Bekijk het origineel

Coberco gaat merk Frico schrappen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Coberco gaat merk Frico schrappen

Alleen Friezen zeer loyaal aan merk

2 minuten leestijd

GRONINGEN (ANP) - Coberco gaat de merknaam Frico voor dagverse zuivel wijzigen in Coberco. De naamsverandering, die vergezeld gaat van een grootscheepse publiciteitscampagne, neemt vier tot vijf weken in beslag.

De operatie is een direct gevolg van de begin dit jaar afgeronde overname van de dagverse zuivelactiviteiten van Friesland Dairy Foods door Coberco. Frico-zuivelproducten zijn te koop in Drenthe, Friesland, Groningen en delen van Overijssel en Noord-Holland.

Coberco Zuivel gaat ervan uit dat de consument de naamswijziging zonder morren zal slikken. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat met name in Friesland de loyaliteit aan het Fricomerk hoog is.

Naast de naamswijziging gaat Coberco over vier weken ook alle verpakkingen op landelijk niveau veranderen. Tegelijkertijd lanceert de zuivelcoöperatie een aantal nieuwe producten. Hordijk wilde niets kwijt over de aard van die noviteiten.

Dat houdt verband met slechte ervaringen in het verleden. Begin 1996 kondigde Coberco plannen aan voor de introductie van yoghurt met een verlaagd cholesterolgehalte, onder de naam Gaio. Mona, van concurrent Campina Melkunie, was Campina toen net een stap voor met een nagenoeg identiek product onder de naam Mona Fysiq.

De plannen voor de lancering van Gaio verdwenen hierdoor in de prullenmand.

Chauvinisme

Veel Friezen kopen het merk Frico ter ondersteuning van de regionale economie en op basis van emotionele argumenten. „Je zou kunnen spreken van een soort regionaal chauvinisme in de goede zin des woords”, aldus commercieel directeur J. Hordijk van Coberco Zuivel. In Groningen en Drenthe verwacht hij minder weerstand. „Daar heeft men enkele jaren geleden al iets dergelijks beleefd bij het verdwijnen van het Domo-merk”.

Overigens heeft de consument in het noorden weinig alternatieven. Supermarkten voeren doorgaans slechts één merk zuivel. Daarnaast zijn er huismerken, die Coberco echter ook grotendeels produceert.

De oostelijke zuivelcoöperatie heeft landelijk een naamsbekendheid van 80 procent. In het noorden ligt dit percentage aanzienlijk lager, op 45 procent. Via een publiciteitscampagne wil Coberco de naamsbekendheid in het noorden aanzienlijk opkrikken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Coberco gaat merk Frico schrappen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken