regelmatig grote concerns die Bieze willen kopen. De vader van de huidige directeur begon in 1954 met de import van delicatessen. In de jaren zestig komen daar de schepklare salades bij. Na de overname door de Duitsers stort Bieze zich op de koelverse producten.

Zwakste schakel

De voeding uit het koelvak heeft voor de mensen met tijdgebrek veel voordelen. Er zit één maar aan dit gemaksvoedsel. „In de hele keten van bereiding en vervoer is de consument de zwakste schakel. Al s hij het product niet koel genoeg bewaard, bederft het snel”. Om het nut van een juiste koeling - 4 tot 5 graden Cel si us- aan te tonen, laat hij twee rijtjes cijfers zien. Het eerste geeft aan hoe snel bacteriën zich vermenigvuldigen als er niet wordt gekoeld, het tweede als dat wel is gedaan. Bij geen koeling gaat het aantal bacteriën in acht uur van 1 naar 16 miljoen. De kritische grens ligt bij 1 miljoen, daarboven kan de consument ziek worden als hij heproduct eet. Als het eten op de juiste temperatuur wordt bewaard, groeit het aantal bacteriën in dezelfde acht uur van 1 naar 256.

De consument is zich volgens Bieze niet genoeg van bewust van het belang van een goede koehng. Hij vindt dat de overheid daar meer aandacht aan zomoeten worden besteed. „De consument moet heropgevoed worden. Daarmee zou op school begonnen moeten worden. Het is belangrijk voor de consumenten van morgen dat zij iets van voedingshygiëne weten. Als j e weel hoe j e met voedsel om moet gaan, kun j e ongelukken voorkomen”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 4 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Koelverse maaltijden verleiden zelfs doorgewinterde huisvrouw

Bekijk de hele uitgave van maandag 4 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken