Bekijk het origineel

Pontje inzet van conflict met België

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Pontje inzet van conflict met België

Zuiderburen eisen langere vaaitijden van Nederlandse schipper

3 minuten leestijd

BERG A/D MAAS (ANP) - Een pon dat dageiyks heen en weer pruttelt tussen het Nederlandse Berg aan de Maas en het Belgische Meeswk dreigt de inzet te worden van een heus „intemationaal conflid!”. Althans, dat vindt gedeputeerde S. Sleypen van Belgisch Limbutg.

Of het werkelijk zo ver komt, is twijfelachtig. Duidelijk is wel, dat er een knallende ruzie is ontstaan tussen de autoriteiten aan beide zijden van de Maas, die ter plekke tevens de grens vormt, met als inzet de vaartijden van het veer.

Burgemeester mr. E. Meyer van Stein, waartoe Berg behoort, ligt er niet wakker van. „Het komt heus wel weer goed met onze overburen. Ik denk niet dat de kanonnen al staan opgesteld”. Het bootje vaart normaliter tot half tien ’ s avonds. Op verzoek van Belgisch Limburg is de vaartijd in juli en augustus met anderhalf uur verlengd. Dat is van groot belang voor de toeristi sche ontwikkeling van de regio, aldus Sleypen, die liever gezien had dat de boot tot middernacht zou doorvaren. De verruimde openingstijd is de Nederlandse oeverbewoners echter in het verkeerde keelgat geschoten.

Het pontje, volgens burgemeester Meyer „een oud kreng”, maakt namelijk erbarmelijk veel lawaai, zowel bij het aanmeren als bij het op- en afrijden van de auto’s, vinden de omwonenden. Objectieve metingen hebben hen in het gelijk gesteld. Volgens L. Jansen, een van de klagers, neemt de overlast gaandeweg de avond verder toe, omdat dan ook geregeld dronken heden zich laten overzetten.

Ketting

Voor Stein was dit alles aanleiding om met ingang van komende maandag een streep te halen door de verruimde vaartijd. Aan gene zijde van het water leidde dat onmiddellijk tot felle protesten, die maandagavond culmineerden in een heuse actie, waaraan verscheidene bestuurders en overheidsdienaren deelnamen. Sleypen en enkele plaatselijke autoriteiten bezetten het pontje en legden het gedurende een halfuur aan de ketting.

Het omstreden bootje bevaart de Maas op een plek waar de rivier waarschijnlijk op zijn smalst is. Het is de enige plek tussen Maaseik en het vijftien kilometer verderop gelegen Maasmechelen waar auto’s het water kunnen oversteken. En daarmee is meteen alles gezegd. Het veer maakt namelijk geen deel uit van een doorgaande route. Het verbindt slechts de vlekken Berg en Meeswijk met elkaar. Wie er gebruik van maakt, is binnen luttele minuten aan de overkant. Aan Belgische zijde is de pont, de overzetdienst zoals hij daar heet, ten gevolge van wegwerkzaamheden slechts bereikbaar via een kilometers lang betonnen weggetje, dat eigenlijk nog te smal is voor één auto.

Het grensverloop ter plaatse is samen met het beheer van het veer vastgelegd in een traktaat uit de vorige eeuw. De vaartijden zijn tot nu toe steeds in on derling overleg door Rijkswaterstaat en de Belgische tegenhanger daarvan vastgesteld. De Belgen beschuldigen Stein er nu van die afspraken eenzijdig te doorkruisen. Meyer weerlegt die kritiek. „Iensen hebben terecht geklaagd. Op grond van de milieuwetgeving moeten we dan wel ingrijpen”.

Klagen

De Belgen hebben daar absoluut geen begrip voor. „Wij klagen toch ook niet over de stank van DSM en al evenmin als ze langs de Maas hun tenten opzetten voor allerlei feesten”, zegt een verbolgen A. Kenzeler, gemeenteraadslid in Meeswijk.

Rijkswaterstaat spreekt van een „storm in een glas water”. Op 1 september zou immers de oorspronklijke dienstregeling al weer gaan gelden. Bovendien komt er rond de jaarwisseling een andere, geluidsarmere boot.

Het gekrakeel lijkt helemaal voorbij te gaan aan de veerman. Onverstoorbaar voer hij gisteren heen en weer, keer op keer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Pontje inzet van conflict met België

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken