Bekijk het origineel

Luchtvrachtvervoerders verlaten Schiphol

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Luchtvrachtvervoerders verlaten Schiphol

Nachtstop doodsteek voor mainportpositie

2 minuten leestijd

SCHIPHOL/DEN HAAG - Luchtvrachtvervoerders verlaten Schiphol nu de luchthaven gedurende de nacht voor hun lawaaiige toestellen is gesloten. De verladersorganisatie EVO vreest dat de nachtstop de doodsteek voor Schiphol als mainport zal betekenen.

De Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al kondigde gisteren aan voor haar vrachtvluchten uit te wijken naar het Belgische Luik. Het Amerikaanse Polar Air Cargo verplaatst vanaf morgen drie van haar zeven vluchten naar Schotland. Van de twaalf personeelsleden worden er zes overgeplaatst. Volgens woordvoerder J. Heeremans van Polar Air dwingt de door de klanten verlangde flexibihteit de maatschappij tot uitwijken.

Met ingang van gisteren is Schiphol gedurende de nacht gesloten voor een aantal type vliegtuigen, waaronder de Boeings 747-100 en -200 en de DC-10. De luchthaven besloot tot de nachtstop omdat zij anders de grenzen van de toegestane geluidshinder overschrijdt. Per nacht vervallen er door het besluit twee tot drie vluchten. De nachtstop betekent volgens Schiphol dit jaar een verlies van 30.000 ton vracht. Volgend jaar zal dat oplopen tot 50.000 a 100.000 ton.

Polar Air vestigde anderhalf jaar geleden haar Europese distributiecentrum op Schiphol. De Amerikanen werden toen volgens Heeremans met open armen ontvangen. Hij vindt dat geluidsoverlast bestreden moet worden, maar dat sommige industrieën, zoals de luchtvaart, ’ s nachts door moeten gaan.

Hogere kosten

De Vervoersbond FNV denkt dat door het besluit van de luchthavendirectie zo’n tweehonderd banen zullen verdwijnen. De EVO denkt dat de nachtstop voor de vervoerders zal leiden tot capaciteitsproblemen, vertragingen en hogere kosten. Bovendien zullen de maatregelen de luchthaven niet helpen om binnen de geluidscontouren te blijven.

Voor de langere termijn is de EVO nog pessimistischer gestemd. De verladersorganisatie denkt dat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen zich uit Nederland terug zullen trekken. „Daarmee wordt een neerwaarste spiraal ingezet, die met de aanleg van de vijfde startbaan niet zal stoppen”, aldus de EVO.

In het in februari goedgekeurde Gebruiksplan gaat de luchthaven ervan uit dat er dit jaar 350.000 vluchtbewegingen zullen zijn, waarvan 13.500 gedurende de nacht. In juni bleek dat er in de nacht al 6554 vluchten hadden plaatsgevonden. Als de trend zich door zou zetten, zouden er eind dit jaar 14.200 vluchten ’ s nachts zijn uitgevoerd, 700 meer dan toegestaan. Vandaar dat de luchthaven besloot in te grijpen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Luchtvrachtvervoerders verlaten Schiphol

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken