Bekijk het origineel

De douane heeft haar grenzen (II)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De douane heeft haar grenzen (II)

4 minuten leestijd

VEENDAM - In het douanemagazijn in het Rail Service Centrum Groningen (RSCG) staan twee grote zakken met monsters afkomstig van partijen meikpoeder die werden aangemeld. „Een journalist zag ze staan en schreef de volgende dag dat de douane in Veendam een grote heroinevondst had gedaan”.

Teamleider Rikus Bartol heeft 32 mensen tot zijn beschikking, met wie hij een douanedekking van 7 keer 24 uur moet realiseren op het RSCG in Veendam. Een heel gepuzzel, en omdat ook de centrale meldkamer voor het noorden en oosten van het land in Veendam huist, zijn er per I augustus vijf mensen bijgekomen. De districtsmetdkamer onderhoudt het contact met alle mobiele douanemensen die in het gebied hun werk doen.

Veendam is wat vervoer betreft een heel belangrijke plek, betoogt Bartol, .jteker voor het Noorden, maar ook voor de rest van het land”. Het Is een zogenaamd tweedelijnsknooppunt, waar weg, rail en watervervoer bij elkaar komen. Vlak bij de A7, de verbinding tussen Amsterdam en het achterland: Polen, Hongarije, Tsjechië, Scandinavië, en de Baitische republieken.

Het douanekantoor Veendam handelt alles af, behalve lijnvliegtuigen en zeeschepen. Twee jaar geleden werd het RSCG complex In gebruik genomen, voorheen woonde de douane letterlijk in bij een grote vervoerder uit de streek, transport bedrijf Jonker. Bartol noemt de verrijzenis van het RSCG „een gigantisch succes”. Nu al is 35.000 vierkante meter opslag in gebruik en er wordt nog zo’n oppervlakte bijgebouwd. Participanten in het project zijn NS Cargo, jonker (ooit kolenboer, nu als grote transporteur aangesloten bij de VOS groep), de gemeenten Veendam en Hentenwolde en de provincie Groningen via de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschpij (NOM), De groeiverwachtingen voor de railterminal zijn enorm. Worden er dit jaar zo’n 60.CK)0 containers overgeslagen, de prognose voor 2020 staat op 150.000 stuks. Het leeuwendeel van de goederen is afkomstig van de noordelijke chemie, zuivel, karton, aardappelzetmeel en veevoederindustrie. Namen die daarbij horen zijn Mzo Nobel, Aldel (aluminium), Dow Chemical, Avebe, KNP BT, CSM Suikerunie en Friesland Frico Domo. Met eikaar zorgen de bedrijven voor een vervoersstroom van 1,4 miljoen ton goederen die via Rotterdam worden verscheept of rechtstreeks verdwijnen in oostelijke richting.

Wie het succes van Veendam niet begrijpt, moet bedenken, zegt Bartol, dat het RSCG niet in de periferie ligt, naar juist heel centraal. „Veendam ligt 250 kilometer van Rotterdam, 250 kilometer van Hamburg en 250 kilometer van het Ruhrgebied. Als een spin in het web dus, als je Europees denkt en dat doen we toch steeds meer. Het vallen van de muur en het dichtslibben van het westen zijn de twee fectoren die de kansen van het noorden enorm hebben vengroot”.

Op jaarbasis heeft de douane in Veendam te maken met 25.000 tot 30.000 aangiften voor uitvoer van goederen waarover restitutie wordt verieend, de EU subsidie aan de Nederlandse boeren, „jaarlijks innen wij hier zo’n zestig miljoen die rechtstreeks ten goede komt aan de agrariërs”. De EU eist daarvoor wel dat de Nederlandse staat (in dit geval de douane) minimaal 5 procent van de goederenstroom daadwerkelijk controleert „De EU controleert op haar beurt ons weer. Onlangs is die proef weer geweest, daar Iwamen we heel goed door”. Dagelijks rijden drie shuttles -goederentreinen met een vaste samenstelling en lengte (700 meter lang)tussen Rotterdam Kijfhoek en Veendam. „Vanuit Rotterdam zijn steeds meer contaitiers gevuld en néSr Rotterdam zijn de treinen altijd helemaal vol”. Sinds de aanpassing van de sporen in Veendam kan elke shuttle 100 TEU meenemen, vraarbij TEU staat voor Twenty Feet Equivalent Unit. Een lange container is twee TEU. Bij grote orders wordt een extra shuttle ingezet, al is inpassing daarvan op het volle spoorwegnet geen sinecure.

Van de honderd transporten via Veendam is 85 tot 90 procent in orde, zegt Bartol.Van de resterende 10 tot 15 procent is de helft onwetend in overtreding en de andere helft is boze opzet, schat hij. „Laatst bleek bij een controle dat er maar 1000 kilo in een 40 voet container zat, waar 40 ton in kan. Auto onderdelen, zei de paklijst.Toen we de container openden, zat er een complete Ferrari in”.

Soms virorden organisaties die goederen van weinig waarde versturen -het Leger des Heils bijvoorbeeld voert treinladingen gedragen schoenen en kleding ui t- misbruikt door aangevers die onder een charitatieve dekmantel nieuwe spullen willen in of uitvoeren. „De 90 procent die van goede wil is, proberen we zo weinig mogelijk tot last te zijn. Bedrijven die het niet zo nauw nemen, filteren we er zo goed mogelijk uit, ook in het belang van de goedwitlenden”.

Dit is het tweede deel van een serie van vier kleine portretten van douaneposten die niet op de geografische landsgrens liggen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

De douane heeft haar grenzen (II)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken