Bekijk het origineel

De douane heeft haar grenzen (III)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De douane heeft haar grenzen (III)

5 minuten leestijd

SCHEVENINGEN - Op grond van de bijgeteverde papieren dacht de douane te doen te hebben met een vrachtwagen Brits bier. Nog voordat het schip binnenliep, werd de trailer geselecteerd voor controle. Even later bleek hij al onderweg in het land. „Accijnzen ontdoken, dachten we. Wij er achteraan”. Toen de auto werd gepakt, bleek de vertaalfout: geen bier, maar beren. „We hebben er toen het cadmium en veiligheidsbesluit voor speelgoed maar op los gelaten, want we waren er toch”.

Aan de kade van de Scheveningse haven ligt de Maersk Flanders, om in “no tinne” te vrarden getest In hoog tempo sjorren de trekkers van Norfolk de veelal blauwe opleggers van boord. De Maersk Flanders is een van de kleinere schepen van de Maersk company, er gaan zeventig opleggers op. De twee andere schuiten van het Deens Nederlandse bedrijf dat dagelijks de verbinding Scheveningen-Felixtowe onderhoudt, zijn een maat groter en nemen er elk 120 van 40 ton mee.

Op de kade staat een bemanningslid te hannesen met een pallet aan een lier. Op de vlonder staat de versvoorraad voor de keuken. Omdat maar twaalf chauffeurs met truck op de oversteek van zes, zeven uur mee kunnen, is het de moeite niet. Eike keer als een 40 tonner van boord gaat, komt de boot echter wat hoger te liggen, en vallen de kistjes met sla en paprika’s bijna uit de takel. Langzaam verschijnt de bulb van de steven boven de waterlijn.

Teamleider Wil Meier heeft, met wrat onderbrekingen, zeven jaar douane ervaring in de Scheveningse haven. In zijn “Westland team” van negentien man zitten zes bewapende grensbewakers, een oneigenlijke douanetaak, die in ‘98 dan ook zal wordfen overgenomen door de Koninkijke Marechaussee. Op de tenders die de haven verlaten om bemanningen te wisselen van schepen die te groot zijn om binnen te lopen, vaart geen bewaker mee voor de visumcontrole, die gebeurt aan land. „Scheveningen is geliefd om van bemanning te wisselen. Dat gaat hier sftel en rnakkelijk”, zegt Meier, „ze kunnen zo weer doorvaren”.

Even achter de branding dobbert een schuit, uit de havenmond koerst een steepbootje van een van de twee tenderbedrijven richting het hoog op de zee liggende rood roestige schip.

Het aantal in en ultklaHngen van schepen in de haven is zo’n 2S00 op jaarbasis. Voor het merendeel zijn het boten van de Maersk company die zich melden voor douanetoezicht. Vanaf augustus komt er dagelijks een vierde retourvaart bij. Meestal zijn het zogenaamde onbegeleide trailers die aan of van boord gaan. iets zinnigs over de inhoud weet Meier niet te zeggen. „ Op deze lijn gaat echt illes heen en weer. In december gaan de kerstbomen heen en komen er kalkoenen terug. Het is nagenoeg allemaal EU goed dat hier langskomt”.

De controle insteek Is hier vooral het voorkómen van invoer van vlees van de overkant vanwege de bse. „Vlees ligt heel gevoelig, in tijden van varkenspest en bse. De controle erop moet eigenlijk 100 procent zijn, maar dat lukt niet altijd. Engels vlees zoals de douane onlangs in een koelhuls inVlissingen aantrof, daar wordt een hartig woordje over gesproken, reken daarop”.

Van de honderden trailers die per dag vanuit of naar Scheveningen gaan, moeten er standaard twee aan de kant om helemaal te worden uitgekleed. In een loods sleept een heft ruck ze tot de laatste pallet leeg, om de kleinste afwijking te kunnen achterhalen. „ Op elke & 0 opleggers zijn er zo’n vijftig die we samen met de AID en de veterinaire inspectie bekijken. Dat gaat dan om vers of verpakt vlees.Van die vijftig worden er gemakkelijk twintig of dertig geweigerd, die gaan meteen retour”.

Het laatste opvattende Vapenfei t’ van de Scheveningse douaniers was het Greenpeace schip met radioactief afval aan boord van de Franse opwerkingsfebriek in Cap la Hague. „Vechten doen we niet, maar we zeen wel: Er komt hier geen becqueref van boord. We leggen de mensen niet met handboeien aan de vlaggenmast, maar we zouden het spul wet direct in beslag hebben genomen”.

Gewelddadigheden, daar hebben ze toch een hekel aan bij de douane, zegt Meier. „ Ook bij de vete illegalen die we hier in het verteden vonden, werd geen geweld gebruikt. Die mensen zijn zelf doorgaans ook niet weerbarstig”. Kwamen er in het verleden wel vijftig of zestig illegalen per zomer uit de laadbakken, sinds Norfolk strenge bewaking uitoefent op terreinen, schepen en auto’s is dat aantal drastisch gedaald. „Dat is ook in hun eigen belang, want een ticket voor iemand die we terugsturen is voor rekening van Norfolk”.

Af en toe houdt het team van Meier ook een actie In andere delen van de haven, bijvoorbeeld onder de pleziervaart of de vissers.

„Gedistilleerd en sigaretjes. Da’s meestal een score van 100 procent Maar het gaat dan doorgaans slechts om een stofje of litertje te veel”.

Aan de wand van het douanekantoor hangt een foto van de voor de kust gekapseisde Maersk Yare, eind jaren tachtig. Op het Scheveningse strand spoelde toen een winkel van Sinkel aan. „Er staan hier in de omgeving nog tv’s en tcoelkasten uit die vracht Al of niet met een invoerrechtenbonnetje dat mensen konden voldoen bij ons inderhaast ingerichte ‘strand toketje’”.

Dit is het derde deel van een serie van vier kleine portretten van douaneposten die niet op de geografische landsgrens liggen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

De douane heeft haar grenzen (III)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken